printlogo


کد خبر: 173529تاریخ: 1396/1/14 00:00
اخبار

تورم اسفند به 8/6 درصد رسید
براساس اعلام رسمی مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه اسفندماه 8 درصد اعلام شد و تورم کل منتهی به اسفند 1395 نیز به 8/6 درصد رسید. به گزارش مهر، براساس اعلام مرکز آمار، شاخص کل در اسفند عدد 7/240 را نشان می‌دهد که نسبت به بهمن‌ماه یک درصد افزایش داشته است. تورم نقطه به نقطه در بهمن‌ماه 1/7 درصد بوده است. شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در این ماه به رقم 9/291 رسید که نسبت به بهمن‌ماه
4/3 درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در این ماه به عدد 1/290 رسید که نسبت به بهمن‌ماه 6/3 درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین حال، براساس اعلام مرکز آمار ایران، تورم روستایی در اسفندماه یک‌دهم درصد رشد کرد و به 2/7 درصد رسید. شاخص کل در اسفندماه عدد 6/254 را نشان می‌دهد که نسبت به بهمن‌ماه 8/1 درصد افزایش داشته است. تورم نقطه به نقطه نیز نسبت به اسفندماه 1394 به 3/9 درصد افزایش یافت که نسبت به تورم نقطه به نقطه بهمن‌ماه (6/7 درصد) بالغ بر7/1 واحد درصد افزایش یافته است.


ارائه طرح «اشتغال ضربتی»
در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، «طرح اشتغال ضربتی» آماده و به رئیس‌جمهور تقدیم شد. به گزارش تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه «به عنوان بخشی از نظام اقتصادی کشور، درباره مسؤولیت‌های خود در سال «اقتصاد مقاومتی: اشتغال-تولید» فعال‌تر برخورد خواهیم کرد»، گفت: در 3 جلسه فوق‌العاده در سال جدید در این وزارتخانه، پیشنهادهای ما از جمله «طرح اشتغال ضربتی» آماده و به رئیس‌جمهور تقدیم شد. وی تاکید کرد: باید در کشور اشتغال ضربتی به‌وجود بیاوریم اما اشتغال ضربتی‌ای که مفید باشد چراکه اغلب بیکاران ما نسل جوان و تحصیلکرده هستند و تعدادشان بیشتر از متوسط است، ما پیشنهاد کرده‌ایم به نحوی این افراد را در بنگاه‌های اقتصادی، واحدهای صنعتی و معدنی و صنوف مشغول کار کنیم، مشروط بر اینکه دولت هم به کارفرمایان کمک کند. وی با اشاره به تفکیک اولویت‌ها، افزود: یکسری موانع تولید و اشتغال در کشور داریم از جمله بانک‌ها، مالیات و تامین اجتماعی که پیشنهادهای ما برای رفع آنها به دولت ارائه شده است. نعمت‌زاده فروش اعتباری در بورس را هم از دیگر طرح‌های پیشنهادی به دولت بیان کرد و گفت: این پیشنهادها پس از تصویب در دولت اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی با اشاره به نبود آمار مستند از رقم قاچاق کالا به کشور، گفت: از جمله مبادی ورودی، مبادی رسمی است که کمترین تخلف در این مبادی روی می‌دهد. مورد دیگر مناطق آزاد اقتصادی است که قطعا مقدار زیادی کالا از این مناطق وارد کشور می‌شود، از جمله آنها مسافرانی هستند که بیش از حد مجاز، کالا وارد سرزمین اصلی می‌کنند. وی افزود: در آب‌های جنوبی هم لنج‌های زیادی هستند که آنها را شناسایی کرده‌ایم، درست است ملوان‌ها مجاز هستند مقداری کالا همراه خود داشته باشند اما به مراتب بیش از آن وارد می‌شود و گمرکی این اقلام داده نمی‌شود که رقم آن 3 الی 4 میلیارد دلار برآورد می‌شود.


تولید پراید و پژو ۴۰۵ ادامه دارد
خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ نه تنها در پایان سال ۱۳۹۵ متوقف نشد بلکه با تصمیم گرفته شده مبنی بر رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ همه خودروها به حیات خود ادامه می‌دهند. به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسید در پایان سال ۱۳۹۵  خط تولید 2 خودروی پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل گذشت بیش از ۱۰ سال از عمر آنها متوقف شود. مساله‌ای که در برهه‌های زمانی مختلف درباره آن صحبت‌های گوناگونی مطرح شد اما در نهایت با گذر از سال ۱۳۹۵ اتفاق دیگری درباره این دو خودرو رخ داد تا حداقل به مدت 2 سال دیگر و تا ابتدای دی‌ماه ۱۳۹۷ هیچ‌گونه تصمیم جدیدی درباره ادامه حیات این دو خودرو گرفته نشود.
 


Page Generated in 0/0063 sec