printlogo


کد خبر: 173532تاریخ: 1396/1/14 00:00
آسیب‌های اجتماعی بحران پیش‌روی دولت است
روند رو به رشد زندانیان مهریه!

گروه اجتماعی: عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از روند رو به رشد زندانیان مهریه خبر داد. محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب به باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: افزایش آمار زندانیان مهریه، نشان‌دهنده فقدان فرهنگ ازدواج آسان و نگاه اقتصادی به تشکیل خانواده است. وی تصریح کرد: در جامعه امروز، تعیین مهریه‌های آنچنانی یا به دلیل چشم و همچشمی یا با هدف استحکام زندگی و پشتوانه‌ای امن برای زنان انجام می‌شود که این امر موضوع مهریه را از بعد اجتماعی به کیفری تبدیل کرده است. پورمختار ادامه داد: مسؤولان برای حل این معضل در ابتدا باید ازدواج آسان را در کشور نهادینه کنند و پس از آن با ایجاد مراکز حل اختلاف و مشاوره‌های رایگان، مشکلات زوجین جوان را مرتفع کنند. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه باید به سمتی برود که «حبس» به دلیل بدهکاری مهریه ریشه‌کن شود، بنابراین حل این موضوع باید بسیار کارشناسانه بررسی و با هماهنگی تمام دستگاه‌های ذی‌ربط اجرایی شود.
آسیب‌های اجتماعی، بحران پیش‌روی دولت
علاوه بر این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از بی‌برنامگی دستگاه‌ها در حل آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد: متاسفانه از 2 سال گذشته تاکنون اقدام قابل قبولی در حل آسیب‌های اجتماعی انجام نشده است. همایون هاشمی درباره عملکرد دولت و همه دستگاه‌های ذی‌ربط در حل آسیب‌های اجتماعی در سال 95 گفت: وزارت کشور به عنوان نهاد پیگیری‌کننده این موضوع در 2 سال ابتدای فعالیت خود اقدامات قابل قبولی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی انجام داد اما از 2 سال گذشته تاکنون مقابله با آسیب‌های اجتماعی و معضلات جامعه در اولویت مسؤولان دولتی قرار نداشته است؛ به عبارت بهتر مداخله در حوزه آسیب‌های اجتماعی تبدیل به کلام در تریبون‌های مختلف شده است.
به‌کارگیری روش‌های عملیاتی
نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر به کارگیری روش‌های عملیاتی و راهکارهای علمی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، افزود: در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی در مواردی چون بیکاری، طلاق و کودکان کار افزایش پیدا کرده است یعنی شاخص‌های موجود در بخش آسیب‌های اجتماعی بشدت رشد داشته و اگر اقدام موثری در این زمینه صورت نگیرد نه‌تنها نمی‌توان با آسیب‌های اجتماعی در جامعه مبارزه کرد بلکه باید منتظر افزایش معضلات و مشکلات میان افراد جامعه و خانواده‌ها بود. وی با بیان اینکه شاخص آسیب‌های اجتماعی نسبت به سنوات گذشته در حوزه‌های مختلف رشد داشته است، تصریح کرد: متاسفانه بیکاری در مقایسه با سال گذشته در همین زمان رشد چشمگیری داشته که این موضوع نگران‌کننده است، البته معضلات و چالش‌های اجتماعی در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا از پایه آماری برخوردار است و سازمان‌های ذی‌ربط به راحتی آمار مربوط به آسیب‌های اجتماعی را به روشنی مطرح می‌کنند، این در حالی است که در جامعه ما آمار دقیقی از آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد. نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه میزان آسیب‌های نوپدید در جامعه افزایش پیدا کرده است، گفت: متاسفانه میزان برخی آسیب‌ها در جامعه به دلیل تغییر فضای زندگی مانند آسیب‌های تحت IT افزایش پیدا کرده است، بنابراین تاکیدات مقام معظم رهبری درباره تاسیس یک سازمان مستقل ذیل وزارت کشور قابل توجه است و با شکل‌گیری این سازمان می‌توان به کاهش آسیب‌های اجتماعی امیدوار بود؛ هرچند متاسفانه این موضوع در لایحه برنامه ششم مورد مخالفت شورای نگهبان قرار گرفت و برای تامین نظر این شورا نمایندگان موضوع را از دستور کار بررسی خارج کردند.
ردیف بودجه مستقل دستگاه‌های مرتبط
هاشمی با اشاره به اینکه باید به دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه آسیب‌های اجتماعی ردیف بودجه مستقلی را اختصاص داد، افزود: متاسفانه تغییرات غیرقابل قبولی در بررسی لایحه بودجه 96 در صحن علنی مجلس به وجود آمد که بهتر بود نمایندگان مجلس بودجه مناسب‌تر و بهتری را برای دستگاه‌های مرتبط در حوزه آسیب‌های اجتماعی تصویب می‌کردند. وی با بیان اینکه عملکرد دولت و نهادهای وابسته در حوزه آسیب‌های اجتماعی قابل نقد است، تصریح کرد: هرچند تلاش‌های بسیاری در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی انجام شده است اما به طور حتم نمی‌توان نمره ممتازی را به کارکرد دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی داد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه نقص در شناسایی متولی اصلی در حل آسیب‌های اجتماعی، بی‌برنامگی، اجرای برنامه‌های موازی و عدم اختصاص بودجه کافی از جمله مشکلاتی است که حل چالش‌ها و مشکلات اجتماعی را با مشکل روبه‌رو کرده است، ضمن اینکه دستگاه‌ها و نهادهای متولی نیز با نگاه سود و زیانی خود حل آسیب‌های اجتماعی را لاینحل کردند.


Page Generated in 0/0136 sec