printlogo


کد خبر: 173556تاریخ: 1396/1/14 00:00
نوروز جهان

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در زندان
دادگاه کره‌جنوبی بامداد پنجشنبه گذشته حکم دستگیری رئیس‌جمهور سابق این کشور در ارتباط با اتهام دریافت رشوه و فساد مالی را تایید کرد. پارلمان کره‌جنوبی پیش‌تر پارک گئون هه که در سال 2013 به عنوان رئیس‌جمهور کره انتخاب شده بود را در ارتباط با چندین اتهام از جمله دریافت رشوه از سمتش عزل کرده بود. مخالفان رئیس‌جمهور سابق کره‌جنوبی وی را به تبانی با یکی از دوستانش برای دریافت مبالغی از شرکت‌ها و موسسات تجاری و مالی عمده کره‌جنوبی برای استفاده در یک بنیاد خیریه مورد حمایت خود متهم کرده‌اند. این شرکت‌ها در مقابل این کمک مالی، از امتیازاتی در کسب مجوزهای دولتی برخوردار شده‌اند.

حسنی مبارک آزاد شد
رئیس‌جمهور مخلوع مصر بالاخره در روز 24 آوریل (4 اسفند) از زندان آزاد شد. دادگاه فرجام مصر ماه گذشته
حسنی مبارک را از اتهام قتل انقلابیون این کشور در جریان انقلاب ۲۵ ژانویه سال ۲۰۱۱ تبرئه کرد. پس از صدور حکم نهایی تبرئه مبارک در قضیه قتل انقلابیون، وکیل وی درخواستی را به دادستانی شرق قاهره برای آزادی وی ارائه کرده بود.

عملیات داعش مقابل پارلمان انگلیس
یک عامل وابسته به گروه تروریستی داعش (2 فروردین) اقدام به تیراندازی مقابل پارلمان انگلیس در لندن کرد که در پی آن 5 تن کشته و شماری زخمی شدند. داعش با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت اعماق تاکید کرده که مهاجم لندن، از اعضای این گروه بوده و این حمله را در پی «دعوت به هدف قرار دادن شهروندان ائتلاف غربی» انجام داده است.

قتل 230 غیرنظامی توسط آمریکا در موصل
در پی حملات ائتلاف آمریکایی در شهر موصل (3 فروردین)، بیش از 230 غیرنظامی عراقی جان باختند. علت دقیق انفجار نامعلوم است اما ساکنان محلی می‌گویند یک کامیون حاوی مواد منفجره در پی حمله هوایی ائتلاف تحت فرمان آمریکا در منطقه، منفجر شده و در اثر آن ساختمان‌های این منطقه پرجمعیت فروریخته‌اند. این ائتلاف در بیانیه‌ای مدعی شده است درباره این حمله تحقیق خواهد کرد.

تداوم سرکوب‌ها در بحرین
مرکز حقوق بشر بحرین اعلام کرد این مرکز از روز 20 تا 26 مارس جاری 23 مورد بازداشت خودسرانه افراد از جمله 6 کودک را در بحرین ثبت کرده است. این منبع تصریح کرد: دادگاه‌های بحرین نیز علیه 21 نفر حکم صادر کردند که 3 نفر از آنها به اعدام محکوم شده‌اند.  شمار قابل توجهی از بحرینی‌ها از 9 ماه قبل در اعتراض به محاکمه غیرقانونی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در مناطق مختلف این کشور تظاهرات برگزار می‌کنند.

تضعیف ارتش ترکیه
 پایان عملیات در شمال سوریه
چند روز پس از آنکه ارتش ترکیه از پایان عملیات تجاوزکارانه موسوم به «سپر فرات» در شمال سوریه خبر داد، یک منبع ارشد در ناتو این تصمیم ترکیه را به ضعف توانمندی‌های ارتش این کشور مرتبط دانست. به نوشته روزنامه ولت‌ام زونتاگ آلمان، دیپلمات‌های ارشد ناتو معتقدند توانمندی فرماندهی و فعال‌سازی نیروهای مسلح ترکیه بویژه نیروی دریایی و پدافند هوایی آن ضعیف است. این روزنامه افزود: دشواری ترکیه در زمینه برنامه‌ریزی و اجرای عملیات در شمال سوریه ضد گروه تروریستی داعش و شبه‌نظامیان کرد نشانه آن است. ترکیه پنجشنبه گذشته پایان عملیات سپر فرات را اعلام کرد که آگوست 2016 برای سرکوب داعش و حمایت از ارتش آزاد سوریه که یک گروه مخالف نظام سوریه است، آغاز شده بود. ژنرال کورتس اسکاباروتی فرمانده عالی ناتو در اروپا دسامبر 2016 گفته بود کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 در ترکیه تاثیر منفی عظیمی بر ساختارهای فرماندهی ناتو گذاشت به این دلیل که باعث شد 150 سرباز که برخی تجربه زیاد جنگی داشتند، از گردونه خارج شوند.
 


Page Generated in 0/0075 sec