printlogo


کد خبر: 173590تاریخ: 1396/1/15 00:00
آیا جارد کوشنر به دنبال رایزنی برای جدایی کردستان عراق است؟
اهداف داماد ترامپ در بغداد

به گفته یکی از مقامات ارشد کاخ سفید، داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا از شنبه گذشته به عراق سفر کرده است. سفر جارد کوشنر ۳۶ ساله که در کنار نسبتش با دونالد ترامپ و سمت رسمی‌اش در کاخ سفید، دلال مذاکرات پنهان او با دولت‌های خارجی شناخته می‌شود به دعوت «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا انجام گرفته و خود وی نیز در این سفر داماد ترامپ را همراهی می‌کند. داماد ترامپ از زمان سکانداری او در کاخ سفید، در جریان بیشتر مسائل مهم سیاست خارجی و دیدارهای او  با رهبران دیگر کشورها قرار داشته و به احتمال زیاد در دیدار هفته آینده ترامپ و «شی جین‌پینگ» همتای چینی وی هم حضور خواهد داشت.
«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در جریان دیدار خود با ترامپ در واشنگتن در آخرین روزهای سال گذشته مطمئنا با کوشنر نیز آشنا شده بوده است. به گزارش سی‌ان‌ان، اگرچه از جزئیات سفر کوشنر اطلاع دقیقی در دست نیست اما به گفته یک مقام دولت ترامپ که خواسته نامش فاش نشود، کوشنر خود خواستار سفر به عراق و نشان دادن حمایت از دولت این کشور بوده است.
اما به نظر می‌رسد راز حضور دلال جدید کاخ سفید در بغداد رایزنی پنهان در حمایت از جدایی‌طلبی روزافزون کردستان عراق و همچنین فراهم کردن زمینه حضور هر چه بیشتر نیروهای بیگانه در این کشور در چارچوب ائتلاف باشد؛ مساله‌ای که مستقیما با طرح‌ریزی حمله احتمالی متحدان آمریکا به شرق سوریه ارتباط دارد. حیدر العبادی پیش از دیدار اخیر با ترامپ خواستار کاهش حضور نظامی آمریکا در عراق شده بود، حال آنکه آمریکا در راستای سیاست جدید و مبهم خود در منطقه خواستار افزایش حضور نظامی نیروهای خود در عراق است. عبادی به «میدل‌ایست آی» گفته بود: «در حالی ‌که ما به نابود کردن داعش نزدیک می‌شویم، لازم است شمار نیروهای متحدمان که به ما کمک می‌کنند، کاهش یابد». در همین حال عبادی خاطرنشان کرد بغداد خواستار گسترش روند آموزش ارتش، پلیس فدرال و پلیس محلی عراق از سوی نیروهای آمریکایی است. آمریکا سال 2011 نیروهای نظامی‌اش را از عراق خارج کرد، اگرچه نیروهای آمریکایی سال 2014 و پس از ظهور داعش بار دیگر روانه عراق شدند. آمریکا هم‌اکنون حدود 5 هزار نیروی نظامی در عراق دارد.
 


Page Generated in 0/0152 sec