printlogo


کد خبر: 173595تاریخ: 1396/1/15 00:00
چهارگوشه

دفع حمله داعش به زائران شیعه در سامرا
ستاد اطلاع‌رسانی جنگ در عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد 400 تروریست که شماری از آنان سرکرده بودند در جریان حمله هوایی به یک پایگاه تروریستی در منطقه الجزیره در بخش سامرا کشته شدند. 10 نفر از این افراد، انتحاری بودند. در این بیانیه آمده است: این افراد برای اجرای عملیات تروریستی علیه زائران شیعه در شهر سامرا تلاش می‌کردند که این بمباران به انهدام کامل پایگاه آنان انجامید. داعش 12 انتحاری و 4 دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده را برای حمله به سامرا آماده کرده بود.

تلاش عربستان برای دستیابی به بمب اتم
یک وبگاه اسرائیلی فاش کرد عربستان سعودی مراحل اولیه توسعه تلاش‌ها برای دستیابی به فناوری اتمی را آغاز کرده است و پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده به این فناوری دست پیدا کند. این وبگاه صهیونیستی ادعا کرد تلاش‌های عربستان برای دستیابی به فناوری اتمی، جهت مقابله با «تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای ایران به‌رغم امضای برجام» صورت می‌گیرد. عربستان سعودی در راستای تحقق این هدف، به همکاری با کشورهایی نظیر روسیه، کره‌جنوبی و چین اقدام کرده است.

لوپن: یورو چاقویی در پهلوی فرانسوی‌هاست
نامزد راست افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، روز یکشنبه با انتقاد از یورو (واحد پول اتحادیه اروپایی) آن را مانند چاقویی در پهلوی مردم فرانسه دانست. مارین لوپن گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ممکن است مژده‌دهنده «تغییر در تمدن» باشد. انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا و رای مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپایی شانس لوپن را برای رسیدن به ریاست‌جمهوری فرانسه افزایش داد.

لنین، رئیس‌جمهور اکوادور
با پیروزی لنین مورنو در انتخابات اکوادور، حکمرانی ۱۰ ساله چپ‌ها بر این کشور آمریکای لاتین برای یک دوره دیگر تمدید شد. به گزارش تله‌سور، نتایج اعلام شده حاصل از شمارش 14/98 آرا توسط شورای ملی انتخابات اکوادور نشان می‌دهد نامزد حامیان عدالتخواهی با کسب 07/51 درصد آرا توانسته بر رقیبش گیلرمو لاسو (با 93/48 درصد آرا) پیشی بگیرد. با وجود اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری اکوادور با حضور ناظران بین‌المللی انجام شده بود، لاسو که یک بانکدار مشهور و نامزد احزاب دست‌راستی است مدعی تقلب شد و از هواداران خود خواست مقابل شورای ملی انتخابات تظاهرات کنند و خواهان بازشماری آرا شد. لنین مورنو که به خاطر اصابت گلوله در سال ۱۹۹۸ فلج شده است، بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ معاون رافائل کوره‌آ بود.  وی در سال ۲۰۱۳ نماینده ویژه سازمان ملل در امور مددجویان بود. پیش‌بینی می‌شود لنین مورنو راه رافائل کوره‌آ، رئیس‌جمهور فعلی پیرو هوگو چاوز در پیگیری سیاست‌های اجتماعی و رفع فقر و محرومیت را که طی ۱۰ سال اخیر اجرا شده است ادامه دهد.

254 نفر قربانی سیل کلمبیا
2 روز پس از سیل موسمی و رانش زمین در شهر موکوآی کلمبیا شمار قربانیان قطعی این سانحه طبیعی به 254 تن بالغ می‌شود.  بارش شدید باران‌های فصلی در جنوب غرب کلمبیا باعث جاری شدن گل و لای به سمت خانه‌ها شده و ساکنان این منطقه محصور در میان کوهستان‌های بلند و رودخانه را مجبور به فرار کرده است. بیش از 1000 سرباز و افسر پلیس در عملیات نجات در این منطقه حضور دارند. «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهور کلمبیا نیز روز شنبه پس از وقوع حادثه به این منطقه سفر کرده بود. با آنکه سانتوس اعلام هرگونه آمار رسمی درباره قربانیان را به بعد موکول کرده است اما طبق آمار نیمه‌رسمی تاکنون 254 تن کشته و 400 تن در رانش زمین مجروح شده‌اند که این غیر از صدها فرد مفقود شده دیگر است. هویت دست‌کم 170 تن از کشته‌شدگان شناسایی شده که حدود
40 کودک در میان آنان به چشم می‌خورند.
 


Page Generated in 0/0137 sec