printlogo


کد خبر: 173622تاریخ: 1396/1/15 00:00
کارشناسان و فعالان حوزه اقتصاد معتقدند مشکلات اقتصادی با ادامه سیاست‌های فعلی دولت حل نمی‌شود
نه تولید نه اشتغال!

گروه اقتصادی: عملکرد ضعیف دولت در حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال چالش‌های بزرگی در حوزه اقتصادی ایجاد کرده است. افزایش آمار بیکاری (حتی در آمارهای دولتی) و شدید شدن رکود و افزایش مشکلات تولیدکنندگان تاثیر مستقیم روی معیشت مردم گذاشته است. به نظر بسیاری از کارشناسان، تولید و اشتغال 2 چالش کلیدی اقتصادی ایران است که مقام معظم رهبری با نامگذاری آن قصد داشته‌اند دولتمردان فعلی و آینده توجه ویژه‌ای به این دو مقوله مهم کنند. کارشناسان برای پشت سر گذاشتن این چالش‌ها راهکارهای متفاوتی را ارائه می‌دهند اما بیشتر این راهکارها سال‌ها به دولتی‌ها ارائه شده اما مسؤولان دولتی توجهی به آن نکرده‌اند. نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران در این باره تصریح کرد که تولید داخلی از جنبه‌های مختلفی از جمله قانون کار، تامین اجتماعی و مالیات با مشکل روبه‌رو است و اگر بتوانیم تولید داخلی را توسعه دهیم مشکل اشتغال نیز حل خواهد شد. علاء میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نامگذاری سال ۱۳۹۶ از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال‌» گفت: مقام معظم رهبری روی موضوع بسیار مهم و حساسی تاکید کرده‌اند به طوری که اگر مساله اشتغال اصلاح شود بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.   وی ادامه داد: همچنین توجه به تولید برای ایجاد اشتغال، صادرات و رفع نیاز جامعه و عدم نیاز به برخی کالاهای‌های وارداتی که می‌تواند در داخل تولید شود حائز اهمیت است. نایب رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته شعارهایی که برای هر سال از سوی مقام معظم رهبری تعیین می‌شده اقتصادی بوده است اما امسال از سال‌های گذشته حساس‌تر و موضوع اقتصاد از اولویت بیشتری برخوردار است. میرمحمد صادقی اضافه کرد: همان طور که آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود 5میلیون بیکار در جامعه داریم و جوانان تحصیلکرده و در شرف ازدواج زیادی هستند که شغل ندارند، برای همین اشتغال موضوع بسیار مهمی است که باید آن را حل کرد. وی افزود: اگر بتوانیم تولید داخلی را توسعه دهیم حتما مساله اشتغال هم حل می‌شود و دولت باید عزم خود را جزم کند تا مشکل تولید داخلی حل شود. امروز تولید ما گرفتاری‌هایی از جهت قانون کار، تامین اجتماعی و همچنین مالیات دارد، اگر روی این موارد به صورت دقیق و دلسوزانه توجه شود زمینه تولید بیشتر می‌شود و مردم سرمایه خود را بیشتر صرف تولید می‌کنند.
 با این رویه شعار امسال عملی نمی‌شود
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید: اگر رکود و تعطیلی واحدها و کارخانه‌ها امسال هم ادامه پیدا کند، شعار تولید و اشتغال در سال ۹۶ عملی نخواهد شد.   هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای آنکه تولید و اشتغال رونق بگیرد باید انقلابی در حوزه صنعت، اقتصاد و بازار کار ایجاد شود. وی افزود: متاسفانه برخی قوانین دست وپاگیر کمر تولید را شکسته است و عوامل متعددی از جمله مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکی و نرخ سود تسهیلات بانکی  تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده که باید از میان برداشته شود. دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر توجه دولت به بنگاه‌های تعاونی خاطرنشان کرد: اگر دولت درصدد ایجاد اشتغال و تمرکز بر بنگاه‌های کوچک و متوسط است امسال باید به طور جدی به تعاونی‌ها بپردازد و آنها را به شکل ویژه‌ای حمایت کند. ابوی افزود: فارغ‌التحصیلان و جویندگان کار می‌توانند با تشکیل شرکت تعاونی برای خود کسب و کاری راه‌اندازی کنند، بدون آنکه هزینه سنگینی متحمل شوند و وزارت کار باید این مساله را در برنامه سال جدید خود بگنجاند. وی به تعطیلی بسیاری از واحدها و کارخانه‌ها اشاره کرد و گفت: چنانچه این رکود و تعطیلی در سال جاری هم ادامه داشته باشد شعار تولید و اشتغال در سال ۹۶ عملی نخواهد شد، بنابراین حمایت دولت از کارخانه‌ها و جلوگیری از توقف فعالیت بنگاه‌های در حال تعطیلی ضروری است. این مقام مسؤول کارگری خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری یک‌سال دیگر هم موضوعی اقتصادی را به عنوان شعار سال نامگذاری کردند تا اهمیت توجه به تولید داخلی و رفع دغدغه مردم را بیش از پیش نشان دهند اما طبعا ایجاد اشتغال از عهده یک وزارتخانه خارج است و همه دستگاه‌ها و مجموعه‌ها باید برای اشتغالزایی همت کنند. ابوی در پایان گفت: برخی کارفرمایان برای آنکه هزینه کمتری از بابت بیمه و اضافه کار به نیروهای کار خود پرداخت کنند، افرادی را به عنوان ساعتی یا پاره وقت به خدمت می‌گیرند که از حداقل‌های قانون کار برخوردار نیستند ولی با این کار فضای اشتغال عده‌ای جویای کار گرفته می‌شود. بسیاری از کارگران نیز برای امرار معاش ناچار به شیفت دوم روی می‌آورند تا از عهده هزینه‌های زندگی برآیند در حالی که کار در شیفت دوم فضای کار  دیگری را اشغال می‌کند و این امر به بازار کار و فضای اشتغال کشور لطمه می‌زند.
 حذف خرید کالاهای خارجی؛ شرط مهم در رونق اقتصادی
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در شرایط کنونی، توجه و اجرای کامل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. امیر خجسته در گفت‌وگو  با خانه ملت گفت: مقام معظم رهبری هر سال در نخستین روز فروردین ماه، سال جدید را با یک شعار خاص نامگذاری می‌کنند که فلسفه این کار جلب توجه مردم به یک ارزش و همین طور در نقطه مقابل آن به یک مشکل است، بر این اساس مقام معظم رهبری با مطالعات و تجربه‌ای که دارند و درک و دریافتی که از معارف اسلامی و قرآنی و مفاهیم انسانی دارند و نیز اشرافی که به مسائل کشور دارند، هر سال ملت را به یک موضوع توجه می‌دهند. نماینده مردم همدان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با درایت، روشن‌بینی و دوراندیشی خاص، سال 96 را به نام اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال نامگذاری کردند، گفت: در شرایط کنونی، اشتغال جوانان یکی از دغدغه‌های مهم رهبری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که امیدواریم با افزایش تولید و رونق تولیدات داخلی مدنظر ایشان، مساله ایجاد اشتغال برای جوانان نیز به سرانجام برسد. وی ادامه داد: همه مسؤولان نظام و دولت باید در سال جدید تاکیدات مقام معظم رهبری در بخش تولید و اشتغال را سرلوحه خود قرار دهند تا شاهد شکوفایی، رونق و افزایش تولید و همچنین اشتغال برای تمام افراد جامعه باشیم. نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان پایه شعار امسال انتخاب شده بنابراین باید امسال تلاش مضاعفی انجام داد تا این شعار محقق شود. با اینکه در سال‌های گذشته نیز اقتصاد مقاومتی به عنوان شعار سال انتخاب شده بود، متأسفانه گام موثری در این راه برداشته نشده اما امیدواریم در سال جاری این شعار محقق شود. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصریح کرد: قطعا کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در شرایط کنونی، توجه و اجرای کامل اقتصاد مقاومتی است. البته باید تأکید کرد کشور در چند سال اخیر در بسیاری از عرصه‌ها موفق بوده ولی باید پذیرفت در عرصه اقتصاد بویژه اشتغال مولد و تولید نتوانستیم به موفقیت‌های لازم دست پیدا کنیم.
 


Page Generated in 0/0067 sec