printlogo


کد خبر: 173634تاریخ: 1396/1/16 00:00
آیت‌الله العظمی علوی‌گرگانی عنوان کرد
بیکاری جوانان مصیبت بزرگ‌

مراجع عظام تقلید و علمای سرشناس کشور که طی ماه‌های اخیر نسبت به وضعیت نابسمان معیشتی در جامعه ابراز نگرانی کردند، این بار در دیدار نماینده ارشد دولت در استان قم، یعنی استاندار، بار دیگر وضعیت نابسامانی‌های اقتصادی در کشور بویژه مشکلات گرانی و بیکاری را گوشزد کردند.  آیات عظام نوری‌همدانی و علوی‌گرگانی در راس این مراجع و علما بودند که با اشاره به بخشی از مشکلات اقتصادی مردم، خواستار توجه جدی مسؤولان به مطالبات اقشار محروم شدند. آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی در دیدار مهدی صادقی، استاندار قم، مساله بیکاری را مورد اشاره قرار داده و خواستار رفع بیداد گرانی شد. آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی نیز در این دیدار بیکاری را مصیبتی بزرگ برای مردم دانست و خواستار توجه جدی دولت برای رفع این مشکل شد. به گزارش «وطن امروز» این چندمین بار است که مراجع تقلید نسبت به نابسامانی اوضاع اقتصادی کشور هشدار داده و خواستار توجه جدی دولت به اقشار آسیب‌پذیر شده‌اند. وضعیت بغرنج گرانی و شرایط مصیبت‌بار بیکاری 2 موضوعی است که مراجع تقلید خواستار برطرف شدن فوری آن شده‌اند.  آیت‌الله حسین نوری‌همدانی ظهر دیروز در دیدار مهدی صادقی، استاندار قم تاکید کرد: مسؤولان باید مراقب باشند، زیرا ظلم، جور و جهل جوامع را تهدید می‌کند و در این راستا باید دقت شود که حقوق همه مردم رعایت شود و این مسؤولیت سنگینی است. آیت‌الله نوری‌همدانی اهتمام به مساله معیشت مردم را بسیار ضروری و مهم ارزیابی کرد و گفت: در روزگاری زندگی می‌کنیم که گرانی مردم را آزار می‌دهد و در صورتی که ارزش کالا و خدمات با هم مقایسه شود متوجه می‌شوید حقوق مردم در مقابل تورم و گرانی پاسخگو نیست. وی افزود: مساله گرانی در جامعه بیداد می‌کند و از جمله مسائلی است که برطرف نشده و این مساله از دغدغه‌های رهبری است به همین خاطر ایشان بر ضرورت تولید و اشتغال توسط جوانان تاکید دارند. این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: قیمت گزاف گوشت و میوه‌ نشان آن است که نظارت و کنترلی بر بازار نیست و هر شخصی به هر میزان که بخواهد قیمت‌گذاری می‌کند و در حالی که پول ما ارزش کمی دارد قیمت کالاها ارزش بسیاری دارد که لازم است نظارت بیشتری بر تولیدات و عرضه و فروش صورت بگیرد.
خانواده‌هایی با جوانان بیکار!
در کنار مساله گرانی و عدم نظارت بر این مشکل، وضعیت بیکاری و رشد فزاینده آن نیز موجبات انتقاد مراجع را ایجاد کرده است. آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی‌گرگانی نیز ‌در دیدار استاندار قم با ابراز تأسف از مشکلات معیشتی مردم خاطرنشان کرد: مردم در شرایط بد اقتصادی به‌سر می‌برند و این زیبنده کشوری که عنوان جمهوری اسلامی را دارد، نیست. آیت‌الله علوی‌گرگانی از دولت خواست به مساله بیکاری توجه بیشتری کند و تأکید کرد: بیکاری جوانان برای خانواده‌ها تبدیل به مصیبتی بزرگ شده و همه دلسوزان مردم و کشور را نگران کرده است. وی با توصیه به مسؤولان و کسانی که در صدر مسؤولیت‌های دولتی هستند، گفت: باید کارها و پروژه‌های نیمه‌تمام را هرچه سریع‌تر به سرانجام  رساند تا  برای مردم زحمت و دردسر ایجاد نشود.
توهین زشت کارشناس حامی دولت به مراجع
انتقادات مراجع به وضعیت اقتصادی کشور طی ماه‌های اخیر افزایش داشته است. علمای دینی بارها اعلام کرده‌اند در مراجعات و دیدارهای مردمی، گلایه‌های مردم از وضعیت اقتصادی بشدت افزایش یافته است. در کنار انتقادات به وضعیت معیشت، انتقادات علمای دینی نسبت به برخی شیوه‌ها و سازوکارهای رایج اقتصادی نظیر برخی مصوبات بانکی نیز افزایش یافته است. در این‌باره آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی انتقاداتی جدی مطرح کرده است. با‌ این حال تاکنون دولتی‌ها اقدامی آشکار برای پاسخ دادن به این انتقادات مراجع و علما انجام نداده‌اند. آنها نه تنها پاسخی به انتقادات نداده‌اند، بلکه در تازه‌ترین اقدام، یک کارشناس حامی دولت در برنامه زنده تلویزیونی در اظهاراتی عجیب و توهین‌آمیز، مدعی شد علمای دینی و مراجع نباید در حوزه اقتصادی نظر بدهند!
دوشنبه شب در برنامه مناظره که از شبکه اول سیما به صورت زنده پخش می‌شد، محمد کهندل و مرتضی عزتی 2 اقتصاددان به تحلیل و ارزیابی کارنامه اقتصادی دولت یازدهم پرداختند. کهندل در این برنامه با بیان اینکه فرآیند برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی ایراداتی دارد، خاطرنشان کرد: امکانات و توانمندی‌هایی در کشور وجود دارد ولی اتفاقی نیفتاده و اگر هم اتفاقی به وجود آمده حاصل نفت است پس باید اذعان داشت که فروش نفت افتخار نیست. وی با اشاره به اینکه، چطور ممکن است به عنوان مقام اجرایی بگوییم شرمنده نیستم، افزود: نسبت نقدینگی  به جی‌دی‌پی به ترتیب در سال 90، 56/3 درصد، سال 91، 62/8 درصد، سال 92، 63/1 درصد، سال 93، 68/1 درصد و سال 94، 87/1 درصد است. کهندل اظهار داشت: دولت به سوالات و ابهامات اقتصاددانان که پاسخ نمی‌دهد، حال چرا در ارتباط با مسائل پولی و بانکی حتی پاسخی به نظرات عنوان شده  مثلا  از سوی آیت‌الله جوادی‌آملی داده نمی‌شود؟ چرا پاسخی از سوی جهانگیری معاون رئیس‌جمهور به آیت‌الله جوادی‌آملی داده نمی‌شود؟ این اقتصاددان با اشاره به اینکه مسائل بانکی کشور ناکارآمد است و نقدینگی به بخش واقعی اقتصاد منتقل  نشده، افزود: اگر سیستم بانکی کشور کارآمد بود این مسائل به وجود نمی‌آمد. مرتضی عزتی، اقتصاددان حامی دولت در واکنش به این اظهارات گفت: اینکه فلان شخصیت دینی درباره اقتصاد نظر می‌دهد یکی از مشکلات اقتصادی ما است و نباید سیاست اقتصادی را دیکته کند. وی افزود: شخصیت دینی باید درباره دین نظر دهد همان گونه که یک پزشک هم باید در زمینه پزشکی اظهار نظر کند و همان گونه که یک معلم اقتصاد نباید فتوای شرعی دهد.


Page Generated in 0/0062 sec