printlogo


کد خبر: 173635تاریخ: 1396/1/16 00:00
سفر نخست‌وزیر انگلیس به اردن و دیدار با ملک عبدالله در مقر نیروهای واکنش سریع ارتش اردن
قرار و مدارهای شیطانی در اردن

نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته در سفر ناگهانی خود به اردن با پادشاه این کشور دیدار و  درباره تقویت روابط راهبردی میان دوطرف بویژه در زمینه همکاری نظامی بحث و گفت‌وگو کرد.
به گزارش آناتولی، ترزا می ‌در دیدار با عبدالله دوم در مقر نیروهای واکنش سریع اردن از نقش محوری اردن در تحقق صلح و ثبات خاورمیانه قدردانی کرد. این در حالی است که اردن چند سالی است خاک خود را در اختیار پایگاه‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و عراق قرار داده است. اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین بخش سفر نخست وزیر انگلیس به امان، دیدار او به همراه پادشاه هاشمی از مقر فرماندهی نیروهای واکنش سریع اردن با حضور محمود عبدالحلیم فرحات، فرمانده ارتش اردن بوده باشد، چرا که به نظر می‌رسد لندن و واشنگتن به بهانه مبارزه با داعش قصد استفاده از خاک اردن برای حمله به سوریه را در آینده نزدیک دارند. می‌ و عبدالله در جریان این بازدید به گزارش فرمانده یگان واکنش سریع درباره وظایف و برنامه‌های آموزشی این یگان گوش کردند. دولت لندن طرح کاری مشترکی برای اعزام تیم آموزشی جدید به اردن در زمینه‌های هوایی و زمینی و آموزش اداره منابع خدماتی در هواپیمایی و جنگ سایبری دارد که احتمالا هدفی جز درگیر کردن اردن در جنگ با همسایه شمالی دنبال نمی‌کند. ترزا می ‌از امان به ریاض پایتخت عربستان سفر می‌کند. او تأکید دارد هدف سفرش به اردن و عربستان تقویت همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و گسترش افق همکاری تجاری با شرکای خارج از اروپاست اما در همین حال انتقادات گسترده‌ای از دولت انگلیس بویژه درباره فروش تسلیحاتی 40 میلیارد پوندی بریتانیا به عربستان با هدف قتل‌عام مردم یمن در جریان است. در حالی که رسانه‌های نزدیک به دولت انگلیس مدعی شده‌اند او رهبران سعودی را بر سر جنگ یمن و وضعیت حقوق بشری‌ وخیم عربستان تحت فشار قرار خواهد داد اما به نظر می‌رسد این تنها پوششی باشد برای عقد یک قرارداد تسلیحاتی و نظامی چند میلیارد دلاری که با هدف ادامه حملات عربستان به یمن، حمله احتمالی به سوریه و تهدید ایران در خلیج‌فارس صورت می‌گیرد.
افزایش حقوق خلبانان جنگی سعودی
درحالی‌که با گذشت 2 سال از بمباران مردم بی‌دفاع یمن توسط جنگنده‌های سعودی و متحدان آمریکایی و عربی‌شان بیش از 12 هزار یمنی، از جمله 2 هزار و 568 کودک و یکهزار و 870 زن، کشته و دست‌کم 20 هزار نفر زخمی شده‌اند، رژیم ریاض حقوق خلبانان جنگی خود را بیش از 60 درصد افزایش داده است. کابینه سعودی با اصلاح قوانینی حقوق پای تمام خلبانان و افسران فعال در بخش تسلیحات جنگی را 35 درصد افزایش داده است. مطابق این اصلاح قوانین، حقوق خلبانان جت‌های جنگنده و افسران سیستم‌های جنگ‌افزاری این هواپیماها 60  درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که ریاض بر اثر کسری بودجه 100 میلیارد دلاری که در پی کاهش شدید بهای نفت و همچنین هزینه‌های سنگین جنگ یمن به وجود آمده با بحران اقتصادی جدی روبه‌رو است.


Page Generated in 0/0093 sec