printlogo


کد خبر: 173636تاریخ: 1396/1/16 00:00
از سوی «حوزه هنری» اعلام شد
فهرست نامزدهای چهره سال هنر انقلاب

فهرست اولیه نامزدهای انتخاب چهره سال انقلاب اسلامی شامل نام 7 هنرمند از حوزه‌های مختلف منتشر شد. به گزارش «وطن‌امروز»، فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری در نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی و نهمین جشنواره داستان انقلاب، ضمن اعلام این خبر اعلام کرد که از این 7 نامزد، ابتدا فهرست ۵ نامزد نهایی معرفی و در مراسم روز ۲۵ فروردین از چهره برگزیده هنر انقلاب تجلیل خواهد شد. براین اساس در فهرست اولیه نامزدهای چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۵ نام محمدرضا بایرامی نویسنده رمان «لم یزرع»، ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم «بادیگارد»، حسن روح‌الامین به خاطر مجموعه آثار عاشورایی و انقلابی، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر جشنواره کاریکاتور هولوکاست، بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب «گلستان یازدهم» و محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» و حمید حسام نویسنده کتاب «وقتی مهتاب گم شد» قرار دارد.
ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینمای ایران که با «بادیگارد» در جشنواره سی‌وچهارم فجر حضور یافته بود و فیلمش نیز از سوی مخاطبان در سینماها با اقبال مواجه شد در فهرست نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی قرار گرفته است. موضوع درباره بادیگاردی است به نام «حیدر» که وظیفه حفاظت از مسؤولان بلندپایه کشور را برعهده دارد. نقش او را پرویز پرستویی بازی می‌کند. حیدر شخصیت آرمانگرایی است که مسائلی را در کارش می‌بیند و این مسائل او را نسبت به کارش دچار تضاد و شک و تردید می‌کند.
محمدرضا بایرامی، نویسنده رمان «لم‌یزرع» که توانست برنده جایزه ادبی جلال در سال 95 شود نیز از نویسندگانی است که توانسته نظرات منتقدان را به خود جلب کند. رضا امیرخانی درباره لم‌یزرع می‌گوید: رمان «لم یزرع» را کامل خواندم و چیزی که سبب می‌شود آثار بایرامی را هر بار که اثر جدیدی چاپ می‌شود، بخوانم، تجربه جدیدی است که او در کتاب‌هایش ارائه می‌دهد. رمان «مردگان باغ سبز» را بهترین رمان رضا می‌دانم اما رمان «لم‌یزرع» با محتوایی بسیار روشنفکرانه نوشته شده است. رفتن او به عراق مهم است و نوشتن رمان در جغرافیایی غیر از جغرافیای عراق امکانپذیر نیست.
حسن روح‌الامین که سال گذشته اثر بی‌نظیر «عرش بر زمین افتاد» را رونمایی کرد نیز در میان چهره‌های معرفی شده هنر انقلاب قرار گرفته است. «عرش بر زمین افتاد» موضوعی عاشورایی دارد و بیانگر آخرین ساعات زندگی سیدالشهدا علیه‌السلام در صحرای کربلاست. این اثر در ابعاد 3 در 4 متر و با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده است. حسن روح‌الامین به گفته اساتید و خبرگان حوزه نقاشی یکی از بهترین نقاش‌های پس از انقلاب است و کارهای بی‌نظیری در حوزه آیینی دارد. سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی که سال گذشته با برگزاری جشنواره هولوکاست موفق ظاهر شد نیز توانسته در میان
7 چهره هنر انقلاب اسلامی قرار بگیرد. سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، دومین جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست را با مشارکت 400 کاریکاتوریست مطرح از 50 کشور دنیا برگزار کرده است. اتفاقی کم‌نظیر که بی‌تردید فقط از او که به عنوان امضای معتبر کاریکاتور ایران در دنیا شناخته می‌شود، برمی‌آمد.
بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده کتاب «گلستان یازدهم» است. او که با کتاب جدیدش توانست نظر مردم و منتقدان را به خود جلب کند نیز در میان چهره‌های هنر انقلاب اسلامی قرار گرفته است. «گلستان یازدهم» کتابی است که رهبر انقلاب بر آن تقریظ نوشتند و از تلاش‌های ضرابی‌زاده در تدوین این کتاب تشکر کردند. در بخشی از تقریظ این کتاب آمده است: «قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده‌ کتاب».
محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» نیز از چهره‌های معرفی‌شده هنر انقلاب در سال 95 است. او که با کارگردانی اثر موفق «ایستاده در غبار» در جشنواره سی‌وچهارم توانسته بود مسیر جدیدی برای سینمای ایران باز کند در جشنواره سی‌وپنجم با «ماجرای نیمروز» مسیر سینمایی خود را به کمال رساند و توانست نظر مخاطبان، منتقدان و اهالی سینما را به خود جلب کند. مهدویان بی‌تردید یکی از بهترین کارگردانان سال‌های اخیر سینما است که در 2 جشنواره اخیر فیلم فجر، کارگردانی وی از سوی داوران نادیده گرفته شده است. ماجرای نیمروز به اتفاقات و مخاطرات سال 60 و ترورهای منافقین می‌پردازد و واقعیت‌های تاریخی بخش مهمی از تاریخ معاصر را روایت می‌کند.
حمید حسام نیز از جمله نویسندگانی است که با کتاب «وقتی مهتاب گم شد» توانست در سال 95 توجه مخاطبان و اهالی کتاب را به خود جلب کند و در میان نامزدهای چهره هنر انقلاب معرفی شده است. این کتاب مجموعه‌ای از مؤلفه‌های فضای دفاع‌مقدس است؛ از همه زیبایی‌های جنگ در کنار سختی‌های جنگ و در کنار معارف کمتر بیان شده جنگ که در این کتاب آمده است. روح برادری و انسانی و بار حماسی که در هر عملیات اتفاق می‌افتاده، در کنار آن روح شوخ‌طبعی که در رزمنده‌ها بوده تا التهابی که از زبان راوی برای رسیدن به دوستان شهیدش ترسیم شده است، ویژگی‌هایی است که هم منتقدان و هم خوانندگان کتاب به آن اشاره می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0066 sec