printlogo


کد خبر: 173637تاریخ: 1396/1/16 00:00
محسن رضایی تشریح کرد
پیشنهاد جبهه مردمی درباره یارانه 110هزار تومانی

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه یک فرمول درآمدی درباره یارانه‌ها، پیشنهاد داد یارانه درآمدی 110هزار تومانی جایگزین یارانه ناچیز فعلی شود.
رضایی که از حامیان اصلی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است با انتشار متنی چگونگی پرداخت یارانه 110 هزار تومانی به مردم و نیز سرمایه‌گذاری بخشی از این وجه برای رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور را توضیح داده است. در ادامه بخش‌هایی از این مدل یارانه‌ای را می‌خوانید.
روش و مبلغ پرداخت یارانه‌ها
با کمک یارانه‌ها، 3 هدف مهم دست‌یافتنی است. یارانه درآمدی می‌تواند کاهش فقر، اشتغال جوانان و افزایش تولید ملی را همزمان تأمین کند. یارانه‌های درآمدی، شامل 2 بخش یارانه درآمدی و یارانه مصرفی است. اولاً، با افزایش پرداخت یارانه‌ها، به هر نفر ماهانه 110 هزار تومان تعلق می‌گیرد و ثانیاً، بخشی از یارانه‌ها برای مصرف و بخش دیگر سرمایه‌گذاری ‌شده و درآمد ناشی از آن، ماهانه به افراد پرداخت می‌شود. علاوه بر این، با سرمایه‌گذاری‌های خرد در حجم وسیع، منابعی قابل توجه برای تقویت تولید ملی تأمین می‌شود و در نتیجه اشتغال و تولید ملی افزایش می‌یابد.
 منابع یارانه‌ها
فرمول یارانه درآمدی عبارت است از: پرداخت ماهانه 110 هزار تومان به گروه اول(حدود 55 میلیون نفر) و پرداخت مبلغ ماهانه 50 هزار تومان به بقیه افراد، به‌عنوان گروه دوم (حدود 20 تا 25 میلیون نفر). علاوه بر این، برای یک نفر از هر خانواده بیکار، اشتغال ایجاد می‌کند. جمع هزینه‌های مذکور، حدود 85 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
با اجرای این طرح، هم دریافتی نقد و هم پس‌انداز سالانه اقشار متوسط و پایین جامعه افزایش می‌یابد. به گونه‌ای که در سومین سال اجرای طرح، دریافتی ماهانه نقد هر فرد 320 هزار تومان خواهد بود ضمن اینکه در همان سال، ماهانه 240 هزار تومان پس‌انداز خواهد داشت. در این صورت پس از گذشت 3 سال، هر خانواده 4 نفره، حدود 9 میلیون تومان دریافتی نقد و حدود 8 میلیون تومان دارایی پس‌انداز خواهد داشت. علاوه بر این، هر خانواده به شرط رعایت ضوابط می‌تواند یکی از افراد بیکار خانوار را به اشتغال برساند.
روش‌ پرداخت یارانه‌های درآمدی
در سال اول به گروه اول ماهانه 50 هزار تومان نقد و 60 هزار تومان پس‌انداز اختصاص می‌یابد. بنابراین هر فرد در طول سال نخست، 600 هزار تومان دریافتی نقد و 720 هزار تومان پس‌انداز خواهد داشت.
در سال دوم، به هر نفر ماهانه 70 هزار تومان نقد و 60 هزار تومان پس‌انداز اختصاص می‌یابد. در نتیجه هر فرد در سال دوم، 840 هزار تومان دریافتی نقد و در پایان سال دوم، یک میلیون و 440 هزار تومان پس‌انداز خواهد داشت.
دولت در سال سوم، ماهانه به هر فرد 80 هزار تومان پرداخت نقد و 60 هزار تومان به پس‌اندازهای او اضافه می‌کند و در نتیجه هر نفر در سال سوم، 960 هزار تومان پول نقد دریافت می‌کند و در پایان سال سوم، 2 میلیون و یکصد و شصت هزار تومان پس‌انداز خواهد داشت.
یعنی یک خانوار 4 نفره در سال اول، ماهانه 200 هزار تومان نقد و در سال دوم ماهانه، 260 هزار تومان نقد و در سال سوم، ماهی 320 هزار تومان نقد و در پایان سال سوم، بیش از 8 میلیون تومان پس‌انداز خواهد داشت. چنین خانواده‌هایی، یک فرزند بیکارشان شاغل خواهد شد.
اشتغال
با اجرای طرح یارانه‌های درآمدی طی 3 سال، 130 هزار میلیارد تومان پس‌انداز می‌شود. دولت این نقدینگی را با نرخ زیر 10 درصد به کسانی که‌ اشتغالزایی کنند، وام می‌دهد. این مبلغ 10 برابر پرداخت دولت آقای روحانی برای فعال شدن بنگاه‌های اقتصادی است. دولت 10 هزار میلیارد تومان از سهم یارانه‌ها را به وام اشتغالزایی تخصیص می‌دهد. اگر بابت هر شغل، 60 میلیون تومان وام داده شود 2 میلیون شغل به‌وجود می‌آید.
 


Page Generated in 0/0063 sec