printlogo


کد خبر: 173639تاریخ: 1396/1/16 00:00
بحران مالکیت تنگه جبل‌الطارق بالا می‌گیرد
پاسخ اسپانیا به تهدید نظامی انگلیس

اظهارات جنگ‌طلبانه یک سیاستمدار نزدیک به دولت انگلیس درباره اختلاف لندن و مادرید بر سر منطقه جبل‌الطارق باعث نگرانی‌های بسیاری در اتحادیه اروپایی شده است. در شکاف به وجود آمده از بریگزیت میان انگلیس و اروپا، مساله سرنوشت مستعمره بریتانیا در جنوب اسپانیا پس از جدایی تبدیل به یک بحران روزافزون شده است تا جایی که مایکل هاوارد از حزب محافظه‌کار این هفته با قصد ایجاد تشابه بین ترزا می‌، نخست‌وزیر فعلی و مارگارت تاچر نخستین رئیس دولت زن انگلیس به اسکای‌نیوز گفت: «35 سال پیش در این هفته یک نخست‌وزیر زن، قوایی را به آن سوی دنیا فرستاد تا از آزادی گروه کوچکی از مردم بریتانیا در برابر یک کشور اسپانیایی‌زبان (آرژانتین) دفاع کنند و من مطمئنم نخست‌وزیر کنونی ما نیز در حمایت از مردم جبل‌الطارق همان اراده را نشان خواهد داد.»
جبل‌الطارق با حدود 30 هزار نفر جمعیت در ورودی دریای مدیترانه و در رأس جنوبی شبه‌جزیره ایبری قرار دارد و مساحت آن 6/7 کیلومتر مربع است. این منطقه سال 1713 میلادی مطابق با مفاد قرارداد اوترخت به بریتانیا واگذار شد ولی اسپانیا در چند دهه اخیر اعلام کرده خواهان بازپس‌گیری آن است. حدود 99 درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی جبل‌الطارق در سال 2002 میلادی با تقسیم حق حاکمیت این منطقه با اسپانیا مخالفت کردند. با وجود این، مقام‌های مادرید می‌گویند بعد از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپایی مردم جبل‌الطارق شاید بخواهند به اسپانیا بپیوندند تا در این اتحادیه باقی بمانند.
آلفونسو داستیس، وزیر خارجه اسپانیا بدون توجه به تهدیدات نظامی انگلیسی‌ها اعلام کرده است با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی، این اتحادیه موظف است از موضع مادرید در قبال جبل‌الطارق حمایت کند.


Page Generated in 0/0114 sec