printlogo


کد خبر: 173642تاریخ: 1396/1/16 00:00
ریشه رکود اتصال موتور اقتصاد کشور به سیاست خارجی است
پیشنهاد نوبری برای احیای نقش اقتصادی وزارت امور خارجه

سفیر سابق ایران در شوروی می‌گوید به جای گره زدن موتور اقتصاد به سیاست خارجی که نتیجه آن رکود شد، می‌توانستیم از ظرفیت وزارت امور خارجه برای شناسایی واقعیت‌های خارج از کشور استفاده کنیم و به عنوان مکمل اقتصاد، روی آن حساب باز کنیم. ناصر نوبری در گفت‌وگو با مشرق با بیان اینکه دولت موتور اصلی اقتصاد کشور را به برنامه خارجی و سیاست خارجی معطوف کرد و هیچ موتور درون‌زایی برای آن پیش‌بینی نکرد، گفت: در حال حاضر دولت ما دچار معطلی است زیرا بر این اساس سرمایه‌گذاری و تکیه کرده است و دیگر نمی‌تواند خودش را از این اشتباهی که کرده است جدا کند.  وی افزود: تمام چشم دولتمردان مرتب به این اروپایی‌هاست که می‌آیند و می‌روند که بعد از برجام با ایران کار کنند. اروپا منتظر اجازه آمریکاست. آمریکا هم که اجازه نمی‌دهد.  سفیر سابق ایران در شوروی افزود: می‌روند تلاش و التماس می‌کنند، آمریکا اجازه دهد و اروپایی‌ها با ما همکاری کنند. این دولت همان اشتباه استراتژیک 12 سال پیشی که همین تیم مرتکب شدند را دوباره تکرار می‌کند. 12 سال پیش با اروپایی‌ها مذاکره و فکر کردند که اگر با اروپایی‌ها کار کنند، اروپا می‌تواند آمریکا را دور بزند اما نشد. نوبری برای رهایی از این وضعیت به سهم مثبت و استراتژیک وزارت امور خارجه و دیپلماسی در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه باید ابعاد واقعی امکانات خارجی را آن طور که واقعا هست، شناسایی و کشور را به آن معطوف کند. این خیلی مهم است یعنی ما به‌عنوان دیپلمات‌، نباید این اشتباه را کرده و کشور را به غلط معطوف کنیم و به یکسری امکانات خارجی که بعدا حباب از آن درآید، تکیه کنیم؛ این خیلی نکته مهمی است.
وی ادامه داد: ما موظف هستیم آن واقعیت‌های خارج از کشور را که می‌توانیم با آن همکاری کنیم و می‌تواند اقتصاد کشور ما به‌عنوان یک مکمل روی آنها حساب کند، به‌صورت واقعی به کشور معرفی کنیم نه به طور کاذب و بزرگنمایی شده نه با ساختن حباب و تکیه دادن کشور به آن.
سفیر سابق ایران در شوروی تصریح کرد: برجام تجربه‌ای است که به ما نشان داد اگر نقش منفی بازی کند چقدر می‌تواند کشور را دچار قهقرا کند ولی نقش مثبتش این است که آنچه را در خارج است به‌طور واقعی به کشور منعکس کند. اگر ما یک وزارت امور خارجه جدی در جهت معطوف شدن به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، آنجا نقطه اول شروع این برنامه است یعنی اگر ما از خارج خوب جلوی این صف‌آرایی کنیم و شروع کنیم، کل چرخ کشور را به سمت اقتصاد مقاومتی می‌چرخانیم و اما برعکس اگر وزارت امور خارجه به سمت اقتصاد مقاومتی نچرخد، کل کشور نمی‌چرخد.
 


Page Generated in 0/0060 sec