printlogo


کد خبر: 173645تاریخ: 1396/1/16 00:00
راهکارهای کارشناسان برای رونق در تولید و ایجاد اشتغال
دولت دست از سر تولید بردارد!

گروه اقتصادی: عملکرد دولت یازدهم در زمینه حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال آنقدر بد است که حتی کارشناسان اقتصادی حامی دولت نیز نمی‌توانند از این کارنامه دفاع کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، مسؤولان دولت یازدهم به‌رغم شعارهای رنگارنگ و وعده‌های فراوان در ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم ناکام بوده‌اند به همین علت انتقادات فراوانی به عملکرد دولت وارد شده است و مسؤولان برای فرار از این انتقادات سیاست‌هایی چون مقصر جلوه‌دادن مسؤولان سابق و ارائه آمارهای عجیب و غریب و پنهان کردن آمارهای واقعی از رکود را اجرایی کردند. با این وجود نه تنها انتقادات فروکش نکرده بلکه نقدهای اقتصادی به دولت در حال افزایش است. در جدیدترین اظهارنظر، رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدی به دولت پیشنهاد کرده دست از سر تولید بردارد تا وضعیت تولید در کشور بهتر شود. علیرضا مرادی با اشاره به اینکه چند سالی است که تولید به تعطیلی کشیده شده، گفت: اگر دولت ‌دنبال نجات اقتصاد بود باید واردات را کاهش می‌داد اما اکنون شاهد گسترش روزافزون واردات رسمی و غیررسمی هستیم. رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه چندسالی است که تولید به تعطیلی کشیده شده، گفت: اگر دولت دست از سر تولید‌کنندگان بردارد و قانون را اجرا کند در بسیاری موارد برای تولیدکنندگان کارگشا است. رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدی با بیان اینکه «این روزها شاهد گسترش حجم واردات هستیم» افزود: متأسفانه با توجه به شرایط رکود تعداد زیادی از شاغلان شغل خود را از دست داده‌اند و در یک سال اخیر هیچ بنگاه تولیدی نیرو جذب نکرده بلکه نیروهای موجود خود را هم به‌خاطر رکود از دست داده است. متأسفانه ظرفیت بخش‌های تولیدی در طول یک سال گذشته از 40 درصد به 20 درصد کاهش یافته است. مرادی با ابراز اینکه آقای روحانی سال 92 بیان کردند شعار من «نجات اقتصاد ایران است»، گفت: اگر دولت دنبال نجات اقتصاد بود باید واردات را کاهش می‌داد؛ وزیر صنعت و رئیس اتاق ایران و چین را جابه‌جا می‌کرد. وی با گلایه از اینکه چندین کارخانه تولید چادر مشکی راه‌اندازی شد اما به تولید نرسید، گفت: در کشوری که مصرف چادر مشکی بالاست تمام چادر مشکی‌ها وارداتی است، چرا که عده‌ای منافعی در واردات دارند و اجازه کاهش واردات را نمی‌دهند. رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدی افزود: در سال‌های گذشته بنگاه‌های تولیدی هیچ رشدی به‌لحاظ ظرفیت تولیدی و حجم و ارزش معاملات نداشتند. از نحوه برگزاری مجامع تعاونی‌های تولیدی کاملاً مشخص است که وضعیت‌شان نسبت به گذشته چگونه است. وی با اشاره به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» گفت: تنها راهکار تحقق این شعار توجه به بخش تعاون است. ریشه اقتصاد مقاومتی در تعاون و تکیه بر تولید داخل است که در راستای آن تولید رونق و اشتغال ایجاد می‌شود. مرادی بیان کرد: از حداکثر ظرفیت تعاونی‌ها برای بخش تولید استفاده نکردیم و نتوانستیم جایگاهی را که قانون به این بخش داده است ایجاد کنیم و نیازمند فعال کردن این بخش هستیم.
شاهد بی‌سابقه‌ترین رکود اقتصادی در کشوریم
 نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز دیروز در نطق میان‌دستور مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیکاری در کشور گفت: مشکلات کشور ناشی از مدیریت ناامید، بی‌حال و غیرانقلابی است. هاجر چنارانی با اشاره به سیاست اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی ساختاری نظام‌مند دارد که در آن تهدیدها به فرصت تبدیل می‌شوند و زمینه رشد و توسعه اقتصادی فراهم می‌شود و در نهایت عدالت اجتماعی از دل آن به وقوع می‌پیوندد. وی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی هدفی بزرگ است، گفت: نتیجه تحقق اقتصاد مقاومتی قطع وابستگی و جلوگیری از فشارهای اقتصادی دشمنان خواهد بود. نماینده مردم نیشابور در مجلس با اعلام اینکه مهم‌ترین مشکل کشور بالا بودن نرخ بیکاری است، تصریح کرد: بیشترین نرخ بیکاری مربوط به فاصله سنی بین 20 تا 24 سال است که این میانگین سنی عموماً تازه‌واردهای بازار کار هستند و پرانرژی‌ترین بخش جوانان فعال کشور را تشکیل می‌دهند که عدم استفاده از این نیروی کار اتلاف منابع بزرگی برای کشور است. چنارانی با اشاره به مشکلات به وجود آمده ناشی از بیکاری در کشور، خاطرنشان کرد: بیکاری سبب به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی در کشور می‌شود و همچنین بیکاری یکی از عوامل به وجود آمدن جمعیت مجرد در میان جوانان است. وی با تأکید بر اینکه معضل اشتغال اکثر خانواده‌ها را درگیر کرده و معیشت مردم با چالش مواجه شده است، گفت: باید قوای سه‌گانه همه با همکاری یکدیگر مساله بیکاری را حل کنند. نماینده مردم نیشابور در مجلس در بخش دیگر نطق خود با ابراز اینکه «در چند سال اخیر شاهد بی‌سابقه‌ترین  رکود اقتصادی در کشور بوده‌ایم»، تصریح کرد: وضعیت معیشت مردم بسیار نگران‌کننده است که لازم است برای حل این معضل هر چه سریع‌تر راهکاری اندیشیده شود. چنارانی تأکید کرد: چندین سال است که تقاضای مردم و رهبری مقاوم‌سازی اقتصاد، ایجاد اشتغال و حل مشکلات تولید است ولی متأسفانه توفیق چندانی حاصل نشده و این مشکلات زمانی حل می‌شود که مدیریت انقلابی، فعال و کارآمد بر کشور حاکم شود. همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند این مشکلات کشور ناشی از ضعف مدیریت بی‌حال، غیرانقلابی و ناامیدی است که امیدواریم ملت ایران در 29 اردیبهشت این مشکل را علاج کنند.
فعالان بخش خصوصی امنیت اقتصادی ندارند
مهدی پازوکی از دیگر اقتصاددانان در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به موانع بهبود فضای کسب و کار و توقف روند صعودی بیکاری گفت: به نظر من عمده مشکلی که امروز اقتصاد ایران در زمینه تولید با آن مواجه است، عدم امنیت اقتصادی برای فعالان بخش خصوصی است. تولید قرار نیست از طریق اقتصاد دولتی رشد کند بلکه رشد تولید با اقتصاد دولتی باعث ایجاد فساد خواهد شد بنابراین باید بخش خصوصی واقعی را در عرصه اقتصاد وارد کنیم. پازوکی با بیان اینکه برای رونق تولید و اشتغال باید از هر گونه شوک خارجی که  اقتصاد را از تعادل خارج می‌کند جلوگیری شود، به راهکارهای بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: برای اینکه تولید ملی به معنای واقعی شکل گیرد و فضای کسب و کار کشور نیز بهبود یابد مجموعه حکومت و نظام یعنی سران 3 قوه باید 3 اقدام اساسی را به عنوان اصل در دستور کار خود قرار دهند؛ نخست ایجاد شفافیت در اقتصاد است. اگر اقتصاد ما شفاف شود و شفافیت اطلاعات به اقتصاد کشور بازگردد علاوه بر اینکه می‌توان از فساد اقتصادی جلوگیری کرد بلکه به بهبود فضای اقتصادی نیز کمک می‌کند. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اصل دوم ایجاد رقابت در بین فعالان اقتصادی است که براساس این اصل نیز باید زمینه لازم جهت ایجاد رقابت سالم را بین فعالان اقتصادی و بخش خصوصی فراهم کنیم.
پازوکی، نفی انحصار را سومین اصل و راهکار بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد و افزود: باید با هر گونه انحصار هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی مخالفت کنیم. اگر این 3 راهکار اصلی مورد توجه مسؤولان  قرار گیرد قطعاً بخش خصوصی سالم در کشور رشد می‌کند.
 


Page Generated in 0/0058 sec