گروه اجتماعی: نمایندگان مجلس با کاهش سن معاینه فنی به ۴ سال برای وسایل نقلیه شخصی موافقت کردند.
به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس در نشست علنی سهشنبه 15 فروردین قوه مقننه در جریان بررسی لایحه هوای پاک، ماده 6 این لایحه را با 143 رأی موافق، 21 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان به تصویب رساندند.
در ماده 6 این لایحه آمده است: به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینههای فنی و ایمنی و کنترل آلایندههای هوا و صدا، انجام معاینه فنی همه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین، موتوسیکلت که توسط بخشهای دولتی، عمومی و غیردولتی به کار گرفته میشوند، در دورههای زمانی منظم و توسط مراکز مورد تایید سازمان الزامی است.
همچنین در تبصره یک این ماده دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی 4 سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال تعیین شد و دورههای انجام معاینه فنی پس از این دوره و تعرفه انجام معاینات براساس مقرراتی که به پیشنهاد سازمان و وزارتخانههای کشور و راهوشهرسازی به تصویب هیات وزیران میرسد تعیین میشود.
راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی موظف است در صورتی که دارنده وسایل نقلیه موضوع این ماده، با اتمام دوره معافیت یا انقضای اعتبار گواهی معاینه فنی، از مراجعه به مراکز مجاز معاینه فنی و دریافت گواهی مذکور خودداری کند، ضمن متوقف کردن خودرو، در ازای هر روز تردد بدون گواهی یاد شده، نسبت به صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی جهت دارنده خودرو اقدام کند.
براساس این گزارش در تبصره 2 این ماده آمده است: در صورتی که متصدیان و کارکنان مراکز مجاز معاینه فنی یا مأموران و ناظران بر عملکرد آنان، برخلاف مقررات موضوع این ماده، اقدام به صدور گواهی خلاف واقع جهت دارندگان وسایل نقلیه موضوع این ماده نمایند، به حداکثر مجازات جرم صدور گواهی خلاف واقع، موضوع ماده (540) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم ــ تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده مصوب 2/3/1375) محکوم میشوند.
همچنین در تبصره 3 این ماده ذکر شد، مراکز معاینه فنی که از ضوابط تأسیس، فعالیت و بهای خدمات مربوط تخلف نمایند با اعلام سازمان، وزارت کشور یا وزارت راهوشهرسازی به پرداخت جریمه نقدی معادل سیمیلیون (000/000/30) ریال محکوم و در صورت تکرار تخلف حسب مورد به تعلیق پروانه فعالیت از یک ماه تا یک سال یا لغو دائم پروانه فعالیت محکوم میشوند.
وجوه حاصل از اجرای این ماده حسب سازمان شهرداریها و دهیارهای کشور یا سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نزد خزانهداری کل کشور واریز میشود و در چارچوب قوانین بودجه سالانه جهت ساماندهی، آموزش و ارتقای نظارت بر مراکز معاینه فنی به مصرف میرسد.
همچنین در تبصره 4 این ماده مقرر شد، نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی موضوع این ماده توسط وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازی تعیین شود. در تبصره 5 این ماده صدور گواهی معاینه فنی وسائل نقلیه ریلی، هوایی و دریایی براساس استانداردها و ضوابط سازمانهای بینالمللی مرتبط توسط دستگاه اجرایی ذیربط انجام میگیرد و مسؤولیت کنترل و نظارت بر گواهینامه مذکور بر عهده سازمان گذاشته شد.
گفتنی است، در تبصره 6 نیز فروشندگان خودرو مکلف شدند در هنگام انجام معامله، نسبت به ارائه گواهی معتبر معاینه فنی
اقدام کنند.