printlogo


کد خبر: 173684تاریخ: 1396/1/16 00:00
بدترین روابط آمریکایی ـ روسی با وجود تلاش‌های ترامپ و پوتین
افشاگری فلین علیه کرملین یا سیا؟

در حالی که 3 ماه تا نخستین دیدار احتمالی ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در هامبورگ آلمان باقی مانده است، کرملین روابط دوجانبه روسیه با آمریکا را در سطحی حتی بدتر از دوران جنگ سرد توصیف می‌کند. اوباما در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید تمام دیپلمات‌های روس را از آمریکا اخراج کرد و پس از روی کار آمدن ترامپ نیز چند تن از بازوهای اصلی رئیس‌جمهور جدید با اتهام ارتباط با روسیه به استعفا و انزوا کشیده شده‌اند.
روابط واشنگتن و مسکو از زمان الحاق مجدد شبه‌جزیره کریمه به فدراسیون روسیه تیره شده و عواملی مثل حمایت روسیه از سوریه، چالش ناتو در شرق اروپا، حمایت آمریکا از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و مساله احتمال دخالت کرملین در انتخابات آمریکا بر تیرگی روابط 2 طرف افزوده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای که ابتدای هفته با رسانه‌های آمریکایی داشت از تبلیغات ضدروسی که از شبکه‌های تلویزیونی ایالات متحده پخش می‌شود و باعث شده مردم آمریکا تصور کنند هکرهای روسی همه‌جا حضور دارند ابراز نگرانی کرد. ترامپ و پوتین هر دو اعلام کردند تلاش خواهند کرد روابط آمریکا و روسیه را بازسازی کنند اما هنوز هیچ نشانه بخصوصی در این رابطه دیده نمی‌شود. به گفته پسکوف، پوتین الزاماً ترامپ را به دیگر رؤسای جمهور آمریکا ترجیح نمی‌دهد بلکه نزدیکی ایده‌های آن دو است که به هم نزدیک است. اما گویی گردانندگان پشت‌پرده آمریکا نمی‌خواهند روابط با روسیه به حالت عادی بازگردد.
از طرف دیگر در حالی که مایکل فلین، مشاور مستعفی امنیت ملی ترامپ با حمایت رئیس‌جمهور خواهان مصونیت از سنا برای افشای ابعاد دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا شده است، برخی این حرکت او را در جهت افشاگری دشمنان داخلی ترامپ برآورد کرده‌اند. مدارک تازه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده نشان می‌دهد مایکل فلین، مشاور مستعفی امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، جزئیات شماری از دریافتی‌ها از جمله مبالغ دریافتی از سوی تلویزیون دولتی راشاتودی و شرکت حمل‌ونقل هوایی ولگا را در اظهارنامه مالی اولیه خود در بهمن‌ماه گذشته فاش نکرده‌ است.
برخی تحلیلگران این حرکت را در راستای فشار کاخ سفید بر فلین برای فاش کردن آنچه مد نظر تیم ترامپ است، می‌دانند. به گفته اسکات بنت، یک تحلیلگر سیاسی آمریکایی از کالیفرنیا به شبکه پرس‌تی‌وی، شهادت فلین در سنا می‌تواند «دولت عمیق» یا حکومت سایه را در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، آژانس امنیت ملی ایالات‌متحده و نهادهای اطلاعاتی که به مردم آمریکا و جهان صدمه می‌زنند، افشا و نابود کند. دولت عمیق یا پنهان که ترامپ و مشاورانش در ماه‌های اخیر انگشت اتهام را به سوی آن دراز کرده‌اند این روزها بیش از گذشته در رسانه‌های آمریکایی مورد بحث قرار می‌گیرد.
برخی چهره‌های سرشناس در آمریکا دهه‌هاست درباره وجود یک «دولت عمیق» (دولت پنهان) ابراز نگرانی کرده‌اند؛ دولتی که فارغ از اینکه کدام حزب، اداره کشور را در دست دارد، بر سیاست‌گذاری عمومی اعمال نفوذ و کنترل می‌کند.
دولت پنهان نوعی مافیای سیاسی است و زمانی ظهور می‌کند که فرد یا افرادی «از درون دولت» و با استفاده از امکانات دولتی، به‌صورت غیرقانونی وارد عمل شوند.
 به گفته اسکات بنت، افشاگری فلین در کنگره از مساله روسیه فراتر خواهد رفت و او به خیانت و بدعهدی دولت‌های پیشین آمریکا طی 15 سال عملیات در خاورمیانه ازجمله در لیبی، سوریه و عراق و سیاه‌ترین اسرار و اقدامات مجرمانه سیا، دولت پنهان، و آژانس امنیت ملی نیز اشاره خواهد کرد: «این فرصتی است برای آنکه فسادی که دولت عمیق آمریکا انجام می‌دهد، فاش و اصلاح شود. به همین خاطر است که مجلس سنا نگران شده و تلاش می‌کند فلین را از شهادت بدون مصونیت بازدارد.»
رابرت کلنر، وکیل فلین، پس از آن در پیام توئیتری تایید کرد مذاکراتی با کمیته‌های امنیتی سنا و مجلس نمایندگان صورت گرفته است و «فلین حرف‌هایی برای گفتن دارد و در نظر دارد اگر شرایط اجازه دهد، آنها را بیان کند.»
در حالی که اف‌بی‌آی، کمیته‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و مجلس سنا درباره اتهام ادعایی مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 در آمریکا و هرگونه ارتباط احتمالی میان دستیاران ترامپ و مسکو تحقیق می‌کنند، شهادت فلین می‌تواند عامل دخالت‌ها را کاملا از آنچه در حال حاضر تبلیغ می‌شود به سوی دیگری سوق دهد.


Page Generated in 0/0058 sec