printlogo


کد خبر: 173703تاریخ: 1396/1/17 00:00
اخبار

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان:
بانک مرکزی آلوده است و می‌خواهد یک بدهکار را مدیرعامل بانک کند
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان از تغییرات مدیریتی بانک سرمایه در جریان این تحقیق و تفحص خبر داد. به گزارش بانک مردم، جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت با بیان اینکه تغییر ریاست بانک سرمایه قطعی است، افزود: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس زمانی که تحقیق و تفحص از دستگاهی صورت می‌گیرد آن دستگاه موظف به همکاری با نمایندگان مجلس است بنابراین این تغییر و تحولات نشان از عدم همکاری با کمیته دارد و کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان قرار است در نامه‌ای اشکالات پیش آمده را به ریاست مجلس اطلاع دهد تا وی طبق قانون به وزیر آموزش‌وپرورش اخطار بدهد. رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی مقصر اصلی تخلفات بانک سرمایه است، تصریح کرد: متاسفانه بانک مرکزی در زمینه تخلفات بانک سرمایه آلوده به برخی مسائل بوده و می‌کوشد با وزیر آموزش‌وپرورش همراهی کند تا از این طریق در مسیر این تحقیق و تفحص موانعی ایجاد شود. کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر فردی که قصد دارد جایگزین مدیرعامل بانک سرمایه شود خود یکی از بدهکاران صندوق بوده که جای تعجب دارد.


سقوط یک پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی توسعه انسانی
سازمان ملل از افت یک‌پله‌ای جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی شاخص توسعه انسانی خبر داد. به گزارش تسنیم، این گزارش «گزارش توسعه انسانی 2016؛ توسعه انسانی برای هرکس» نامگذاری شده است. در این گزارش آمار و اطلاعات مربوط به شاخص‌های توسعه انسانی 188 کشور جهان از جمله ایران ارائه شده است. این گزارش نشان می‌‌‌‌دهد کیفیت توسعه انسانی در ایران در این سال نسبت به سال 2014 تغییری نداشته است. نمره ایران از نظر شاخص توسعه انسانی در این سال همانند سال قبل 774/0 برآورد شده است. با این حال ایران در رتبه‌بندی جهانی از نظر توسعه انسانی یک پله نزول داشته است و در حالی که ایران در سال 2014 در جایگاه 68 جهان از نظر توسعه انسانی قرار گرفته بود، در سال 2015 به رتبه 69 نزول کرده و کوبا جای ایران در رتبه 68 را گرفته است. اما در سطح خاورمیانه رتبه ایران از نظر توسعه انسانی 7 اعلام شده است. قطر با کسب نمره 856/0 در شاخص توسعه انسانی رتبه نخست منطقه را به خود اختصاص داده است. عربستان در رتبه دوم منطقه و امارات در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.
سقوط ۴ پله‌ای در نابرابری زن و مرد
همچنین ایران در رده‌بندی جهانی نابرابری جنسیتی ۴ پله سقوط کرد و در جایگاه ۱۱۸ قرار گرفت. در گزارش توسعه انسانی سال گذشته رتبه ایران از این نظر 114 اعلام شده بود که بدین ترتیب ایران در رده‌بندی جهانی نابرابری جنسیتی 4 پله نزول داشته است. در عین حال براساس برآورد سازمان ملل نابرابری جنسیتی در ایران در سال 2015 کمتر شده است. گزارش امسال، نمره ایران در شاخص نابرابری جنسیتی را 509/0 اعلام کرده است. ایران در گزارش سال 2014 نمره 515/0 را کسب کرده بود. براساس این گزارش، در هر 100 هزار نفر زن باردار در ایران 25 نفر هنگام زایمان فوت می‌کنند. از هر 1000 زنی که در ایران وضع حمل می‌کنند 7/26 نفر بین 15 تا 19 سال سن دارند. 1/3 درصد کرسی‌های مجلس کشور به زنان اختصاص دارد. 8/66 درصد زنان 25 ساله به بالا در ایران تحصیلات متوسطه را می‌گذرانند. این رقم برای مردان 2/70 درصد است. همچنین 2/16 درصد زنان بالای 15 سال در ایران شاغل هستند در حالی که 7/72 درصد مردان شغل دارند.
ضرب جینی به 4/37 واحد رسید
از سوی دیگر جدیدترین برآورد سازمان ملل نشان می‌دهد ضریب جینی در ایران در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به 4/37 واحد رسیده و نابرابری درآمدی در ایران در این مدت کمتر از ۷۵ کشور از جمله آمریکا، اندونزی، روسیه و ترکیه بوده است. در گزارش قبلی این سازمان ضریب جینی ایران برای سال‌های 2005 تا 2013 بالغ بر 3/38 اعلام شده بود. ایران میان  143 کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر میزان ضریب جینی در رتبه 68 قرار گرفته است که بدین ترتیب شکاف درآمدی در ایران در این دوره کمتر از 75 کشور بوده است. سازمان ملل نمره ایران در شاخص نابرابری انسانی را که بر پایه آمار سال 2015 تهیه شده 5/31 اعلام کرده است. میزان نابرابری در آموزش در ایران به درصد در سال 2015 بالغ بر 3/37 و نابرابری در درآمد نیز 6/46 درصد برآورد شده است که نسبت به سال قبل از آن تغییری نداشته است.


Page Generated in 0/0066 sec