printlogo


کد خبر: 173756تاریخ: 1396/1/19 00:00
دردومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی رئیسی، زاکانی، بذرپاش، قالیباف و فتاح به‌عنوان کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شدند
گام دوم

گروه سیاسی: پنجشنبه 17 فروردین‌ماه، اعضای مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی دومین گام جدی خود را برای رسیدن به کاندیدای واحد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برداشتند. به گزارش «وطن‌امروز» این برای دومین‌بار بود که 3 هزار نفر از چهره‌های جریان انقلاب اسلامی از سراسر کشور در تهران گرد هم آمدند تا فصل نوین سیاست‌ورزی مردمی را که سال‌ها به محاق رفته بود و اسفند ماه سال گذشته بازتولید شد، تکمیل کنند. اعضای جبهه مردمی این بار آمدند تا برای دومین‌بار با رأی‌شان، آرایش جریان انقلابی را در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم منسجم کنند. آنان در مجمع قبلی 10 چهره مورد نظر خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را انتخاب کرده بودند و این بار باید از میان 10 چهره منتخب، 5 نفر را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب می‌کردند. همین موضوع نیز اصلی‌ترین دستور کار دومین مجمع ملی نیروهای انقلاب اسلامی بود و پس از بیان دیدگاه‌های 10 چهره منتخب و توضیحات اعضای شورای مرکزی، انتخاب 5 چهره منتخب برای رقابت‌های ریاست جمهوری برگزار شد و در نهایت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح به عنوان کاندیداهای منتخب جبهه مردمی انقلاب اسلامی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم انتخاب شدند. البته پس از انتخاب کاندیداهای برتر، سید پرویز فتاح با انتشار بیانیه‌ای انصراف خود را از کاندیداتوری اعلام کرد و با قدردانی از حسن توجه چهره‌های انقلابی جبهه مردمی به او، تاکید کرد در شرایط فعلی اولویت برای او پرداختن به امور کمیته امداد و رسیدگی به محرومان است. نکته قابل تامل اما پایبندی دیگر کاندیداها به سازوکار جبهه مردمی بود. پس از انتخاب 5 کاندیدای برتر، دیگر کاندیداها با انتشار بیانیه‌هایی به افراد منتخب تبریک گفته و آمادگی خود را برای حمایت از آنان اعلام کردند. این برای نخستین‌بار است که با تدبیر یک سازوکار عقلانی و مدرن، جبهه انقلاب ظرفیت کشوری خود را برای ورود به یک کارزار انتخاباتی منسجم کرده است. موضوع مهمی که فقدان آن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 موجب شد انقلابیون انتخابات برنده را تحویل فردی دهند که در ابتدای ورود به کارزار انتخابات کمتر از 2 درصد رای داشت!
این‌بار اما برای درمان عارضه 92 چاره شده است. دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی روز پنجشنبه با حضور 3 هزار نفر از اعضای مجمع، رئیس و اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و برخی شخصیت‌های برجسته سیاسی در مجتمع فرهنگی شهر آفتاب در جوار مرقد مطهر حضرت امام(ره) برگزار شد. در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان، رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با بیان اینکه گواهی می‌دهیم آنهایی که نامزد این صحنه برای این مسؤولیت خطیر شده‌اند هدفی جز خدمت به اسلام و مصلحتی جز مصلحت اسلام را قبول ندارند، گفت: نشانه پایبندی این افراد به مصلحت اسلام نیز این است که همه این عزیزان لیست میثاق‌نامه را امضا کرده‌اند و پذیرفته‌اند به میثاق جبهه مردمی نیروهای انقلاب متعهد باشند و تا رسیدن به گزینه واحد، پشتیبان جبهه مردمی باشند.
وی با اشاره به عدم حضور برخی چهره‌های منتخب در این مجمع، گفت: آیت‌الله رئیسی تا دیشب به‌طور قطعی قرار بود در جلسه حضور پیدا کنند لیکن به‌دلیل وقوع زلزله در خراسان منصرف شده و پیامی را به این مجمع ارسال کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، هر چند آیت‌الله رئیسی در مجمع ملی جبهه مردمی شرکت نکرد اما سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد را به نمایندگی از خود به این مجمع فرستاد. علاوه بر آیت‌الله رئیسی، پرویز فتاح یکی دیگر از 10 کاندیدای منتخب جبهه مردمی در این مجمع حضور نداشت و با ارسال پیامی سازوکار جبهه مردمی را تایید کرد. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز پیام داد که در صورت ورود به انتخابات از روند کار جبهه مردمی حمایت خواهد کرد و به آن متعهد خواهد بود.
پس از قرائت نامه آیت‌الله رئیسی، 6 تن از کاندیداهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی- مهرداد بذرپاش، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رستم قاسمی، علی نیکزاد، علیرضا زاکانی و عزت‌الله ضرغامی- برای ارائه گزارش و برنامه خود در جایگاه حضور پیدا کردند. عبدالحسین روح‌الامینی نیز به نمایندگی از محسن رضایی متنی را قرائت کرد.
انتقاد بذرپاش از نظام بانکداری
در ادامه این مراسم، مهرداد بذرپاش، عضو هیات‌رئیسه مجلس نهم به عنوان نخستین کاندیدای منتخب مجمع ملی به تشریح برنامه‌های خود پرداخت. وی با بیان اینکه قرارمان این نبود که از مردم بگذریم و به خودمان برسیم و بعد نجومی‌بگیر شویم، گفت: قرارمان این بود که از خود بگذریم تا به مردم برسیم و مردم نیز به خدا برسند اما امروز موجودی به نام بانک‌ها درست کرده‌ایم که قرار بود یار شاطر باشند اما بار خاطر شدند. بذرپاش با تأکید بر اینکه مردم گله‌مند هستند و حق هم دارند که گله‌مند باشند، گفت: با این نظام بانکداری که در کشور رقم زده‌ایم، مردم حق دارند گله‌مند باشند. قرارمان نبود که هزار تومان به مردم وام بدهیم و یکهزار و 200 تومان از مردم پس بگیریم. عضو هیات‌رئیسه مجلس نهم افزود: قرار بود دیپلماسی به اقتصاد یارانه بدهد اما امروز بازار ما که ناموس ما در کشور است از طریق دیپلماسی به فرانسه یارانه می‌دهد.
امروز هر نقدی هست متوجه «خواص» است
حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز در این مجمع با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور پیرامون ایجاد 700 هزار شغل در سال 96، خاطرنشان کرد: دولت می‌گوید سالانه یک میلیون نفر نیروی آماده‌به‌کار به جامعه اضافه می‌شود، در صورتی‌ که آمارها نشانگر اضافه شدن یک میلیون و 200 هزار نفر است ولی در صورت قبول آمار اعلامی دولت و با در نظر گرفتن ایجاد 700 هزار شغل توسط دولت در سال 96، پانصد هزار نفر نیروی بیکار در سال 96 به بیکاران کشور اضافه خواهد شد. وی با بیان اینکه نیازمند مسؤولانی هستیم که وزیر، وکیل و استاندارش مسؤول شوند اما خانواده‌های آنها وزیر و استاندار نشوند، گفت:‌ بزرگ‌ترین مشکل این است که در سال‌های طولانی افرادی در کشور روی کار آمده‌اند که موجب نارضایتی مردم شده‌اند.
با انتخاب روحانی ایران سودان می‌شود
در ادامه این مراسم، عبدالحسین روح‌الامینی به نمایندگی از محسن رضایی پیامی را قرائت کرد و ضمن قدردانی از توجه جبهه مردمی، از عدم تصمیم رضایی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد. وی در این پیام ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت گفت: سیاست‌های آقای روحانی ایران را به سودان بعدی تبدیل می‌کند. او بر همین اساس از اعضای جبهه مردمی خواست افرادی انتخاب شوند که متناسب با سناریوهای احتمالی پاسخگو بوده و پیروزی را برای نیروهای انقلاب رقم بزنند.
قطع پیوستگی قدرت و ثروت
علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از کاندیداهای منتخب اعضای جبهه مردمی بود. او با بیان اینکه امروز مبارزه با فساد هزینه می‌خواهد و باید پیوستگی قدرت و ثروت را قطع کرد، یادآور شد: امروز روز حساب برای رئیس‌جمهور است نه روز انشا خواندن. رئیس‌جمهور باید بگوید چرا در دولت فعلی دست برخی را باز گذاشت تا غارت صورت گیرد.
کلید حل مشکلات کشور نگاه به استان‌هاست
کاندیدای منتخب بعدی که برای ارائه برنامه‌ها پشت تریبون قرار گرفت، عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما بود. او با بیان اینکه انتخابات این دوره با پدیده جدی فضای مجازی مواجه است و دشمن از یکسو و رقیب از سوی دیگر برای فضای مجازی برنامه دارند، گفت: اخبار حکایت از این دارد که شبکه‌ها و سایت‌ها خریداری شده و در ایام تبلیغات انتخابات، اینها همه‌جانبه با انتشار گسترده در فضای مجازی کارها را دنبال خواهند کرد. ضرغامی با بیان اینکه تاکنون در کشور رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای نداشته‌ایم، گفت: رئیس‌جمهوری نبوده که در دوره ریاست‌جمهوری خود شکست بخورد و این نخستین دوره‌ای است که ما چنین برداشتی داریم. وی درباره برنامه‌ها و ایده‌های خود نیز اظهار داشت: 3 گروه از کارشناس‌ترین دوستانم را مسؤول کردم تا مسائل اولویت‌دار کشور را بررسی کنند؛ این کار صورت گرفته و نتایج خوبی نیز داشته است و درباره حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجی با اولویت 20 مورد طراحی و اقدام مناسب را صورت دادم. وی مدیریت داشته‌ها و نگاه‌های استانی را یکی از اساسی‌ترین برنامه‌ها برای اداره کشور عنوان و تأکید کرد: یکی از کلیدهای حل مشکلات کشور، نگاه به استان‌هاست و در خیلی از استان‌ها باید برنامه خاص و ویژه‌ای داشته باشیم.
دولت «صد پیر» کشور را بحرانی کرد
رستم قاسمی، وزیر سابق نفت و عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز سخنرانی قابل توجهی ارائه کرد. قاسمی گفت:‌ در کشوری زندگی می‌کنیم که با دیپلماسی التماسی نه‌تنها چرخ سانتریفیوژها نچرخیده، بلکه چرخ‌های اقتصاد نیز از کار افتاده است. عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب با بیان اینکه به دلیل ناتوانی دولت «صد پیر» شرایط اقتصادی کشور دچار بحران شده است، به ادعای دولت مبنی بر تک‌رقمی شدن نرخ تورم اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی کشور را تعطیل کرده‌اند، معلوم است تورم نیز کاهش می‌یابد و این مانند خودرویی است که روشن نشده و طبیعتا صدایی از آن بیرون نمی‌آید. قاسمی با بیان اینکه در دوران وزارتم، مسؤولیت پرداخت 90 درصد یارانه‌ها با من بود، گفت: در آن موقع 420 هزار میلیارد تومان درآمد از یارانه‌ها بود، درحالی ‌که امروز این رقم به 80 هزار میلیارد تومان رسیده است. وزیر سابق نفت در همین راستا ادامه داد: شب پرداخت یارانه‌ها مصیبت عظمای دولت است، در حالی ‌که باید مصیبت را جای دیگری جست‌وجو کرد نه در پرداخت یارانه‌ها.
سوءتدبیر در امور کشور آشکار است
در ادامه این مراسم علی نیکزاد، وزیر مسکن دولت دهم به عنوان آخرین کاندیدا به تشریح برنامه‌های خود پرداخت. وی با بیان اینکه من به خاطر تکلیف آمده‌ام و از اینکه امروز تکلیف این فرزند کوچک خود را مشخص می‌کنید خدا را شاکرم، افزود: در اداره امور کشور، سوءتدبیر مبرهن و آشکار است و اینکه تدبیری برای آن وجود ندارد، دغدغه دلسوزان است و باید برای رفع این سوءتدبیر چاره‌ای اندیشید. وی تصریح کرد: اواخر دولت قبل و در سال 92 مجموعه‌ای از جوانان متعهد و انقلابی و دلسوز و تحصیلکرده و کارکرده تشکیل دادیم و در عرصه سیاست و فرهنگ و اقتصاد فعال هستند و از این رو ده‌ها مجلد برای اداره صحیح امور کشور آماده است. عضو جبهه مردمی نیروهای انقلابی با بیان اینکه عید فقط کیش نیست، هر چند کیش رفتن ایرادی ندارد، یادآور شد: ماشین و خانه میلیاردی آنچنانی داشتن هیچ‌کدام ایرادی ندارد اما برای مسؤولان ایراد است؛ آیا ما با این وضعیت می‌خواهیم اقتصاد سالم داشته باشیم؟ هیهات!
حدادعادل و روایت یک تجربه تلخ
پس از پایان اظهارات کاندیداهای منتخب، غلامعلی حدادعادل، نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به بیان نکاتی درباره وضعیت کنونی کشور پرداخت. وی با اشاره به مشکلات و نارسایی‌های دولت فعلی اظهار کرد: مشکل اصلی این دولت مشکلی است که در اصل پیروزی مشاهده کردیم و به 4 سال پیش بازمی‌گردد؛ شما بررسی کنید که در 4 سال قبل شرایط چگونه بود. نایب‌رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ادامه داد: رئیس‌جمهور محترم احتمال پیروزی نمی‌دادند و کسانی وارد صحنه انتخابات شدند که بعد از صحنه کنار رفتند و افراد جدیدی آمدند و شرایط خاصی ایجاد شد. البته ائتلافی که ما ایجاد کرده بودیم هم به دلیل اشتباه امثال بنده به اختلاف مبدل شد و یک شکست غیرمنتظره صورت گرفت. حداد‌عادل با بیان اینکه حسن روحانی با شعار اعتدال و مذاکره با تحریم‌کنندگان ایران به پیروزی رسید، گفت: وقتی آقای روحانی پیروز شدند کسانی که 8 سال در متن نبوده و در کنار قرار داشتند و اصلا کاندیدای‌شان روحانی نبود با پیروزی رئیس دولت یازدهم برای تصاحب سمت‌ها و پست‌ها هجوم آوردند. به اعتقاد وی افراد گوشه‌ و کنار چون عده‌ای گرسنه بر یک سفره آماده چیده شده غلبه و همدیگر را صدا و پست‌ها را تقسیم کردند. به عبارتی 2 جریان ثروت و قدرت آمدند تا این دولت و مسؤولیت‌ها را در اختیار بگیرند. حدادعادل با بیان اینکه جبهه مردمی بنا دارد در کنار نامزد نهایی، تیم همراه و همکاران نامزدها را نیز به مردم معرفی کند، گفت: مردم باید بدانند قرار است یک تیم کارآمد به آنها معرفی شود. پس از پایان سخنان حدادعادل، رای‌گیری برای انتخاب 5 کاندیدای جبهه مردمی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم برگزار شد و در پایان از میان 10 چهره منتخب از مجموع 2333 رای، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با 2147 رای، علیرضا زاکانی با 1546 رای، مهرداد بذرپاش با 1404 رای، محمدباقر قالیباف با 1373 رای و پرویز فتاح با 994 رای به عنوان کاندیداهای جبهه مردمی در انتخابات معرفی شدند.
تبریک حاجی‌بابایی و ضرغامی به منتخبان
پس از انتخاب 5 کاندیدای منتخب مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حمیدرضا حاجی‌بابایی و سید عزت‌الله ضرغامی در پیام‌های جداگانه حمایت خود را از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اعلام کردند. در متن پیام حاجی‌بابایی با تبریک به منتخبان در دومین مجمع جبهه نیروهای انقلاب اسلامی، آمده است:  امید است این نهال نوپا بتواند در مسیر مقتدرانه خود، منویات مقام معظم رهبری و ملت بزرگ ایران را تحقق بخشد. از زحمات شورای مرکزی و اعضای محترم تشکر و قدردانی می‌نمایم و از حمایت آنان دریغ نخواهم کرد. ضرغامی نیز با تبریک به منتخبان دومین نشست مجمع ملی نیروهای انقلاب نوشت: همانطور که در سخنرانی گفتم، تقویت نهال نوپای این جبهه، احتیاج به مراقبت، آبیاری، غرس و حتی سمپاشی دارد. تنها در این صورت است که این نهال می‌تواند به شجره طیبه‌ای تبدیل شود که فواید و برکات آن نصیب مردم شود. از منتخبان می‌خواهم با رعایت اخلاق اسلامی و با همه قوت وارد مبارزه انتخاباتی شوند و روی همفکری و کمک من حساب باز کنند.
 

آیت‌الله موحدی‌کرمانی: رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که اشرافی‌گری نداشته باشد
آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت:‌ به شما به دلیل تشکیل این جبهه تبریک می‌گویم. دست به کاری زدید که خیلی ارزشمند است. خداوند در قرآن می‌فرماید امانت را به‌ اهلش بدهید. این انقلاب هدیه بزرگ‌ الهی است که باید به دست‌ صالحان سپرده شود. وی افزود: انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها هر دو مهم است. باید ببینیم در بین افرادی که از سوی شورای نگهبان برای کاندیداتوری انتخابات تایید می‌شوند، اصلح چه کسی است. مدبرترین، مدیرترین، تواناترین و دلسوزترین فرد را انتخاب کنید. آیت‌الله موحدی‌کرمانی اضافه کرد: کاندیداها با رای‌گیری امروز به 5 نفر تقلیل می‌یابد و این 5 نفر در نهایت به یک نفر می‌رسد. باید دعا کنیم تا خدا به ما توفیق شناخت اصلح و ترغیب مردم به سمت او را دهد. دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: انتخابات یکی از فعالیت‌های جبهه مردمی است.‌ این جبهه باید بماند تا در هر مقطعی کاری را که‌ برای انقلاب لازم است، انجام دهد. وی افزود: باید بهترین را انتخاب کنیم. یکی از ملاک‌های بهتر بودن این است که رئیس‌جمهوری انتخاب کنیم که صد در صد مطیع رهبر‌ باشد. آیت‌الله موحدی‌کرمانی تصریح کرد: محبت به مردم و نیکی به مردم از ویژگی‌های یک رئیس‌جمهور است. اقتصاد مساله اساسی است. رهبر انقلاب سال گذشته اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و امسال هم. رئیس‌جمهور باید درد مردم را احساس کند و اشرافی‌گری نداشته باشد، به کشور خودمان تکیه داشته باشد و دشمن را دشمن بداند و به آمریکا و وعده‌هایش اعتماد نکند.
 

حمایت آیت‌الله رئیسی، فتاح و قالیباف از جبهه مردمی
در دومین مجمع ملی نیروهای انقلاب اسلامی، آیت‌الله رئیسی، پرویز فتاح و محمدباقر قالیباف غایب بودند. آنان البته با ارسال پیام هایی از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تقدیر و تشکر کردند.
 آیت‌الله ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در پیامی به مجمع ملی نیروهای انقلاب اسلامی نوشت: «بسم‌الله الرحمن الرحیم
برگزاری دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گامی ارزنده در راستای وحدت و انسجام نیروهای انقلابی است. قصد اینجانب حضور در جمع باشکوه نیروهای انقلاب اسلامی در دومین مجمع ملی بود اما به لحاظ حادثه غیرمترقبه زلزله استان خراسان ضرورت دارد در کنار مردم متدین این دیار باشم، لذا بدین وسیله مراتب تشکر خود را از حسن اعتماد اعضای محترم جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام نموده و آرزو می‌کنم در اولین فرصت به توفیق زیارت دوستان انقلابی نائل‌ آیم». پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی نیز در پیامی با حمایت از سازو کار جبهه مردمی نوشت: به علت معذوراتی که شورای مرکزی از آن مطلعند از حضور در دومین مجمع عذرخواهی می‌کنم اما سازوکار انتخاب کاندیدا را قبول دارم. وی در این پیام تاکید کرده است: از هیچ کمکی برای جمنا دریغ نمی‌کنم. محمدباقر قالیباف، دیگر چهره منتخب اعضای جبهه مردمی نیز از تعهد خود به جبهه مردمی خبر داد. حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان، رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: آقای محمدباقر قالیباف پیام داده است در صورت ورود به انتخابات از روند کار جبهه مردمی حمایت خواهد کرد و به آن متعهد خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0242 sec