printlogo


کد خبر: 173764تاریخ: 1396/1/19 00:00
تغییر آمار از سالانه یک میلیون شغل به 650هزار شغل در 2 سال!
آمارهای دولتی اشتغال آب رفت

گروه اقتصادی: با وجودی که دولت مدعی ایجاد اشتغال سالانه با آمارهای قشنگ است اما ذهنیت عمومی جامعه چنین آمارهایی را در بخش اشتغالزایی تایید نمی‌کند. مدیرکل اشتغال وزارت کار گفته در 2 سال گذشته بیش از ۶۵۰ هزار فرصت شغلی در سال ایجاد شده و بیش از ۶۵ درصد افرادی که در این دو سال شاغل شده‌اند، زنان هستند. با این حساب در این 2 سال تنها برای ۴۵۵ هزار مرد شغل ایجاد شده است. به گزارش تسنیم، علاءالدین ازوجی، مدیرکل اشتغال وزارت کار گفت: در 2 سال گذشته بیش از 650 هزار فرصت شغلی در سال ایجاد شده است. ازوجی افزود: این فرصت شغلی، خالص است و ناخالص اشتغال در آن محاسبه نشده است. وی افزود: 75 درصد شغل ایجاد شده در 2 سال اخیر در بخش خدمات بوده است و بخش صنعت و کشاورزی سهم کمی از این آمار دارند. مدیرکل اشتغال وزارت کار گفت: بخش‌های اقتصادی که با رکود همراه بوده‌اند اشتغال کمتری ایجاد کرده‌اند. ازوجی افزود: بیش از 65 درصد افرادی که در این 2 سال شاغل شده‌اند، زنان هستند. وی گفت: نرخ تورم، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی بدون نفت در سال 95 در مقایسه با سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده است. وی گفت: کمتر از 9 درصد شاغلان را افرادی شامل می‌شوند که در هفته 2 ساعت کار می‌کنند و اگر این افراد را جزو بیکاران کشور حساب کنیم، نرخ بیکاری فقط 9 دهم درصد افزایش می‌یابد. مدیرکل اشتغال وزارت کار افزود: بیشتر شاغلان دست‌کم 44 ساعت در هفته کار می‌کنند.
دولت کسانی را که ۲ ساعت در هفته کار کنند هم شاغل حساب می‌کند
علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در همین ارتباط گفت: دولت می‌گوید کسی که 2 ساعت در هفته کار کند شاغل است اما جامعه این شغل را نمی‌پذیرد. علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ذهنیت عمومی جامعه، آمار اشتغالزایی دولت را تایید نمی‌کند، گفت: مجموع سرمایه‌گذاری‌های دولت در بودجه، بخش خصوصی و تعاونی‌ها نیز آمار اشتغالزایی را تایید نمی‌کند. وی افزود: در کشورهای دیگر کسی که 2 ساعت در هفته کار می‌کند در زمان بیکاری پشتیبانی بیمه‌ای می‌شود اما در ایران این پشتیبانی انجام نمی‌شود اما آن فرد در آمار شاغلان آورده می‌شود.  یوسف‌نژاد گفت: برای اشتغال به سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار مناسب نیاز است که اکنون در این عرصه‌ها مشکل وجود دارد. همچنین عبدالرضا مصری نماینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: چرا بانک اطلاعاتی بیمه‌شدگان برای مشخص شدن نرخ بیکاران و شاغلان کشور ایجاد نمی‌شود؟ وی افزود: زمانی که از نیروی کار کشور خبر نداریم چگونه می‌توانیم برای آنها اشتغال ایجاد کنیم؟ مصری با بیان اینکه سرمایه‌ها در کشور به سمت تولید نمی‌رود، گفت: بخش واردات و دلالی، سرمایه‌ها و نقدینگی کشور را به خود جذب کرده است. وی افزود: اگر نقدینگی به سمت تولید رود اشتغال ایجاد می‌شود.
ابهام در ایجاد 700 هزار شغل با رکود دامنگیر در اقتصاد
آرمان حاجیان‌فرد، استاد اقتصاد دانشگاه نیز با اشاره به افزایش رکود در صنایع مختلف کشور و بی‌توجهی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در جریان اقدامات دولت گفت: ادعای ایجاد 700 هزار شغل در سالی که واردات و قاچاق فراگیر شده دارای ابهام جدی است. وی در گفت‌وگو با فارس گفت: واردات کالاهای مصرفی در سال‌های گذشته اقدامی مقابل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود که در این باره می‌توان به ورود حدود 5/1 میلیون تن کنجاله که توانایی تولید آن در کشور وجود دارد، اشاره کرد. وی با بیان مثال دیگری در زمینه چالش‌های اقتصاد کشور، گفت: کشورمان از بزرگ‌ترین ذخایر معادن سنگ آهن برخوردار است و از سویی کارخانجات ذوب‌آهن با تولید شمش در حال ورشکستگی است. وی گفت: هم‌اکنون سنگ آهن با قیمتی حدود 25 دلار در هر تن فروخته می‌شود و محصولات ارزش افزوده آهن یعنی ورق آهن یا میلگرد یا تیرآهن با قیمت حدود 500 دلار وارد کشور می‌شود. این استاد اقتصاد دانشگاه یادآور شد: در مجموع این قبیل اقدامات با مشی اقتصاد مقاومتی در تضاد بوده و ادعای ایجاد 700هزار شغل در سال و در کنار آن وجود جمعیت انبوهی از افراد جویای شغل دارای تناقضی آشکار است.
20 هزار شغل با سیاست وزارت نفت پرید
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه وزارت نفت با واردات 60 هزار تن لوله که مشابه داخلی داشته و اکنون کارخانجات آن با ظرفیت 10 درصد کار می‌کند 20 هزار شغل را از بین برد که این کار جنایت است، گفت: در حوزه نفت و گاز کارخانه لوله‌گستر اسفراین که تولیدکننده لوله‌های جداری از سایز 7 تا 16 اینچ بوده و در صنایع نفت و گاز نیز کاربرد دارد با 10 درصد ظرفیت مشغول فعالیت است. هادی قوامی با بیان اینکه از صفر تا 100 مواد تهیه و تولید این لوله‌ها در کارخانجاتی نظیر شرکت گندله‌سازی سنگ‌آهن خاف، شرکت فولاد نیشابور و مجتمع صنعتی اسفراین انجام می‌شود، تصریح کرد: نیاز وزارت نفت به این لوله‌ها 60 هزار تن است و ظرفیت تولید این کارخانه 80 هزار تن برآورد می‌شود. این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: زمانی که این محصول در بلژیک تولید می‌شد وزارت نفت سالانه 50 تا 60 میلیون دلار ارز را به واردات آن اختصاص می‌داد. چگونه است حالا که در داخل تولید می‌شود محصولات خارجی توسط شرکت‌ها و پیمانکاران نفتی از چین و هند وارد می‌شود. وی تاکید کرد: چه کسی پاسخگوی اشتغال 20 هزار کارگر این صنایع است که اکنون با 10 درصد ظرفیت کار می‌کنند. جالب است بدانید این لوله‌ها از طریق مناطق آزاد نیز وارد می‌شود تا از حقوق و عوارض گمرکی معاف باشد. وی با بیان اینکه مسؤولان وزارت نفت کک‌شان هم نسبت به استفاده از تولید داخل نمی‌گزد، یادآور شد: آنها به منافع ملی توجه ندارند زیرا واردات رانت و پورسانت دارد و شیرین است.


Page Generated in 0/0066 sec