printlogo


کد خبر: 173821تاریخ: 1396/1/20 00:00
تحلیلی از مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
نقش ثروت فراوان در ناهنجاری‌های رفتاری آخوندی
درخواست اهالی رسانه برای برخورد با وزیر راه

دکتر مجید ابهری، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص علوم رفتاری به بررسی ریشه‌های برخی رفتارهای ناهنجار عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی پرداخته است.
ابهری در این باره گفت: مدیران و مسؤولان هر جامعه در گروه الگوهای رفتاری آن جامعه قرار دارند یعنی رفتار و برخوردهای آنها برای افراد دیگر بویژه جوانان الگوی رفتاری است به همین جهت گروه‌های مرجع رفتاری باید کنترل کامل بر گفتار و خلق و خو و رفتار خود بویژه در مجامع عمومی و حضور مردم داشته باشند. یکی از شرایط گزینش مدیران ارشد در هر دولت باید بالا بودن آستانه تحمل قرار گیرد چراکه از نظر رفتارشناسی، تاب‌آوری، یکی از شرایط مدیریت ارشد و مدیریت اجرایی است. به گزارش 598، وی افزود: متاسفانه در روزهای اخیر در فضای مجازی از وزیر راه‌وشهرسازی رفتارهایی منعکس می‌شود که باعث تاسف است. ممکن است آن سوال از سوی یک خبرنگار با بنده هم صورت می‌گرفت ناراحت می‌شدم اما عکس‌العمل من باید طوری باشد که برای آن خبرنگار عامل ارشاد رفتاری می‌شد. پرخاشگری یا عصبانیت از سوی یک مدیر ارشد جامعه به هر بهانه مثل خستگی و بی‌حوصلگی و بی‌ربط بودن سوال به هیچ عنوان پذیرفته نیست چراکه مردم بویژه جوانان از مدیران ارشد دولت با هر تفکر و سلیقه سیاسی توقع دارند منشأ ادب و رفتار حسنه بوده و آستانه تحمل و تاب‌آوری آنها در مقابل انتقادات و حتی تهاجم کلامی نیز بالا باشد. عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ماجرای رفتار غیراخلاقی آخوندی با یک خبرنگار در حیاط ساختمان نهاد ریاست‌جمهوری افزود: عکس‌هایی که از وزیر راه منتشر شده است باعث تاسف است چرا که اصحاب رسانه وقتی چنین برخوردی را ملاحظه کنند مجبور به واکنش می‌شوند. اصلاح رفتار، بالا بردن آستانه تحمل، تقویت تاب‌آوری و اخلاق حسنه از اصلی‌ترین معیارهای پذیرفتن مسؤولیت عالی و اجرایی در نظام اسلامی است.
ابهری گفت: وقتی رهبران دینی ما در برابر انداختن آب دهان دشمن سکوت می‌کنند و از خود واکنش خشونت‌آمیز نشان نمی‌دهند یا وقتی بر سر پیامبر ما خاکستر ریخته و ایشان به عیادت آن فرد می‌روند، ما چگونه ادعا می‌کنیم که مسلمان و معتقد به آرمان‌های انقلاب هستیم اما کنش و واکنش‌های ما هیچ شباهتی به رهبران دینی و توصیه‌های آنها ندارد. این استاد دانشگاه اظهار داشت: ارباب رجوع یعنی مردمی که کار خود را به دیگران واگذار کرده‌اند. امام حسین علیه‌السلام می‌فرمایند: نیاز و احتیاج و کار دیگران که به دست شما واگذار شده محبتی از طرف خداوند است. برخی از مسؤولان حاضر نیستند این لطف الهی را شکرگزار باشند و با غروری کاذب با مردم، ارباب رجوع و خبرنگاران برخورد می‌کنند. این رفتار‌ها نشان‌دهنده این واقعیت تلخ است که بعضی‌ها تزکیه نفس نشده به مسؤولیتی رسیده‌اند که ظرفیت رفتاری و روانی آن را نداشته‌اند و وضعیت مالی و ثروت فراوان نیز در بروز این رفتارها تاثیرگذار است. متخصص علوم رفتاری خاطرنشان کرد: آقای روحانی باید به وزیران خود اینگونه رفتارها را تذکر دهد، اگرنه نعمت‌های الهی بزودی از آنها گرفته خواهد شد. باید قبل از پذیرش مسؤولیت کلاس‌های مهارت‌های رفتاری و چگونگی رفتار با مردم به آنان آموخته شود.

درخواست اهالی رسانه برای برخورد با «آخوندی»
در همین راستا، جمعی از فعالان رسانه‌ای و دانشجویی در بیانیه‌ای خطاب به روحانی، خواستار برخورد با آخوندی شدند. آنان نوشتند: مردم انتظار دارند رئیس‌جمهور در برابر تضییع حقوق شهروندان توسط زیرمجموعه خود، غیورانه در میدان حاضر شده و نظارت همگانی بر نحوه رفتار مسؤولان با آحاد جامعه را مطابق با متن قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی به رسمیت بشناسد. به پاس حرمت عدالت «لطفا» خاطی را از خدمت منفصل و بی‌اعتبار کنید تا خشونت‌ورزی از جایگاه قدرت به عنوان رسم دولت روحانی در تاریخ ثبت نشود.


Page Generated in 0/0063 sec