printlogo


کد خبر: 173823تاریخ: 1396/1/20 00:00
سید ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی و رستم قاسمی هم بر سازوکار جبهه مردمی تأکید کردند
وحدت کلمه

گروه سیاسی: هنوز 2 روز از برگزاری دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نگذشته، کاندیداهای برگزیده و همچنین کسانی که نتوانستند از مجمع ملی برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی آرای لازم را کسب کنند، بر تمکین به آرای مجمع ملی و حفظ وحدت جریان انقلابی برای تغییر وضع موجود تاکید کردند. به گزارش «وطن‌امروز» حمیدرضا حاجی‌بابایی و سیدعزت‌الله ضرغامی نخستین کسانی بودند که در ساعات ابتدایی پس از عدم رای‌آوری در مجمع ملی به برگزیدگان این مجمع تبریک گفتند. روز گذشته محسن رضایی و رستم قاسمی که جزو 10 کاندیدای منتخب نخستین مجمع ملی جبهه مردمی بودند اما رای لازم برای حضور در جمع 5 کاندیدای برتر را نیاوردند، با انتشار بیانیه و گفت‌وگویی ضمن تمکین به رای مجمع ملی بر لزوم وحدت نیروهای انقلاب تاکید کردند. در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، یکی از 5 کاندیدای منتخب جبهه مردمی نیز در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام رحیمیان، رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی از حسن‌ظن اعضای مجمع ملی و همچنین سیدصولت مرتضوی برای ابلاغ پیام تشکرش، تقدیر کرد. علیرضا زاکانی نیز در پیامی ضمن تشکر از مجمع ملی، بار دیگر بر وحدت نیروهای انقلاب در انتخابات تاکید کرد.
 بر اساس این گزارش، سیدابراهیم رئیسی یکی از 5 کاندیدای جبهه مردمی در انتخابات ریاست‌جمهوری که به دلیل زلزله مشهد و لزوم کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان این رخداد طبیعی، نتوانسته بود در مجمع ملی جبهه مردمی شرکت کند، شامگاه جمعه 18 فروردین‌ماه در تماسی تلفنی با حجت‌الاسلام رحیمیان، رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از حسن‌ظن تمام تشکل‌ها و گروه‌ها بویژه شرکت‌کنندگان در نشست جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و از قبول زحمت ایشان و مهندس مرتضوی در ابلاغ پیام سپاس، تقدیر و تشکر کرد. این پیام رئیسی برخلاف برخی شائبه‌ها، به معنای تاکید او بر پذیرش سازوکار جبهه مردمی و نیز تایید اظهارات سیدصولت مرتضوی در دومین مجمع ملی جبهه مردمی است.
علاوه بر سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی از دیگر چهره‌های منتخب مجمع ملی نیز با صدور پیامی از حسن‌نظر و اعتماد مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به خود تقدیر و تشکر کرد. وی تاکید کرد: خداوند قادر متعال را سپاس می‌گویم که نیروهای انقلابی را در گام دوم حرکت بزرگ خود در 17 فروردین 96 راهنمایی و سرپرستی کرد و این کمترین را نیز نزد آنان قابل اعتنا و اعتماد کرد: «وکم من ثناء جمیل لست اهلا له نشرته». در این پیام آمده است: اینکه نیروهای مردمی جبهه انقلاب توانستند به‌رغم بدخواهان انقلاب، شکوه، عظمت و عزم خود را برای ایجاد تغییر و تحول انقلابی در جامعه نشان دهند، قابل ستایش و شکرگزاری است؛ و اینکه اعتماد آنان برای آغاز راه پرخطر و سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست‌جمهوری در کنار سایر بزرگواران بر دوش اینجانب نهاده شد، باعث سنگینی وظیفه و تلاش مضاعف خواهد بود. این پیام می‌افزاید: لذا بر خود واجب می‌دانم از حسن نظر و رای اعتماد اعضای مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب و تلاش خستگی‌ناپذیر شورای مرکزی و عوامل اجرایی آن خاضعانه تشکر و سپاسگزاری کنم. زاکانی در این پیام تصریح می‌کند: همچنین از سایر نامزدهای جریان انقلاب بویژه آنها که جزو 5 برگزیده قرار نگرفتند و همراهی خود را صادقانه با منتخبان بیان داشتند قدردانی می‌کنم و متعهد می‌شوم تمام تلاش خود را در پیمودن بسیجی‌گونه این عرصه همچون همرزمان شهیدم در دوران دفاع‌مقدس و میدان جهاد در راه خدا با استفاده از ظرفیت همه نیروهای انقلاب به کار گیرم؛ ان‌شاءالله.
حمایت رضایی و قاسمی از جبهه مردمی
اما آنچه جبهه مردمی را متمایز از سایر سازوکارهای سیاسی و جناحی می‌کند، الگوی مردمی انتخاب نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است که این شیوه بی‌بدیل حتی مورد تایید کاندیداهایی که نتوانستند از مجمع ملی رای لازم را برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی کسب کنند نیز قرار گرفته است. پس از پیام سیدعزت‌الله ضرغامی و حمیدرضا حاجی‌بابایی خطاب به مجمع ملی جبهه مردمی و تبریک به منتخبان مجمع، روز گذشته محسن رضایی نیز در بیانیه‌ای سازوکار جبهه مردمی را نمونه‌ای برای سایر جریانات سیاسی دانست. او در بیانیه‌اش خطاب به اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی آورده است: «نخست، لازم می‌دانم از عموم عزیزانی که با وجود آنکه اعلام کرده بودم قصد کاندیداتوری ندارم، نسبت به اینجانب اظهار لطف کردند، سپاسگزاری کرده، تأکید کنم به‌رغم میل باطنی به 2 دلیل موفق به حضور در جلسه شما عزیزان نشدم:
1- حضور اینجانب در جمع شما ممکن بود تصمیم به کاندیداتوری تلقی شود که چون چنین قصدی نداشتم، آن را خلاف صداقت می‌دانستم.
2- تیمی از مسؤولان خیریه‌ها را به منطقه زلزله‌زده اعزام کرده بودم که تقاضا و اصرار داشتند من نیز به جمع آنان اضافه شوم و در چنان شرایطی، حضور در جمع آنان را از حیث تقویت روحیه و دلگرمی ضروری یافتم». رضایی آورده است: حرکت وحدت‌بخش نیروهای جبهه انقلاب را حرکتی انقلابی و مردمسالارانه می‌دانم که سایر تشکل‌ها نیز می‌توانند از این الگو استفاده کرده، نسبت به تعمیق و تحکیم مردم‌سالاری دینی در کشور، بیش از گذشته تلاش کنند. البته در آغاز هر حرکت، ممکن است کاستی‌هایی وجود داشته باشد که به مرور باید در جهت رفع آنها و حصول کمال مطلوب کوشش کرد. وی افزود: آنچه امروز پس از تلاش برای جلب رضایت خداوند متعال(که بدون ولایت، ایثار، برادری و خدمت به خلق خدا حاصل نمی‌شود) بیش از هر چیز دیگر حائز اهمیت است، آن است که باید از سقوط ارزش‌ها که جناح‌های کشور را طی 2 دهه اخیر به خطر کشانده و ریل تقسیم غنائم را جایگزین ریل انقلاب کرده، جلوگیری به عمل آورد و اساس حرکت‌ها را بر ارزش‌های انقلاب اسلامی پایه‌گذاری کرد. رستم قاسمی یکی دیگر از 10 کاندیدای جبهه مردمی نیز در گفت‌وگویی بر وحدت بین همه سلایق نیروهای انقلاب تأکید کرد. وزیر سابق نفت و فرمانده اسبق قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) که جزو 10 کاندیدای جبهه مردمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری بود، در گفت‌و‌گو با فارس، ضمن تشکر از جبهه مردمی و اعضای مجمع بر وحدت بین همه سلایق نیروهای انقلاب تأکید کرد.
برای فتاح جایگزین داریم
پس از برگزاری انتخابات و تعیین سید ابراهیم
رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح به عنوان کاندیداهای جبهه مردمی در انتخابات ریاست‌جمهوری، پرویز فتاح از حضور در انتخابات انصراف داد. این موضوع که آیا جبهه مردمی با 4 کاندیدا وارد عرصه رقابت خواهد شد یا جایگزینی برای فتاح در نظر گرفته می‌شود، یکی از سوالات اصلی خبرنگاران بود. پرویز سروری، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی در این‌باره می‌گوید برای افرادی که تمایل ندارند در انتخابات شرکت کنند، جایگزین خواهیم داشت. او به ایلنا گفت: از ابتدا هم ۵ نفر برای شرکت در انتخابات در نظر گرفته شده بود و قرار شد اگر شخصی تمایل به حضور در عرصه انتخابات نداشت، فرد دیگری جایگزین او شود. عضو جبهه نیروهای مردمی انقلاب تاکید کرد: جایگزینی افراد باید در شورای مرکزی صورت بگیرد و پس از بحث و بررسی اعلام خواهد شد. او در ادامه با اشاره به اینکه قالیباف به‌طور کامل از حضور در انتخابات انصراف نداده است، گفت: آقای قالیباف به طور کامل از حضور در انتخابات منصرف نشده است. او گفته است که تاکنون خواسته‌ای نداشته و ندارد. سروری در ادامه تصریح کرد: مثلا به نوعی اگر نتیجه این باشد که وی نامزد نهایی باشد با حضور در انتخابات مخالفتی ندارد.
 


Page Generated in 0/0060 sec