printlogo


کد خبر: 173946تاریخ: 1396/1/23 00:00
در نخستین روز نام‌نویسی نامزدهای دوره دوازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از 100 نفر ثبت‌نام کردند
استارت انتخابات

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران دیروز سه‌شنبه با ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری رسما آغاز شد. به گزارش «وطن امروز»، فرآیند ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست‌جمهوری، روز گذشته به دستور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور آغاز شد. روز گذشته ستاد انتخابات واقع در وزارت کشور محل ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری بود. در نخستین روز از مهلت 5 روزه ثبت‌نام، بیش از یکصد نفر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شدند اما بر خلاف دوره پیشین که بسیاری از چهره‌ها در روز ابتدایی برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند، دیروز مصطفی میرسلیم تنها چهره شاخصی بود که در وزارت کشور حاضر شد و ثبت‌نام کرد. البته این بار نیز همانند دوره‌های گذشته حضور برخی تیپ‌های عجیب در وزارت کشور برای ثبت‌نام، باعث خلق صحنه‌های جالبی شد.  براساس این گزارش، فرآیند ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست‌جمهوری، روز گذشته با صحبت‌های وزیر کشور آغاز شد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی طی سخنانی در آغازین دقایق ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری خواست که از تبلیغات زودهنگام انتخاباتی خودداری کنند و به قانون پایبند باشند. او همچنین از تمام دستگاه‌ها خواست که رعایت بی‌طرفی را در انتخابات داشته باشند. وزیر کشور گفت: شاهد یک مردمسالاری دیگری از جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود و در این راه همه وظیفه دارند ضمن رعایت بی‌طرفی و مر قانون در امر برگزاری همراه با سلامت و مشارکت بالای انتخابات، همکاری لازم را انجام دهند. وزیر کشور اظهار داشت:  امیدواریم همه مسؤولان اعم از مجریان و ناظران و همه کسانی که در امر برگزاری انتخابات به ما کمک می‌کنند از جمله رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون،‌ نیروی انتظامی، قوه‌قضائیه و همه دستگاه‌های دیگر ضمن حفظ رعایت کامل بی‌طرفی و مر قانون، در ایجاد نشاط سیاسی و مشارکت بالا و برگزاری انتخابات سالم و قانونی همکاری لازم را انجام ‌دهند. رحمانی‌فضلی درباره تبلیغات زودهنگام نیز اظهار داشت: تبلیغات زودهنگام قطعا تخلف است و همه نامزدها و احزاب و شخصیت‌ها از جمله رسانه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند نباید تبلیغات داشته باشند اما فعالیت در جهت آگاه‌سازی مردم را تبلیغات زودهنگام نمی‌دانیم.  وی درباره ادامه روند انتخابات ریاست‌جمهوری پس از ثبت‌نام‌ها نیز گفت:  بعد از اتمام ثبت‌نام‌ها در روز 26 فروردین مدارک داوطلبان را در روز 27 فروردین به شورای نگهبان تحویل می‌دهیم. شورای نگهبان 5 روز فرصت دارد تا صلاحیت نامزدها را بررسی کند اما 5 روز دیگر هم می‌تواند بررسی‌ها را تمدید کند. به هر حال روز 8 اردیبهشت تبلیغات شروع می‌شود و تا پیش از آن یعنی روزهای 6 و 7 اردیبهشت باید اسامی تایید صلاحیت‌شدگان اعلام شود.
برخورد قاطع با مسائل امنیتی
امنیت در برگزاری انتخابات همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های برگزارکنندگان این نمایش مردمسالاری بوده است. امسال نیز این مساله یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه برگزارکنندگان انتخابات ریاست‌جمهوری است. حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران در این باره اظهار داشت: اگر فردی، جریانی، اشخاصی، حزبی و گروهکی بخواهد امنیت انتخابات را بهم بزند قطعا با قاطعیت تمام برخورد خواهیم کرد و از هر گونه ناامنی جلوگیری خواهد شد.وی تاکید کرد: امنیت انتخابات خط قرمز کشور و همه دستگاه‌هاست، همه قوا و مسؤولان بر اولویت امنیت انتخابات تاکید دارند لذا هر حرفی و جریان‌سازی که بخواهد امنیت را هدف قرار دهد قطعا با مسببان آن برخورد خواهد شد.ذوالفقاری تأکید کرد: از 6 ماه قبل تمام برآوردهای امنیتی انتخابات از سوی دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی صورت پذیرفته تا بتوانیم انتخاباتی کاملاً امن داشته باشیم.  وی افزود: همچنین آسیب‌هایی که می‌تواند متوجه امنیت انتخابات شود، چه از سوی معاندان خارج از کشور و چه از سوی کسانی که احتمال دارد در داخل بی‌توجهی کنند یا زمینه‌هایی که می‌تواند امنیت انتخابات را تحت تأثیر قرار دهد، همه این موارد مورد بررسی قرار گرفته است.
ثبت‌نام 126 نفر در روز اول
علی پورعلی‌مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان زمان ثبت‌نام روز اول انتخابات ریاست‌جمهوری از ثبت‌نام 126 نفر خبر داد و گفت: از این تعداد 6 نفر خانم و 120 نفر مرد هستند. وی افزود: جوان‌ترین فرد ثبت‌نام‌کننده 18 سال و مسن‌ترین فرد هم 79 سال دارد.
آنها که آمدند
در نخستیـن روز ثبـت‌نـام انتخابـات ریاست‌جمهوری بیش از یکصد نفر با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. در میان این افراد، حضور 6 داوطلب خانم مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت. جدای از این مساله حضور برخی افراد از جمله لیدر باشگاه تراکتورسازی و وعده‌های انتخاباتی عجیب و غریب همچون یارانه 300 هزار تومانی و مسکن دلباز و... از حاشیه‌های جالب نخستین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری بود.  اما در میان این افراد، تنها چهره شاخص ثبت‌نام‌کننده، مصطفی میرسلیم، کاندیدای حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. او دیروز با ظاهری متفاوت از قبل و با لباس کارگری به وزارت کشور آمده بود تا کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شود.  میرسلیم در جمع خبرنگاران گفت: راهی که من از 50 سال پیش آغاز کرده‌ام چیزی جز حق‌طلبی نیست. من امروز برای احقاق حقوق بر جا مانده شما مردم بزرگ ایران آمده‌ام.وی تصریح کرد: من  امروز لباس کار و تلاش به تن کردم تا همانطور که روزی با همراهی و خلاقیت جوانان متخصص این مرز و بوم موتور ملی را پس از طراحی و نمونه‌سازی به تولید  انبوه رساندم، چرخ تولید ملی را نیز با کارآفرینی و نوآفرینی از رکود نجات دهم و به حرکت درآورم. من آمده‌ام در پی حق بیش از 3 میلیون جوانی باشم که به دلیل فرصت‌سوزی‌ها دست‌شان از بازار شغل و خدمت به مردم قهرمان ما کوتاه مانده است. میرسلیم تأکید کرد: آمده‌ام تا آموخته‌های خدمتم را در پیشگاه رهبری در مسیر پیشرفت میهن به کار گیرم. آمده‌ام تا تجربه همکاری‌ام را در کنار مرحوم هاشمی رفسنجانی برای اعتلای نام میهنمان به کار بندم. نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اینکه چه کسی در جمهوری اسلامی خدمت کند را مردم معرفی می‌کنند، من نیامده‌ام که انصراف دهم و حزب مؤتلفه من را نامزد کرده تا در صحنه بمانم.
 


Page Generated in 0/0049 sec