printlogo


کد خبر: 173989تاریخ: 1396/1/23 00:00
چهارگوشه

آغاز تبلیغات رسمی انتخابات فرانسه
تبلیغات رسمی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در حالی‌که 2 هفته تا موعد برگزاری این انتخابات در تاریخ 23 آوریل باقی مانده از روز دوشنبه آغاز شده است. در حالی‌که هر 13 کاندیدای این انتخابات پیش از این نیز از طریق حضور در مناظره‌ها و میتینگ‌ها قادر به تبلیغ برای خود بوده‌اند. براساس جدیدترین نظرسنجی‌های پیش از انتخابات امانوئل ماکرون، کاندیدای ریاست‌جمهوری میانه‌رو و مارین لوپن از جبهه ملی با گرایش راست افراطی پیروز دور اول این انتخابات، خواهند بود و برای تعیین رئیس‌جمهور آینده در دور دوم با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

کشتار  در مدرسه‌ای در کالیفرنیا
مقام‌های جنوب ایالت کالیفرنیا از کشته شدن 3 تن و زخمی شدن یک تن دیگر در جریان تیراندازی در یک مدرسه ابتدایی شهر سن‌برناردینو خبر دادند. بنا بر این گزارش یک مرد مسلح با اسلحه کمری به سوی معلم آتش گشوده و سپس خود را نیز کشته است. سن‌برناردینو برای نخستین‌بار در دسامبر سال ۲۰۱۵ نیز شاهد یک حمله مسلحانه از سوی یک زن و شوهر بود که ۱۴ کشته و ۲۲ زخمی بر جای گذاشت. عاملان این حادثه تحت تاثیر داعش بودند.

وضعیت فوق‌العاده 3 ماهه در مصر
کابینه مصر اعلام حالت فوق‌العاده در این کشور را از روز دوشنبه به مدت ۳ ماه به دنبال وقوع 2 انفجار که کلیساهای طنطا و الاسکندریه را مورد هدف قرار داده و ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت، تصویب کرد. کابینه مصر همچنین اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور اقدامات لازم برای رویارویی با تروریسم را اتخاذ خواهند کرد. پیش‌تر عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری این کشور درخواست خود را برای اعلام حالت فوق‌العاده ارائه داده بود که بعد از اقدامات قانونی لازم در این زمینه اجرا می‌شود.

حمله به آوارگان سوری در ترکیه
ده‌ها تن از اهالی شرق ترکیه به آوارگان سوری ساکن این منطقه حمله کرده و چادرهای آنان را از جا کندند. طبق این گزارش، حدود 500 آواره سوری ناچار به ترک چادرهای خود در منطقه توربالی واقع در ایالت ازمیر در شرق ترکیه شدند چرا که ده‌ها تن از شهروندان این کشور به آوارگان سوری مستقر در این منطقه حمله کرده و چادرهای آنان را از جا کندند. این مهاجمان در حمله خود به آوارگان سوری باعث مجروح شدن دست‌کم 30 آواره شدند که حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است.

حقوق ماهانه دیکتاتور تونس در عربستان
وکیل دیکتاتور پیشین تونس فاش کرد، زین‌العابدین بن‌علی که در جریان انقلاب 2011 این کشور برکنار و به عربستان پناهنده شد، حقوق ماهانه از عربستان سعودی دریافت می‌کند. وی افزود، زین‌العابدین بن علی در حال حاضر در رفاه کامل در عربستان به سر می‌برد و از همه امتیازات یک رئیس‌جمهوری برخوردار است. دیکتاتور سابق تونس در جریان انقلاب سال 2011 و پس از 23 سال ریاست‌جمهوری در این کشور برکنار و به عربستان سعودی گریخت.

حمایت نمایندگان اروپایی از استقلال اسکاتلند
در نامه‌ای که به امضای50 سیاستمدار اروپایی از جمله نمایندگان اتحادیه اروپایی و جمعی از نمایندگان مجالس ملی و محلی کشورهای آلمان، ایرلند، یونان، اسپانیا و بلژیک رسیده، از استقلال اسکاتلند از انگلیس حمایت شده است. بیشتر نمایندگان امضاکننده این نامه حامی نخستین تلاش اسکاتلند برای جدایی از بریتانیا در همه‌پرسی سال 2014 بودند. آنها در این نامه ضمن ابراز نارضایتی از سیاست‌های دولت محافظه‌کار لندن عنوان کردند که اسکاتلند به عنوان یک کشور رأی به ماندن در اتحادیه اروپا داده بود. آنها 5 میلیون اسکاتلندی را شهروند اروپایی خوانده‌اند که باید از حقوق و حمایت‌هایی مشابه مردم اتحادیه بهره‌مند شوند. در این نامه خطاب به مجلس اسکاتلند آمده است: «اگر قرار باشد اسکاتلند یک کشور مستقل شود و تصمیم بگیرد عضویت در اتحادیه اروپا را حفظ کند، ما به طور تمام و کمال حمایت می‌کنیم تا این انتقال تا حد ممکن سریع، راحت و منظم انجام شود».


Page Generated in 0/0052 sec