printlogo


کد خبر: 174008تاریخ: 1396/1/24 00:00
پوتین از طرح آمریکا برای حمله شیمیایی به جنوب دمشق پرده برداشت
شکست کمپین تبلیغاتی علیه سوریه

در کمتر از 24 ساعت تمام اهرم‌های دیپلماتیک و تبلیغاتی آمریکا و انگلیس برای زیر فشار قراردادن روسیه به منظور معامله بر سر سرنوشت نظام مشروع سوریه به شکست منجر شد. در عین حال مشخص شد اجماعی درباره نحوه برخورد با مهم‌ترین مسائل جهان پساترامپ در میان کشور‌های صنعتی عضو گروه 7 که مدعی کنترل جهان هستند وجود ندارد.
روز چهارشنبه ابتدا وزرای خارجه 5 کشور عضو گروه 7، درخواست انگلیس و آمریکا برای اعمال تحریم علیه روسیه بر سر بحران سوریه را رد کردند. درخواست تحریم‌های بیشتر روسیه از سوی بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس مطرح شده و مورد حمایت همتای آمریکایی‌اش قرار گرفت بود اما آنجلینو آلفانو، وزیر خارجه ایتالیا که میزبان دیگر وزرای خارجه گروه 7 در شهر لوکای کشورش بود اعلام کرد «هیچ اجماعی» در میان اعضای این گروه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه به خاطر حمایتش از دولت سوریه وجود ندارد. او علاوه بر این فشار بر روسیه برای به حاشیه راندن این کشور را سیاستی اشتباه خواند و افزود مسکو باید به تلاش‌های بین‌المللی برای صلح در سوریه بپیوندد. گروه 7 (جی 7) از 7 کشور صنعتی شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا، انگلیس و آمریکا تشکیل شده است. 2 تناقض بزرگ درباره ماهیت مورد ادعای صنعتی این گروه از کشورهای حامی سلطه امپریالیسم غیبت چین، روسیه و کره‌جنوبی است که به مراتب از برخی اعضای این گروه نظیر کانادا و ایتالیا صنعتی‌تر هستند. روسیه تا 2 سال پیش عضو این گروه بود که آن زمان گروه 8 خوانده می‌شد اما پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به فدراسیون روسیه، عضویتش در این گروه لغو شد و این گروه بار دیگر به جی 7 تغییر نام یافت.
لاوروف به تیلرسون: تکرار نشود!
از طرف دیگر برخلاف آنچه تصور می‌شد سفر وزیر خارجه آمریکا به مسکو بیش از آنکه موضع غرب در مقابل روسیه درباره بحران سوریه را تقویت کند آن را تضعیف کرد. این در حالی بود که یک حادثه حریق در بدو نشستن هواپیمای حامل تیلرسون در فرودگاه شرمیتووی مسکو، به گفته منابع دیپلماتیک آمریکایی باعث وحشت او و تیم همراهش شده بود. رکس تیلرسون که پس از آگاه شدن از نیت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای مواخذه دولت آمریکا درباره حمله موشکی به سوریه دیدار خود از کرملین را در جریان سفر روز سه‌شنبه ملغی کرده بود، در ملاقات با همتای روس خود لاوروف نیز نتیجه بهتری عایدش نشد. به گزارش شبکه آرتی، سرگئی لاوروف عملا به تیلرسون با لحنی ملایم هشدار داد که دیگر نباید حملاتی یکجانبه از سوی آمریکا علیه سوریه تکرار شود. او با اشاره به اینکه این دیدار در زمان مناسب انجام شده است، گفت: «ما دائما آمادگی خود را برای گفت‌وگو با آمریکا اعلام کرده‌ایم و تلاش داریم جهت‌گیری دولت جدید این کشور را درک کنیم».
به گفته او روسیه آماده گفت‌وگو بر اساس قوانین بین‌المللی است نه بر مبنای قانون «یا با ما یا علیه ما». تیلرسون هم در پاسخ لاوروف گفت:«ما با شما اهداف مشترک زیادی داریم ولی درباره چگونگی تحقق این اهداف با شما مشکل داریم».
پوتین: آمریکا در پی حمله شیمیایی به دمشق است
اما همزمان با دیدار اجلاس گروه 7 در ایتالیا و  دیدار تیلرسون از مسکو، ولادیمیر پوتین در یک اقدام هوشمندانه یک نشست خبری مشترک با سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا برگزار کرد. به گزارش خبرگزاری تاس، پوتین از موضوع بحث خود با همتای ایتالیایی که بحران‌های جهانی بود نهایت استفاده را برد و در زمان مقتضی به تشریح توطئه‌های آمریکا و متحدانش در سوریه پرداخت.
او درباره صحبت‌هایش با ماتارلا درباره احیای روابط مسکو با اتحادیه اروپا گفت: «ما درباره راه‌های دستیابی به صلح در خاورمیانه، بحران و جنگ داخلی در سوریه و همچنین مشکلاتی در منطقه شامل اوکراین صحبت کردیم». رئیس‌جمهور روسیه سپس اعلام کرد اطلاعات موثقی درباره مقدمات حمله شیمیایی دوم در سوریه دارد: «ما اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه آمریکا برای حملات موشکی جدید در سوریه طرح و نقشه دارد و برای حملات با گاز برنامه‌ریزی می‌کند تا اتهامی را در این باره به نظام سوریه بچسباند». پوتین همچنین بر اخبار منتشر شده در رسانه‌های مقاومت درباره طرح شوم آمریکا و اردن برای حمله به جنوب سوریه صحه گذاشت و ادامه داد: «ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد اقدامات تشنج‌آمیزی از این دست در حومه جنوبی دمشق در حال آماده‌سازی است و آنها برای کار گذاشتن برخی مواد شیمیایی تلاش می‌کنند و می‌خواهند سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کنند».
به گفته او حملات آمریکا در سوریه یادآور ادعاها درباره سلاح‌های کشتار جمعی عراق است اما تروریسم خطر اصلی است که جهان در حال حاضر با آن روبه‌رو است. او همچنین گفت از سازمان ملل خواهد خواست دست به تحقیقات دقیق درباره حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون بزند و افزود: «2 فرضیه درباره حملات شیمیایی ادلب وجود دارد؛ یا دولت سوریه سلاح‌های شیمیایی معارضان را هدف گرفته یا اینکه این حمله «ساختگی» بوده است». پوتین در ادامه گفت: «آنچه کشورهای اروپایی در زمینه حمایت از حملات آمریکا به سوریه مطرح می‌کنند تنها تلاشی برای نزدیک شدن به دولت دونالد ترامپ است. همپیمانان آمریکا در ناتو با همه چیز موافقند. آنها مثل عروسک هستند و هیچ چیز را تحلیل نمی‌کنند». او سپس تمام حملات ضد روسی و ضد سوری غرب را به هیچ گرفت و گفت بزودی از شدت آنها کاسته خواهد شد. از نظر رئیس‌جمهوری روسیه هیچ دلیلی برای استفاده از سلاح شیمیایی از سوی نظام سوریه نیست اما نقض قوانین بین‌المللی عملا رخ داده است.
مجوز روسیه به کارشناسان شیمیایی
در همین حال، سرهنگ سرگئی رادوسکوی، رئیس ستاد کل عملیات روسیه اعلام کرد که این کشور حاضر است به بازرسان بین‌المللی اجازه بازدید از پایگاه هوایی مشترک با ارتش سوریه را بدهد که غرب و مخالفان بشار اسد مدعی استفاده از آن برای حملات هوایی شیمیایی علیه ادلب هستند. به گفته او، متخصصان بهتر از دیگران می‌دانند که در صورت چنین اتفاقی محو کردن آثار سلاح‌های شیمیایی در این پایگاه به این سرعت امکان‌پذیر نیست. او به دولت سوریه نیز توصیه کرد که اجازه بازدید را به کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بدهد.

هشدار پوتین درباره توطئه انقلاب رنگی در روسیه
رئیس‌جمهوری روسیه درباره طرح‌های هدایت‌شده از خارج با هدف برپایی ناآرامی در این کشور و شماری از جمهوری‌های سابق شوروی براساس الگوی انقلاب رنگی هشدار داد و بر لزوم از بین بردن این خطر تأکید کرد. ولادیمیر پوتین روز گذشته در گفت‌وگو با تلویزیون روسی‌زبان «میر»، به تلاش‌های خارجی برای بی‌ثبات کردن کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی اشاره کرد. سازمان پیمان امنیت جمعی از روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ارمنستان تشکیل شده است. پوتین گفت: مسؤولان روس باید همه تلاش خود را برای جلوگیری از بازگشت عناصر مسلح افراطی شرکت‌کننده در درگیری‌های خارجی به‌کار گیرند. وی افزود: نیروهای ما در خارج از روسیه در حال نبرد با تروریست‌های بین‌المللی هستند تا هیچکدام از آنها نتوانند به کشور ما بیایند اما اگر چنین اتفاقی افتاد، این موضوع بار دیگر ثابت می‌کند که اقدامات ما درست بوده است. ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرد که مسؤولان روسیه مانع از وقوع انقلاب‌های رنگی در این کشور یا کشورهای استقلال‌یافته از شوروی سابق خواهند شد. رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر نیز با اشاره به برپایی اعتراض‌های اخیر در چندین شهر این کشور از جمله در پایتخت، از امکان در دستور کار بودن راه‌اندازی انقلاب رنگی خبر داده بود.  رئیس‌جمهوری روسیه تظاهرات اخیر مخالفان دولت در شهرهای مختلف این کشور به عنوان اعتراض به فساد مالی را به حوادث 3 سال پیش اوکراین که منجر به براندازی حکومت این کشور شد، تشبیه کرد و با بیان اینکه دولت روسیه با فساد مالی مبارزه می‌کند، اظهار کرد: از این موضوع در آستانه انتخابات [ریاست‌جمهوری] برای متزلزل کردن اوضاع استفاده کردند. رئیس‌جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: مشابه این اقدام‌های اعتراضی منجر به بروز کودتای ضدحکومتی در اوکراین و عامل برپایی اعتراض‌ها در چندین کشور عربی شد. تظاهرات مبارزه با فساد مالی در روسیه 2 هفته پیش به درخواست الکسی ناوالنی از مخالفان غربگرای دولت روسیه برگزار شد که با وجود هشدارهای مقام‌های مسکو مبنی بر غیرقانونی بودن تظاهرات در آن شرکت کرد و توسط ماموران امنیتی نیز دستگیر شد.


Page Generated in 0/0051 sec