printlogo


کد خبر: 174012تاریخ: 1396/1/24 00:00
چهارگوشه

احتمال خروج پاکستان از ائتلاف سعودی
پس از آنکه وزارت دفاع پاکستان ملحق شدن ژنرال راحیل شریف، فرمانده سابق ارتش این کشور به ائتلاف نظامی سعودی به‌عنوان فرمانده این ائتلاف را تایید کرد، موجی از مخالفت‌ها در پاکستان به این موضوع آغاز شده است. بر این اساس، نمایندگان حزب جنبش انصاف تأکید کردند تا زمانی که پارلمان به راحیل شریف اجازه ندهد وی نمی‌تواند فرماندهی ائتلاف سعودی را بپذیرد. اعضای این حزب همچنین درخواست کردند پارلمان با تشکیل نشستی ویژه، به مساله مشارکت کشورشان در ائتلاف سعودی رسیدگی کند. به گفته اعضای حزب جنبش انصاف هنوز اعضای پارلمان اطمینان ندارند هدف از تشکیل ائتلاف نظامی سعودی مبارزه با تروریسم بویژه داعش باشد.

هلاکت فرمانده کلیدی ابوسیاف
نظامیان فیلیپینی در یکی از استان‌های مرکزی این کشور یک فرمانده کلیدی از گروهک تروریستی ابوسیاف را کشتند. یکی از فرماندهان ارتش فیلیپین به آسوشیتدپرس گفت نیروهایش «اسکالی» را که از اسم «ابو رامی» استفاده می‌کرد، در نبردی میان تروریست‌ها و ارتش کشتند. ابوسیاف یک گروهک افراطی است که اوایل دهه 90 میلادی در فیلیپین پایه‌گذاری شد و اقدامات تروریستی شامل بمب‌گذاری و آدم‌ربایی را در کارنامه خود دارد.

هلاکت 5 سرباز سودانی در یمن
ارتش سودان، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد 5 نظامی این کشور از جمله یک افسر در عملیات نظامی در یمن کشته و 22 نظامی دیگر زخمی شدند. بر این اساس، روز سه‌شنبه در پی حمله موشکی نیروهای یمنی به مزدوران متجاوز در بخش المخا در استان تعز، شماری از متجاوزان سودانی و اماراتی کشته شدند.

محاکمه نخستین زن شیعه عربستانی
مقامات سعودی رسیدگی حقوقی به پرونده یک زن فعال شیعه را به خاطر شرکت در تظاهرات در شرق این کشور که مدت مدیدی است صحنه اعتراض شیعیان به تبعیض است، آغاز کرده‌اند. براساس گزارشی که سه‌شنبه در روزنامه عکاظ منتشر شد، این زن به اتهام شرکت در تظاهرات منطقه القطیف محاکمه می‌شود. فعالان حقوق بشر نام وی را نعیمه المطرود عنوان کرده‌اند. براساس گزارش‌ها، او یک پرستار است. از زمان آغاز اعتراضات در 2011، دست‌کم 200 مرد به خاطر شرکت در تظاهرات محکوم و ده‌ها تن دیگر اعدام شده‌اند.

مونته‌نگرو به ناتو می‌پیوندد
کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهوری آمریکا با الحاق مونته‌نگرو به ناتو به عنوان بیست‌ونهمین عضو این سازمان موافقت کرده است. سنای آمریکا پیش از این به اتفاق آرا با انجام رای‌گیری درباره پیوستن مونته‌نگرو به سازمان ناتو موافقت کرده است؛ در حالی‌که روسیه با هر گونه توسعه و گسترش ناتو مخالف است. مونته‌نگرو که از جمهوری‌های یوگسلاوی سابق است حدود 650 هزار نفر جمعیت دارد.

بازداشت فعال حقوق بشر در بحرین
اقدامات خصمانه رژیم آل‌خلیفه علیه انقلابیون و فعالان حقوق بشری بحرین همچنان ادامه دارد. به گزارش رسانه‌های منطقه‌ای، دولت بحرین اخیرا نضال السلمان از فعالان حقوق بشر این کشور را بازداشت کرده است. السلمان هنگام بازگشت از فرانسه در فرودگاه بحرین بازداشت شده است.

تظاهرات ضد آمریکایی دانشگاهیان سوری
صدها سوری با تظاهرات مقابل مقر سازمان ملل در دمشق حمله اخیر آمریکا به فرودگاه الشعیرات حمص را محکوم کردند. در این تظاهرات که در نزدیکی فرودگاه المزه برگزار شد و دانشجویان دانشگاه دمشق نیز در آن حضور داشتند، شرکت‌کنندگان در بیانیه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این حمله آمریکا را محکوم کردند. در این بیانیه که از سوی اتحادیه کل دانشجویی دانشگاه دمشق صادر و به خالد مصری، مشاور رسانه‌ای دفتر سازمان ملل در دمشق تقدیم شد، شرکت‌کنندگان اعلام کردند حمله آمریکا به سوریه اقدامی در چارچوب طرح خاورمیانه جدید است که هدفش حمایت از رژیم صهیونیستی و تقویت آن است تا به عنوان تنها قدرت در منطقه باقی بماند.


Page Generated in 0/0125 sec