printlogo


کد خبر: 174041تاریخ: 1396/1/24 00:00
گزارش دومین روز نام‌نویسی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم
ثبت‌نام 161 نفر در روز دوم

تنور انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم رفته‌رفته گرم می‌شود. روز سه‌شنبه در نخستین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، در بین 126 کاندیدای مراجعه‌کننده به ستاد انتخابات کشور، تنها یک چهره شناخته شده حضور داشت و آن هم مصطفی میرسلیم بود. به گزارش «وطن امروز» بر همین اساس نیز روز اول ثبت‌نام، نگاه رسانه‌ها به حاشیه‌های غیرسیاسی و بعضا طنزگونه کاندیداهای عجیب انتخابات ریاست جمهوری اختصاص پیدا کرد. اما دیروز در روز دوم، ستاد انتخابات وزارت کشور شلوغ‌تر از روز اول بود. دیروز علاوه بر حضور برخی چهره‌ها همچون مسعود زریبافان و محمدعلی پورمختار، خبرهایی نیز درباره حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در ستاد انتخابات کشور در رسانه‌ها منتشر شد که بلافاصله این خبر تکذیب شد. علاوه بر ستاد انتخابات کشور، روز گذشته کانون توجهات معطوف به اخبار جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز بود. شورای مرکزی جبهه مردمی دیروز تشکیل جلسه داد تا درباره نحوه ثبت‌نام کاندیداهای منتخب خود تصمیم‌گیری کند. تا لحظه نگارش این گزارش، جزئیاتی درباره نحوه ورود این جبهه به انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر نشده بود. به گزارش خبرگزاری‌ها، دومین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 8 صبح روز گذشته آغاز شد. در دومین روز نیز همچون روز اول بسیاری از افراد برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کردند. در 3 ساعت ابتدایی ثبت‌نام، بیش از 50 نفر کاندیدای ریاست‌جمهوری شدند که در این میان، چهره‌های شناخته شده کمتر از انگشتان دست حضور داشتند.
ثبت‌نام معاون رئیس‌جمهور سابق
نخستین چهره ثبت‌نام‌کننده در دومین روز، مسعود زریبافان، معاون رئیس‌جمهور سابق و دبیرکل تشکل حامیان ولایت بود. او برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری نماینده‌ای را به ستاد انتخابات وزارت کشور فرستاد اما به دلیل نقص مدارک، ثبت‌نام نهایی نشد و دقایقی بعد مسعود زریبافان شخصا برای ثبت‌نام در انتخابات وارد ستاد انتخابات کشور شد و ثبت‌نام کرد. وی پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت: مشکل ما در کشور ساختار و قوانین نیست، بلکه اعتقاد به اجرای قوانین، مشکل ما است و مسؤولانی که آمدند اعتقادی به اجرای قوانین نداشتند که نقطه آغاز بسیاری از مشکلات شده است. وی خاطرنشان کرد: برای خدمت و حل مشکلات مردم و به صورت مستقل در انتخابات حضور پیدا کرده‌ام. حدود ساعت ۱۱ ظهر حمید بقایی، معاون اجرایی دولت دهم با همراهی محمود احمدی‌نژاد  و اسفندیار رحیم‌مشایی برای ثبت‌نام وارد ستاد انتخابات کشور شد. از این افراد حمید بقایی و محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. از دیگر چهره‌های حاضر در ستاد انتخابات وزارت کشور، محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی مجلس دهم بود. او نیز صبح دیروز در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کرد.
قالیباف ثبت‌نام نکرده است
اما یکی از خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها که دقایقی بعد تکذیب شد، حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در ستاد انتخابات کشور بود.
ثبت‌نام 287 نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری
ستاد انتخابات کشور در دومین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز پذیرای علاقه‌مندان رسیدن به پاستور بود. آخرین اخبار اعلامی درباره میزان ثبت‌نام‌کنندگان روز دوم را علی‌اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد. او با حضور در جمع خبرنگاران گفت: 287 داوطلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند که 274 نفر آنها مرد و 13 نفر خانم هستند. وی با اشاره به اینکه امروز [چهارشنبه] هم 161 نفر ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: جوان‌ترین فردی که ثبت‌نام کرده 18 سال دارد و مسن‌ترین 82 ساله است. 19 نفر نیز اظهار کرده‌اند که جزو ایثارگران هستند. احمدی خاطرنشان کرد: بیشترین گروه سنی ثبت‌نام‌کننده بین 46 تا 50 سال است که 32 نفر هستند. رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: طبق مدارک ارائه شده 54 نفر دارای مدرک فوق‌لیسانس هستند.
انتقاد از نداشتن شرایط داوطلبی
ثبت‌نام بیش از یکصد نفر در روز اول ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی که بسیاری از افراد شرایط لازم را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری نداشتند، با واکنش دبیر شورای نگهبان مواجه شد و آیت‌الله جنتی از رسانه‌ها خواست در این باره روشنگری کنند. آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه اعضای شورای نگهبان با اشاره به آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در روز اول ثبت‌نام 126 نفر به عنوان داوطلب ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند در حالی که اغلب این افراد شرایط لازم را دارا نیستند. دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: حضور افرادی که حتی سواد اندکی دارند و کمترین شرایط را هم برای پذیرش هر مسؤولیتی ندارند به عنوان داوطلب ریاست‌جمهوری تنها موجب زحمت نهادهای اجرایی و انقلابی می‌شود. آیت‌الله جنتی از رسانه‌ها بویژه رسانه ملی خواست درباره شرایط داوطلبان ریاست‌جمهوری روشنگری و رویه کار بررسی صلاحیت‌ها را برای جامعه تبیین و شبهه‌های احتمالی را برای مردم رفع کنند.
 

تشکیل ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی
حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور روز گذشته از ستاد انتخابات وزارت کشور بازدید کرد. او در حاشیه بازدید خود، گفت: ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در تهران و سایر استان‌ها فعال شده است. وی با اعلام اینکه «فضای مجازی و حقیقی را رصد می‌کنیم»، ادامه داد: اگر تخلفی انجام شود با آن برخورد می‌کنیم. دادستان کل کشور با اشاره به تأثیر پرونده‌های قضایی در بررسی صلاحیت نامزدها گفت:‌ قطعاً و مسلماً نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها اگر پرونده‌ای داشته باشند، آن پرونده‌ها به مراکز نظارتی و اجرایی ابلاغ می‌شود و در روند بررسی صلاحیت‌ها تأثیر می‌گذارد. منتظری با انتقاد از تعدد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا چنین وضعیتی وجود ندارد و مطلوب نیست هر کسی ثبت‌نام کند. دادستان کل کشور ادامه داد: برخی رسانه‌ها بویژه رسانه‌های خارجی از این مسائل سوء‌استفاده می‌کنند، البته این نشان‌دهنده آن است که فضای کشور باز است و مردم نظام را از خود می‌دانند.


Page Generated in 0/0221 sec