printlogo


کد خبر: 174044تاریخ: 1396/1/24 00:00
آغاز مقدمه‌چینی‌ها برای افزایش مجدد قیمت خودرو
خودرو در رکود هم گران می‌شود

گروه اقتصادی: قیمت خودرو که یک کالای انحصاری است حتی در زمان رکود و دوران پسابرجام و رفع تحریم‌های مورد ادعای دولت گران می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز» قیمت‌های جدید خودرو در سایه سکوت دولتی‌ها اعلام می‌شود و این در حالی است که شورای رقابت هنوز نرخ‌های جدید را اعلام نکرده است. با این حال گویا قرار است در چهارمین سال فعالیت دولتی که نامش با رکود عجین شده، برای چهارمین بار افزایش قیمت را شاهد باشیم. چندی پیش نیز معاون صنعت وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت قیمت‌گذاری خودرو در سال 96 گفت که شورای رقابت در فروردین قیمت جدید خودروها را اعلام می‌کند. وی با توجه به اینکه هنوز بر اساس قانون خودرو جزو کالاهای انحصاری است، اظهار داشت: در سال 96 نیز شورای رقابت وظیفه قیمت‌گذاری خودرو را برعهده خواهد داشت. محسن صالحی‌نیا ادامه داد: فروردین‌ماه شورای رقابت مانند هر سال براساس شاخص‌هایی همچون تورم، قیمت ارز و مواد اولیه، قیمت خودرو‌های پرتیراژ را اعلام خواهد کرد. به‌رغم این اظهارنظر، قبل از هرگونه قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت، گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا قیمت محصولات خود را افزایش دادند. آنان اعلام کردند این افزایش قیمت به دنبال افزایش نرخ بیمه شخص ثالث خودرو در سال ۱۳۹۶ و افزایش هزینه‌های شماره‌گذاری صورت گرفته و برخی تخفیف‌های اعلامی در سال گذشته نیز حذف شده است.
گرانی خودرو در بازار بی‌کشش
برخی کارشناسان وابسته به خودروسازان با اعلام اینکه امسال بازار کشش رشد قیمت را دارد، سعی در ارسال این سیگنال به متقاضیان خودرو دارند که بزودی قیمت خودرو گران خواهد شد در صورتی که چنین نیست. به گزارش مهر و بر اساس گزارشات وزارت صنعت، معدن و تجارت، سال گذشته ۲۱۳ هزار و ۱۴۳ دستگاه خودروی پراید، ۱۴۸هزار و ۶۲۲ دستگاه پژو ۴۰۵،  ۱۶۱هزار و ۵۹۳ دستگاه پژو ۲۰۶، ۱۱۹هزار و۲۳۰ دستگاه پژو پارس، ۱۰۶ هزار و۱۳۶ دستگاه تیبا ۲۰۰x و ۱۰۲هزار و۷۰۲ دستگاه سمند تولید شده است. بر اساس این گزارش، همچنین ۸۲ هزار و ۹۵۶ دستگاه محصولات رنو، ۵۵هزار و ۸ دستگاه محصولات MVM،  ۷۶هزار و۲۰۰ دستگاه تندر۹۰،  ۵۵هزار و ۲۱۸دستگاه پراید نسیم و صبا، ۴۱ هزار و ۴۴۸ دستگاه جک و لیفان،  ۲۸ هزار و ۸ دستگاه دنا، ۳۱هزار و ۱۱۵ دستگاه برلیانس و ۳۶هزار و ۲۴۹دستگاه ساندرو (۹۰ B) از ابتدای سال ۹۵ تا پایان اسفندماه تولید شده است. همچنین در این مدت ۱۲هزار و۲۵۳ دستگاه رانا، ۱۳ هزار و۱۹۷ دستگاه سراتو،  ۱۴هزار و ۲۲۷ دستگاه پارس‌تندر، ۱۱ هزار و ۹۱۱دستگاه دانگ فنگ، ۷هزار و ۸۳۳ دستگاه تیبا (۲۰۰ X) دوگانه‌سوز، ۵هزار و ۳۴۷دستگاه پراید دوگانه‌سوز، ۲هزار و۹۵۲ دستگاه مزدا ۳، سوزوکی به تعداد ۲ هزار و ۶۴۵ دستگاه، همچنین ۳هزار و۶۸۷ دستگاه هایما، ۴ هزار و ۶۸۶دستگاه چانگان و یکهزار و ۸۰ دستگاه آسا و ۲۸۸ دستگاه تیبا X۱۰۰ تولید شده است. آمار در حالی نشان از افزایش ۴۰ درصدی تولید خودرو دارد که سال گذشته قیمت اغلب مدل‌های تولیدی و مونتاژ شده در کشور با افزایش مواجه بود. پس از اجرای بسته خروج از رکود و پرداخت بیش از ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان، انبارهای خودروسازان خالی شد اما این کمک مالی دولت به خودروسازان منجر به کاهش قیمت یا افزایش کیفیت هیچ‌یک از خودروهای تولید داخل نشد. سال گذشته شورای رقابت مجوز افزایش قیمت برخی مدل‌های خودرو را به خودروسازان داخلی داد اما این مجوز اثر روانی بیشتری بر بازار آزاد خودرو گذاشت. به نحوی که برخی خودروهای داخلی بین ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند.
تا اردیبهشت ۹۶ افزایش قیمت نداریم
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت اوایل زمستان سال گذشته با اشاره به اینکه شورای رقابت فقط درباره قیمت و بازار خودروهایی که مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری باشند ورود پیدا می‌کند، اظهار داشت: بررسی تغییرات قیمتی سایر خودروها از جمله وارداتی‌ها با شورای رقابت نیست و در این زمینه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت باید اقدامات لازم را انجام دهند. وی با بیان اینکه خودروسازان به هیچ عنوان امکان افزایش قیمت محصولات خود را ندارند، افزود: باز تأکید می‌کنم در اردیبهشت ۹۶ شاخص‌های دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را بررسی و در نهایت قیمت‌های جدید را اعلام می‌کنیم اما تا آن تاریخ هیچ شرکت خودروسازی اجازه افزایش قیمت خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری را ندارد.
پیام گرانی خودرو از کجا می‌آید؟
این موضوع در حالی بیان شده که برخی کارشناسان وابسته به شرکت‌های خودروسازی با اعلام اینکه امسال بازار کشش رشد قیمت را دارد، سعی در ارسال این سیگنال به متقاضیان خودرو دارند که بزودی قیمت خودرو گران خواهد شد. این کارشناسان با وعده افزایش کیفی و ارتقای امنیت برخی خودروها سعی در جوسازی و ترغیب خریداران به خرید و در پی آن افزایش تقاضا و رشد قیمت دارند. این در حالی است که به طور معمول بازار خودرو هر ساله با رسیدن فصل زمستان با کاهش تقاضا از سوی خریداران روبه‌رو می‌شود که علت آن را به‌طور طبیعی می‌توان کاهش مسافرت در این فصل دانست اما بتدریج به روزهای پایانی سال که نزدیک می‌شویم انتظار رونق مجدد بازار در فروشندگان شکل گرفته و قیمت‌ها افزایش می‌یابد، اگرچه این افزایش صف فروش و صف خرید نوروزی تاثیر فاحشی در قیمت خودرو نمی‌گذارد. حال باید منتظر ماند و دید با صدور مجوز افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت، چه اتفاقی در بازار خودرو خواهد افتاد و آیا شورای رقابت پیش‌شرط‌های لازم برای صدور اجازه گران کردن خودرو را برای خودروسازان به نفع مشتریان در نظر گرفته است یا نه!
 


Page Generated in 0/0293 sec