printlogo


کد خبر: 174069تاریخ: 1396/1/26 00:00
از سوی کمیسیون انرژی در صحن علنی قرائت می‌شود
گزارش ریزگردها این هفته در بهارستان

گروه اجتماعی: گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بحران ریزگردهای خوزستان، در هفته پیش‌رو، در صحن مجلس قرائت می‌شود.
به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته پیش‌رو در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه  و چهارشنبه جلسه علنی خواهند داشت. نمایندگان در این هفته مواد باقیمانده از لایحه هوای پاک را بررسی خواهند کرد. در ادامه ایرادات شورای نگهبان به طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد. طرح تنقیح قوانین مالیاتی کشور که یک فوریت آن در جلسه علنی ۲۳ خردادماه سال قبل به تصویب رسیده است، در هفته پیش‌رو در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. در ادامه جلسات علنی هفته آینده مجلس، لایحه حفاظت و مدیریت تالاب‌های کشور، لایحه معاضدت قضایی در امور کیفری بین ایران و کره، لایحه استرداد مجرمان بین ایران و کره و طرح اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در دستور کار قرار خواهد گرفت. در جلسات علنی هفته آینده مجلس، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پاسخ به سوال محمد دهقان، نماینده مردم طرقبه و چناران و وزیر راه‌وشهرسازی برای پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در صحن علنی مجلس حضور خواهند یافت. در دستور کار هفته آینده مجلس قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره نحوه اجرای ماده ۷۰ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، قرائت گزارش کمیسیون انرژی درباره بحران اخیر ریزگردها و قطعی آب و برق در استان خوزستان و نیز قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی درباره تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام شده است.
منشأ داخلی ریزگردهای خوزستان
در همین باره عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس با بیان اینکه منشأ ریزگردهای خوزستان داخلی است، آبگیری تالاب‌ها و رهاسازی آب در رودخانه‌های خوزستان را مهم‌ترین راهکار مهار ریزگردها دانست. قاسم ساعدی با بیان اینکه رویکرد فعلی دولت و همچنین طرح‌ها و اقدامات انجام شده برای کنترل ریزگردهای خوزستان موفقیت‌آمیز نبوده است، درباره اجرای طرح مقابله با ریزگردهای خوزستان از سوی دولت گفت: هر چند بارها و به دفعات یادآور شدیم کنترل ریزگردهای خوزستان تنها با نهالکاری رفع نمی‌شود و نهالکاری به عنوان مسکن موقت به شمار می‌رود اما دولت به این موضوع توجه نکرده و همچنان به دنبال انجام اقدامات مقطعی و موقت است که با گذشت زمان نیز آنها را به فراموشی می‌سپارد.
دولت مدیریت درستی ندارد!
نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دولت در اجرای طرح‌های مقابله با ریزگردهای خوزستان مدیریت و مطالعات درستی ندارد، تصریح کرد: بهتر بود دولت به اهمیت مطالعات کافی و کارشناسی شده پیش از شروع نهالکاری در کانون‌های ریزگرد خوزستان توجه جدی می‌داشت. ساعدی ادامه داد: اگر قرار است دولت در هر هکتار اقدام به کشت 300 هزار نهال کند باید 15 میلیون نهال آبیاری شود و نیروی انسانی برای حفظ و حراست از این نهال‌ها به اندازه کافی وجود داشته باشد، البته منابع طبیعی در حال انجام اقداماتی است اما متاسفانه دولت برای حفظ و نگهداشت این نهال‌ها هیچ اقدامی نکرده است. دولت در ایام گذشته در دشت‌های پیرامون هندیجان در سطح گسترده‌ای اقدام به نهالکاری کرد اما متاسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی درست و مطالعات کافی اکنون هیچ آثاری از این نهال‌ها مشاهده نمی‌شود.
مدیریت ریزگرد‌ها عزم جدی می‌خواهد
نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه مقابله با ریزگردها و همچنین مهار و مدیریت کانون‌های گردوغبار مستلزم رهاسازی حقابه‌های مسدود شده رودخانه‌ها و تالاب‌های خشکیده خوزستان و همچنین عزم جدی دولت برای تحقق این امر است، گفت: مردم و نمایندگان خوزستان به اقدامات مقطعی مانند نهالکاری و درختکاری در سطح بسیار کم در کانون‌های ریزگرد خوشبین نیستند، زیرا درختکاری و نهالکاری تنها یکی از پارامترهای کنترل و مهار ریزگردهاست و انتظار می‌رود دولت به صورت موثرتر در این زمینه ورود کند. عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید نحوه نگهداشت و همچنین آبیاری نهال در خوزستان را اعلام کند، گفت: آیا دولت بابت نگهداشت نهال و درخت‌های کاشته شده و آبیاری آنها پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است؟ آیا می‌توان آب مورد نیاز این نهال‌ها و درخت‌ها را از طریق رودخانه‌های اطراف امیدیه و هندیجان تامین کرد؟ همچنین آیا دولت قبل از آغاز چنین طرحی مطالعات پیش‌نیاز و اساسی آن را انجام داده است؟ متاسفانه مشخص نیست این نهال‌ها قرار است از چه طریقی آبیاری و همچنین هزینه آن از چه طریقی تامین شود بنابراین این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و شفاف نیست. نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه منشا عمده ریزگردهای خوزستان داخلی است، افزود: ریزگردهای اخیر خوزستان منشأ داخلی داشته و در کشورهای همسایه شاهد ریزگرد و گردوغبار نبودیم.
احداث سدهای غیرکارشناسی!
نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس دهم با بیان اینکه خشکاندن تالاب‌ها و احداث سدهای غیرکارشناسی در شیوع ریزگردهای خوزستان نقش عمده‌ای داشته است، ادامه داد: تمام سدهای خوزستان بویژه سد گتوند بدون برنامه‌ریزی، مطالعه و کار کارشناسی  احداث شده‌اند؛ در حقیقت طرح آمایش سرزمینی حلقه مفقوده کشور بوده و به دلیل بی‌توجهی به این مهم تمام طرح‌ها و پروژه‌های انجام شده در آینده آثار سوئی را برای کشور داشته و به جای فرصت به معضل برای کشور تبدیل می‌شوند.
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی! در روزهای باقیمانده از دولت خود حداقل با رهاسازی حقابه‌های مسدود شده جلگه خوزستان، عملکرد مثبتی از خود بر جای بگذارید تا مردم بگویند بالاخره دولت یازدهم در خوزستان قدم مثبتی برداشته است، زیرا در طول دولت خود هیچ اقدام موثری برای مهار و مدیریت ریزگردهای خوزستان انجام نداده‌اید.


Page Generated in 0/0066 sec