printlogo


کد خبر: 174091تاریخ: 1396/1/26 00:00
حسن روحانی پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت‌یازدهم در مقایسه با 25 سال‌گذشته:
رکورد زدیم!

گروه سیاسی: چهارمین روز ثبت‌نام کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز در حالی به پایان رسید که آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، حسن روحانی، علیرضا زاکانی و مصطفی کواکبیان از چهره‌هایی بودند که برای کاندیداتوری در انتخابات نام‌نویسی کردند.
به گزارش «وطن‌امروز»، ثبت‌نام رئیسی و زاکانی که 2 نفر از 5 کاندیدای نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی هستند پس از آن صورت گرفت که روز پنجشنبه شورای مرکزی این جبهه اعلام کرد هر
5 کاندیدا می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند. حسن روحانی نیز که انتقادات عمومی نسبت به ناتوانی دولت او در تامین استانداردهای معیشتی به بالاترین اندازه خود رسیده، دیروز به ستاد انتخابات کشور آمد و برای کاندیداتوری در انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. ثبت‌نام روحانی در حالی صورت گرفت که برخی منابع خبری از ثبت‌نام اسحاق جهانگیری نیز خبر می‌دهند. اراده حامیان اصلاح‌طلب روحانی برای کاندیداتوری یک نفر دیگر در کنار روحانی البته تنها در کاندیداتوری جهانگیری نمودار نشده چراکه دیروز مصطفی کواکبیان نیز برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.
ثبت‌نام کاندیداهای مطرح دیروز در حالی صورت گرفت که روحانی برخلاف فضای موجود در جامعه نسبت به نابسامانی اقتصادی، مدعی شد دولت او در حوزه‌های مهار تورم، رشد اقتصادی و اشتغالزایی از دولت‌های احمدی‌نژاد، خاتمی و هاشمی بهتر بوده است. سیدابراهیم رئیسی اما گفت که آمده است دولت کار و کرامت را تشکیل دهد و دلیل کاندیداتوری‌اش وضعیت نابسامان اقتصادی و مشاهده بیکاری جوانان بوده است. گزارش مهم‌ترین اخبار مربوط به انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری را در ادامه بخوانید.
ثبت‌نام روحانی
حسن روحانی دیروز با حضور در ستاد انتخابات کشور، در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم ثبت‌نام کرد. او که رقبایش عملکرد ضعیف اقتصادی و رکود بی‌سابقه در دولت وی را مورد نقد قرار می‌دهند؛ پشت تریبون رفت و در اظهاراتی مدعی شد عملکرد دولتش در حوزه رشد اقتصادی، مهار تورم و تولید اشتغال در 25 سال گذشته بی‌سابقه بوده است! او همچنین مدعی شد در دولت او هم چرخ سانتریفیوژها چرخید و هم چرخ اقتصاد! به گزارش «وطن امروز»، اظهارات روحانی در حالی است که کارشناسان اقتصادی بیکاری و رکود اقتصادی حاصل از دولت روحانی را یکی از اسفناک‌ترین آمار ها می‌دانند. به اعتقاد کارشناسان، اشتباه راهبردی روحانی در گره زدن اقتصاد و معیشت به مذاکرات هسته‌ای و انتظار مساعدت خارجی برای بهبود وضعیت کشور، اصلی‌ترین دلیل رکود اقتصادی و بیکاری کم‌سابقه در کشور بوده است. روحانی دیروز  اما به گونه‌ای سخن گفت که گویا یک تحول اقتصادی را در
 4 سال گذشته برای کشور رقم زده و کشور را به سمت توسعه پایدار برده است. او بدون توجه به انتقادها و نارضایتی‌های عمومی از وضعیت کشور گفت رشد اقتصادی، مهار تورم و اشتغالزایی بهتر از 25 سال گذشته (یعنی دولت سابق، دولت اصلاحات و دولت موسوم به سازندگی) بوده است.
روحانی اظهار داشت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که دوباره به این بنده حقیر توفیق داد خودم را در معرض اعتماد ملت ایران قرار دهم و اعلام آمادگی کنم که بار مسؤولیت سنگین اجرایی کشور را در صورت قبول ملت ایران برعهده بگیرم.
وی ادامه داد: سال 92 آنچه به مردم عزیز ایران اعلام کردم، در انتخابات آن سال، نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بود و امروز بسیار خوشحالم که در هر 3 زمینه با حمایت و کمک مردم قدم‌های قابل توجهی برداشته شده است. روحانی با بیان اینکه در زمینه نجات اقتصاد، ما از رکود تورمی فاصله گرفتیم، تصریح کرد: از رشد منفی 7 به رشد بالای 7 و از تورم 40 درصد به تورم 7 درصد در اسفند سال گذشته رسیده‌ایم. وی ادامه داد: به اشتغال خالص بالای 630 هزار در سال گذشته رسیدیم، بنابراین در هر 3 رقم یک رکوردی برای 25 سال گذشته تاریخ ایران بوده است. روحانی در ادامه بدون اشاره به تعطیلی بخش عمده‌ای از برنامه هسته‌ای کشور و بی‌نتیجه بودن برجام اظهار داشت: همان‌طور که سال 92 وعده داده بودیم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد، امروز مدرن‌ترین سانتریفیوژها یعنی ‌آی‌آر 8 دارد می‌چرخد. وی با اعلام اینکه در زمینه تعامل سازنده با جهان ما توانستیم در پیچیده‌ترین پرونده به توافق برسیم، گفت:  از طرف ملت ایران اعلام می‌کنم حفظ برجام یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ملت ایران است. روحانی با بیان اینکه  هووهایی که تصمیم به کشتن این نوزاد یعنی برجام گرفته بودند، نمی‌توانند سرپرست خوبی برای این فرزند باشند، تصریح کرد: همان‌هایی که تلاش شبانه‌روزی کردند برای این توافق، همان‌ها باید قدم بعدی را هم بردارند.
مدیریت فراجناحی؛ حلال مشکلات کشور
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی دیروز با همراهی  نادرطالب‌زاده، مسعود میرکاظمی، منصور کبکانیان و فرهاد رهبر به ستاد انتخابات کشور رفت و داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم شد. وی پس از ثبت‌نام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه از افتخارات نظام اسلامی ما آن است که تمام اجزا در این نظام با رای مردم انتخاب می‌شوند، ادامه داد: مردم فرصت دارند در هر انتخابات، بازنگاهی به آنچه برگزیدند و ارزیابی ای نسبت به آنچه انتخاب کردند داشته باشند؛ اینها در هر انتخاباتی وجود دارد و این  یک فرصت  برای مردم است. وی ادامه داد: به‌‌رغم همه  تلاش‌های انجام شده، وضعیت و شرایط کشور به شکلی است که مردم سوال می‌کنند چرا بیکاری؟ مردم نگران کسب‌وکار و رونق کسب‌وکار هستند. داوطلب انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: روستاییان، شهرنشینان، نخبگان و صاحبنظران، حرف‌شان  امروز این است که کشوری با این همه سرمایه‌ ارزشمند و ذخایری که خداوند داده و با این همه نیروی انسانی و جوان خلاق؛ آیا در شأن ملت ما است که شخص بیکاری شرمنده خانواده‌اش شود؟ رئیسی اظهار داشت: آیا امکان برون‌رفت از این وضعیت وجود ندارد؟ پاسخ آن است که با مدیریتی که ورای دستجات سیاسی، به کشور و اعتلای کشور فکر کند، می‌توان این مشکلات را حل کرد. باید به گونه‌ای روند را اصلاح کنیم که هم برای مردم در اقتصاد نقش قائل شویم و هم بهره‌وری داشته باشیم و باید اقتصادی ایجاد کنیم که در تکانه‌های ایام، کشور دچار مشکل نشود. اقتصاد مقاومتی به همین معناست و این موضوع شدنی است.
این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه بیشترین مراجعاتم همان‌طور که به دولتی‌ها هم گفتم، درباره بیکاری بوده است، ادامه داد: با این دعوت‌های بسیاری که از ناحیه فرهیختگان شد، حجت بر بنده تمام شد و با توجه به توانمندی که بحمدالله وجود دارد و با توجه به ادوار مختلف مدیریتی که دارم، بویژه در حوزه نظارتی، به نظرم می‌توان با همه نیروهایی که دل در گرو انقلاب دارند، وضعیت فعلی حتما می‌تواند به نفع کسانی که مشکل و گره دارند، تغییر کند. این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم با اشاره به شعار دولت خود، ادامه داد: برای دولت، شعار «کرامت و کار» را انتخاب کردیم، زیرا این دو مقوله نیاز کشور است. وی در پاسخ به سوالی درباره حقوق شهروندی، ادامه داد: حقوق شهروندی حقیقتی است که باید در میدان اتفاق بیفتد، نگارش حقوق شهروندی بس است، مگر ما نوشتن کم داریم؛ چند بار در عمر اداری بنده، این حقوق نوشته شده است. امروز میدان اجرای حقوق شهروندی است، نه میدان انشاءنویسی برای حقوق شهروندی.
ثبت‌نام کاندیداهای جبهه مردمی
دیروز پس از تصمیم روز پنجشنبه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای حضور هر 5 کاندیدای منتخب در عرصه رقابت، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی و علیرضا زاکانی برای ثبت‌نام به وزارت کشور رفتند. هنوز خبری از زمان ثبت‌نام دیگر کاندیداهای جبهه مردمی در رسانه‌ها منتشر نشده است اما برخی شبکه‌های اجتماعی از احتمال انصراف حمیدرضا حاجی‌بابایی از نامزدی در انتخابات خبر دادند. برخی کانال‌های تلگرامی حامی سعید جلیلی نیز از انصراف وی به نفع جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی خبر دادند و نوشتند که بیانیه وی در این زمینه منتشر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها،  شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی حسن روحانی به شمار می‌رود، در جلسه روز پنجشنبه خود که پیرامون بررسی نحوه حضور در انتخابات برگزار شد، ثبت‌نام 5 نامزد برگزیده در مجمع عمومی دوم خود در انتخابات ریاست‌جمهوری در مقطع کنونی را بلامانع دانست. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف  و حمیدرضا حاجی‌بابایی کاندیداهای منتخب این جبهه هستند. این اقدام پس از آن انجام شد که با هر
5 کاندیدا در جلسات متعدد مذاکره حضوری صورت گرفت و نظرات آنها به طور کامل استماع شد. در این مذاکرات این موضوع برای شورای مرکزی احراز شد که همه کاندیداها به هدف پیروزی اعتقاد کامل داشته، به وحدت نیروهای انقلاب پایبند بوده و به تدبیر جبهه در مقاطع حساس آینده اعتماد دارند. بر همین اساس نیز روز گذشته حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی و علیرضا زاکانی با حضور در ستاد انتخابات کشور، داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری شدند.
دولت اقتصاد کشور را دچار «مرگ مغزی» کرد
 نماینده مردم تهران در مجلس نهم در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره اینکه به نفع کسی کنار می‌روید؟ گفت: می‌ایستم ان‌شاءالله. نماینده مردم تهران در مجلس نهم خاطرنشان کرد: شعارم دولت اقدام و اصلاح است. زاکانی در پاسخ به سوالی درباره جبهه مردمی گفت: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به هر جمع‌بندی برسد، همه باید با وحدت‌نظر این حرکت را تایید و دنبال کنیم. زاکانی پس از ثبت‌نام در انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: کشور امروز از نظر اقتصادی در مرز بحران قرار دارد و مهم‌ترین عامل آن رکود به‌عنوان بدترین عارضه آن است. رکود مثل مرگ‌ مغزی است و تورم مانند تب بالاست و دولت فعلی به جای درمان تب، پیکره اقتصاد را دچار مرگ مغزی کرده است، مانند اینکه پلیس برای کاهش تلفات جاده‌ای همه خودروها را متوقف کند.
انصراف جلیلی از انتخابات
دیروز محل ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری مرکز انتشار اخبار ریاست‌جمهوری بود اما انتشار یک خبر در برخی رسانه‌ها و شیوع آن در شبکه‌های مجازی و تایید ضمنی آن از سوی نزدیکان سعید جلیلی، احتمال صحیح بودن آن را قوت بخشید. خبرگزاری تسنیم با انتشار شنیده‌های خود، از احتمال انصراف جلیلی به نفع وحدت جبهه انقلاب در انتخابات خبر داد. این خبرگزاری نوشت: برخی اخبار غیررسمی حاکی از آن است سعید جلیلی که پیش از این احتمال قوی می‌رفت برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند، برای وحدت بیشتر در جبهه انقلاب از تصمیم خود منصرف شده است. این خبر از سوی برخی منابع نزدیک به سعید جلیلی تایید شده است. با این حال هنوز اطلاعیه یا بیانیه ای‌ رسمی در این‌باره منتشر نشده است.
دومین انصراف
پس از انتشار خبر احتمال انصراف سعید جلیلی، برخی خبرها حکایت از انصراف حمیدرضا حاجی‌بابایی، کاندیدای منتخب جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی داشت. برخی رسانه‌ها نوشتند که حمید‌رضا حاجی‎بابایی هم انصراف داده و این خبر را رسانه‌ای خواهد کرد. با این حال این خبر تاکنون از سوی حاجی‌بابایی و جبهه مردمی تایید نشده است.
 

تعداد ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات ریاست‌جمهوری از مرز ۱۰۰۰ نفر گذشت
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: تاکنون ۱۰۴۸ نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند. به گزارش تسنیم، علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، گفت: تعداد 455 نفر روز جمعه در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. وی افزود: با تعداد ثبت‌نامی‌های امروز، آمار کلی ثبت‌نام‌کنندگان به 1048 نفر رسید. لازم به ذکر است در این دوره از انتخابات رکورد داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از پایان مهلت قانونی ثبت نام شکسته شد. این در حالی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم ۶۸۶ داوطلب در طول ۵ روز ثبت‌نام کرده بودند.
 

 

کاندیداتوری معاون اول روحانی
حسن روحانی دیروز در حالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم ثبت‌نام کرد که خبرهایی درباره کاندیداتوری اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز به گوش می‌رسد. اگرچه پیش از این اخبار و شنیده‌هایی منتشر شد که می‌گفت جهانگیری با توصیه اصلاح‌طلبان خود را برای کاندیداتوری آماده می‌کند اما احتمال داده می‌شد با مخالفت حسن روحانی، کاندیداتوری جهانگیری منتفی شود. با این حال اما روز پنجشنبه برخی منابع خبری گزارش دادند سرانجام پس از مشورت‌های فراوان اصلاح‌طلبان و ابراز تمایل جدی آنها، کاندیداتوری جهانگیری قطعی شده است.  خبرگزاری تسنیم در این‌باره گزارش داد به‌رغم مخالفت حجت‌الاسلام روحانی با حضور فردی به عنوان رقیب، با فشار جریان اصلاحات مجبور شده است رقابت با اسحاق جهانگیری را بپذیرد. با این حال روحانی این پذیرش را مشروط به این کرده است که جهانگیری پس از ثبت‌نام اعلام کند نهایتا به نفع روحانی کنار خواهد رفت. با توجه به اینکه یکی از شروط جهانگیری آن بود که اگر بیاید با روحانی رقابت خواهد کرد، معلوم نیست او شرط‌گذاری اخیر روحانی مبنی بر کناره‌گیری‌اش را بپذیرد و این نقش را بازی کند. انتشار خبر کاندیداتوری جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم اما با انتشار خبر کاندیداتوری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز همراه شد. براساس این خبر، حزب اعتدال و توسعه مصوب کرده است «نوبخت» در کنار جهانگیری و روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند. خبرگزاری فارس در این‌باره گزارش داد: گفته می‌شود حزب اعتدال و توسعه نیز مصوب کرده است محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در کنار جهانگیری و روحانی به میدان بیاید و در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کند. در شرایطی که اخبار مربوط به ثبت‌نام دوستان روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری روی جهانگیری و نوبخت متمکز بوده است؛ مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری دیروز در محل ستاد انتخابات کشور حاضر شد و برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. کواکبیان سپس پشت تریبون رفت و گفت: من (کاندیدای) پوششی نیستم و بنا دارم تا آخر بایستم اما اگر متوجه شوم مردم به من اقبال ندارند، تصمیم مقتضی را خواهم گرفت. وی تصریح کرد: گفتمان دولت یازدهم اصلاح‌طلبانه نیست و رئیس دولت یازدهم بارها گفته اصلاح‌طلب نیست. دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: دولت یازدهم برنامه‌محور است اما در طول نگارش برنامه ششم فهمیدیم 3 درصد برنامه‌ها اجرا می‌شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در کابینه بنده وزیر بالای 55 سال نیست.


Page Generated in 0/0092 sec