printlogo


کد خبر: 174093تاریخ: 1396/1/26 00:00
بشار اسد:
حمله شیمیایی کاملا ساختگی بود

آمریکا، انگلیس و فرانسه در ادامه جوسازی علیه دولت سوریه، پیش‌نویس قطعنامه جدیدی در شورای امنیت این سازمان درباره حملات شیمیایی سوریه ارائه کردند که چهارشنبه‌شب در نشست این شورا مطرح شد. متیو ریکرافت، نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد قبلا گفته بود در پیش‌نویس بازبینی شده این قطعنامه حملات شیمیایی محکوم و بر همکاری کامل با فرآیند بررسی‌ها درباره این حملات تأکید شده است ولی به دنبال جلسه چند ساعته شورای امنیت و سخنان نمایندگان کشورهای مختلف از جمله کشورهای پیشنهاددهنده قطعنامه علیه سوریه، این قطعنامه با وتوی روس‌ها و رای ممتنع چین مواجه شد. بولیوی از اعضای غیردائم شورای امنیت هم با این قطعنامه مخالفت کرد و جز چین به عنوان یکی از 5 عضو دائم شورا، 2 کشور غیردائم دیگر هم به آن رای ممتنع دادند. آمریکا، انگلیس، فرانسه، سوئد، ایتالیا، مصر، ژاپن، سنگال، اوکراین و اروگوئه به تصویب این قطعنامه رای مثبت دادند. روسیه و بولیوی با آن مخالفت کردند و چین، اتیوپی و قزاقستان رای ممتنع دادند.
طبق این گزارش، حادثه شیمیایی 2 هفته پیش در شهر خان‌شیخون بهانه جدیدی به دست آمریکا داد تا بار دیگر طرح‌ها و تهدیدهای خود را مطرح و آنها را عملیاتی کند. در همین راستا، رئیس‌جمهوری سوریه یادآور شد حمله شیمیایی به شهر خان‌شیخون واقع در استان ادلب، صددرصد ساختگی و جعلی است. بشار اسد، پنجشنبه گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه هرگونه ادعا مبنی بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی را رد کرد و گفت دمشق هیچ گونه سلاح شیمیایی ندارد. بشار اسد همچنین درباره حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات نیز تصریح کرد این حمله هیچ تأثیری بر عملیات ارتش سوریه نداشته است. وی درباره موضع دولت آمریکا در قبال بحران سوریه نیز تأکید کرد واشنگتن درباره دستیابی به راه‌حل سیاسی برای این بحران جدیتی ندارد. اسد همچنین ادامه داد: دمشق به هر تیم خارجی اجازه انجام تحقیقات درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در خان‌شیخون را خواهد داد به شرط اینکه این تحقیقات، بی‌طرفانه باشند. البته موضوع عدم مسؤولیت ارتش سوریه در حمله شیمیایی ادلب واقعیتی است که برخی شخصیت‌های غربی و حتی تنی چند از سناتورهای آمریکایی بر آن تأکید دارند. از جمله ریچارد بلک، عضو سنای آمریکا از ایالت ویرجینیا، در گفت‌وگو با تلویزیون المیادین تاکید کرد استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در حمله به خان‌شیخون استان ادلب غیرممکن است.
هیأت حقیقت‌یاب شیمیایی در سوریه
رسانه‌های بین‌المللی روز پنجشنبه از اعزام هیاتی شامل دانشمندان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به سوریه برای بررسی انفجار خان‌شیخون خبر دادند.  اعضای این هیات قرار است ضمن بررسی مدارک موجود، با بازماندگان انفجار شیمیایی در خان‌شیخون نیز گفت‌وگو کنند. انتظار می‌رود گزارش هیات حقیقت‌یاب تا 3‌هفته آینده منتشر شود. در همین زمینه، وزیر خارجه روسیه یادآور شد: تروئیکای غربی در صدد آن بودند که پیش‌نویس قطعنامه‌ای یکجانبه و توجیه‌ناپذیر را علیه سوریه به تصویب برسانند اما این تلاش‌های تحریک‌آمیز به نتیجه نرسید و ما اجازه ندادیم این قطعنامه به تصویب برسد. ما بر ضرورت اجرای تحقیق دقیق و بی‌شائبه در مکان حادثه (حمله شیمیایی در خان‌شیخون) و همچنین در محل پایگاه هوایی الشعیرات تاکید می‌کنیم. ما از اقدام دولت سوریه در دعوت از کارشناسان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی برای انجام چنین تحقیقی استقبال می‌کنیم. سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد: در سایه آشفتگی که بر غرب حاکم شده بسیار مهم است که ما از این اقدام‌های تحریک‌آمیز آنها تبعیت نکنیم تا آن پیشرفتی را که ما در مذاکرات آستانه و ژنو حاصل کرده‌ایم بر باد نرود. گفتنی است انفجار شیمیایی در خان‌شیخون پس از حمله هوایی سوریه به تروریست‌های گروه تحریرالشام رخ داد و برخی رسانه‌ها از احتمال انفجار زرادخانه شیمیایی تروریست‌ها در جریان این حملات نوشته‌اند.
آغاز روند خروج اهالی فوعه و کفریا
منابع سوری، روز جمعه از آغاز خروج غیرنظامیان و افراد مسلح از شهرک‌های الفوعه و کفریا و الزبدانی و مضایا در راستای توافق میان مخالفان و نظام سوریه خبر دادند. منابع سوریه گزارش دادند که صبح جمعه با نظارت سازمان هلال احمر، 5000 تن به عنوان سری اول از شهرک‌های الفوعه و کفریا در حومه ادلب که در محاصره شورشیان هستند خارج شده و به سمت منطقه القصیر و الراشدین در حلب حرکت کرده‌اند. خروج غیرنظامیان و افراد مسلح در راستای توافق تبادل میان مخالفان و نظام سوریه در شهرک‌های الفوعه و کفریا در حومه ادلب و مضایا و الزبدانی در حومه دمشق صورت می‌گیرد. براساس توافق افراد مسلح و خانواده‌هایشان نیز از مضایا و الزبدانی خارج شده و به مناطق تحت سیطره مخالفان در ادلب منتقل می‌شوند و در مقابل نیز غیرنظامیان از شهرک‌های الفوعه و کفریا در حومه ادلب خارج شده و به مناطق تحت سیطره نظام سوریه در استان‌های دیگر انتقال می‌یابند. این در حالی است که از همان ساعات نخست آغاز اجرای این توافق، گروه‌های مسلح تروریست، سنگ‌اندازی در برابر خروج اتوبوس‌ها از روستاهای الفوعه و کفریا را خواستار شدند. براین اساس، گروه‌های مسلح تروریست، منطقه محاصره ‌شده الفوعه را با 10 گلوله خمپاره هدف قرار دادند و یک دختربچه و یک دختر نوجوان را زخمی کردند. این گروه‌ها در همین حال از تروریست‌های روستاهای اطراف الفوعه و کفریا خواستند در برابر خروج اتوبوس‌ها از این روستاها سنگ‌اندازی کنند و نگذارند این اتوبوس‌ها خارج شوند. در تحولی دیگر از سوریه، گزارش منابع رسمی سوریه از تداوم جنایت‌های آمریکا علیه غیرنظامیان این کشور حکایت دارد. ارتش سوریه، روز پنجشنبه اعلام کرد حمله هوایی نیروهای ائتلاف آمریکایی به انبار گازهای سمی متعلق به داعش و انتشار این گازها به کشته شدن صدها نفر از جمله شماری غیرنظامی منجر شده است. به گزارش تلویزیون دولتی سوریه به نقل از ارتش این کشور، این حمله در ساعات پایانی چهارشنبه در دیرالزور انجام شده است. در بیانیه ارتش سوریه آمده است این حادثه ثابت کرد تروریست‌های داعش و گروه‌های مرتبط با القاعده سلاح شیمیایی در اختیار دارند. این در حالی است که پنتاگون به کشته شدن 18 نفر از نیروهای اتحاد دموکراتیک سوریه در حمله آمریکا به جنوب شهر الطبقه نیز اذعان کرده است.

طنز اولاند درباره سوریه
رئیس‌جمهور کمدین فرانسه در اظهارنظری که بیشتر طنزآمیز به نظر می‌رسد، مدعی شد آمریکا باید از ضعف پوتین و سرگرم بودن ایران به انتخابات برای حمله به اسد استفاده کند.  به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، فرانسوا اولاند واکنش نشان ندادن روسیه به حمله موشکی آمریکا به مرکز نظامی سوری را نشان‌دهنده ضعیف بودن موضع پوتین دانسته است. همچنین او به مشغولیت ایران به انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: «همه این مسائل فرصت‌هایی است که برای ضربه زدن به اسد باید از آنها استفاده کرد».  این در حالی است که نه تنها اولاند براساس نظرسنجی‌ها به عنوان بی‌کفایت‌ترین و منفورترین رئیس‌جمهور دهه‌های اخیر در فرانسه، خود جایگاهی بسیار ضعیف در کاخ الیزه دارد، بلکه فرانسه نیز درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری ماه آتی است که هیچ‌یک از نامزدهای اصلی‌اش هم‌حزب یا متحد اولاند نیستند و بشدت نیز مخالف جنگ در سوریه محسوب می‌شوند.
 


Page Generated in 0/0061 sec