printlogo


کد خبر: 174109تاریخ: 1396/1/27 00:00
سیل در استان‌های شمال‌غرب کشور جان 40 هموطن را گرفت
در سوگ آذربایجان

گروه اجتماعی: 5 استان کشور از روز جمعه تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار دارند که بنا بر اعلام مسؤولان، بیشترین خسارات جانی مربوط به 2 شهرستان آذرشهر و عجب‌شیر از آذربایجان شرقی بوده است. در همین باره رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از افزایش شمار قربانیان سیل شمال غرب کشور به ۳۵ نفر ( که تا لحظه تنظیم گزارش این آمار به 40 نفر رسید) خبر داد و گفت: همچنان 8 نفر مفقودند. اسماعیل نجار که به مناطق سیل‌زده شمال غرب کشور سفر کرده بود درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده اظهار کرد: در استان آذربایجان شرقی در مجموع ۳۷ نفر درگیر سیل بودند که ۱۷ نفرشان در آذرشهر و ۲۰ نفرشان نیز در روستای چنار عجب‌شیر دچار حادثه شدند. وی با بیان اینکه از ۱۷ مورد مفقودی در آذرشهر تاکنون جسد ۱۱ تن کشف شده است، گفت: همچنین از ۲۰ نفری که در عجب‌شیر مفقود شده بودند نیز جسد ۱۸ نفر کشف شده است که با این حساب 6 نفر در آذرشهر و 2 نفر در عجب‌شیر مفقود هستند که جست‌وجو برای یافتن‌شان ادامه دارد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه یک نوجوان نیز در شهرستان اشنویه آذربایجان غربی جان خود را از دست داد، به ایسنا گفت: یک تن نیز در یکی از روستاهای بانه به دلیل جاری شدن سیل جان خود را از دست داده و 4 نفر نیز در پی رانش زمین در پارک کوثر سقز جان خود را از دست دادند که در مجموع شمار جان‌باختگان به ۳۵ نفر می‌رسد.  وی با اشاره به جان‌باختگان عجب‌شیر اظهار کرد: 7 نفر از جان‌باختگان این حادثه اعضای یک خانواده شامل پدر، مادر، 4 فرزند و یک عروس خانواده بودند که به دلیل قرار گرفتن منزل‌شان در مجاورت رودخانه جان خود را از دست دادند و از این خانواده تنها یک نوجوان باقی مانده است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه عملیات جست‌وجو ادامه دارد، درباره خسارات جانی سیل در استان زنجان نیز گفت: جاری شدن سیلاب در زنجان خسارات جانی نداشته است.
اعلام یک روز عزای عمومی
این در حالی است که به دلیل حادثه طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل که سبب جان‌باختن تعدادی از هموطنان‌ عزیز‌مان شد، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی یکشنبه مورخ ۲۷ فروردین ۹۶ را عزای عمومی اعلام کرد.
5 استان درگیر سیل
در همین باره شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر گفته است: تا ساعت 10 صبح شنبه شاهد وقوع سیل و آبگرفتگی در برخی شهرها و شهرستان‌های کشور بوده‌ایم. وی افزود: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، زنجان و مازندران متاثر از سیل بوده و امدادرسانی‌ها در این استان‌ها آغاز شده است. معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به وضعیت شهرستان‌های متاثر از سیل اظهار کرد: در شهرستان‌های مراغه، چارایماق، هریس، بستان‌آباد، ورزقان، شبستر، تبریز، عجب‌شیر، آذرشهر، ملکان، سراب، ارومیه، اشنویه، نقده، پیرانشهر، سقز، زنجان و نور شاهد سیل و آبگرفتگی هستیم. فتحی با ارائه آماری از تعداد افرادی که در پی سیل از نیروهای هلال‌احمر خدمات دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: هزار و 150 نفر در پی سیل اخیر از نیروهای هلال‌احمر خدمات دریافت کرده و 133 نفر نیز اسکان اضطراری داده شده‌اند.
خسارات فراوان در آذربایجان شرقی
سیلاب دیروز در آذربایجان شرقی بویژه در شهرستان‌های آذرشهر و عجب‌شیر خسارات زیادی بر جای گذاشت. بارش سیل‌آسای باران در 24 ساعت گذشته در استان آذربایجان شرقی موجب جاری شدن سیل در بیشتر شهرستان‌های استان شده اما خسارت سیل در شهرستان‌های آذرشهر و عجب‌شیر بیشتر بوده به طوری که  علاوه بر خسارت مالی فراوان موجب مفقود شدن چندین خودرو و ساکنان برخی روستاها شده است. همچنین طبق گزارش‌های به دست آمده یک خودرو در عجب‌شیر و ۶ خودرو در آذرشهر بر اثر سیل مفقود شده‌اند که بیشتر مفقودی‌ها سرنشین این خودروها بودند.
امدادرسانی سپاه و ارتش
همچنین معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقى گفته است: «دستگاه‌های امدادرسان و نیروهای سپاه، ارتش و نیروی انتظامی در منطقه حضور دارند.» سعید شبستری درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده اظهار داشت: دستگاه‌های امدادرسان و نیروهای سپاه، ارتش و نیروی انتظامی در منطقه حضور دارند و امدادرسانی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. وی خاطرنشان کرد: در منطقه عجب‌شیر عملیات جست‌وجو و نجات با همکاری نیروهای ارتش، سپاه و نیروی انتظامی برای پیدا کردن مفقودان ادامه دارد. شبستری اضافه کرد: در شهرستان آذرشهر نیز براساس اعلام آمادگی سپاه و ارتش در کنار دیگر تیم‌های امداد و نجات درخواست کمک شده است. وی گفت: در راستای امدادرسانی هرچه سریع‌تر به سیل‌زدگان و جست‌وجوی مفقودان، علاوه بر دیگر دستگاه‌ها هوانیروز نیز در آماده‌باش کامل به سر می‌برد اما به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی، هنوز پروازهای شناسایی را آغاز نکرده‌اند. معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقى گفت: در حال حاضر در منطقه تمام عوامل ستاد بحران استان به همراه معاون عمرانی و دیگر دستگاه‌ها و تیم‌های امدادرسانی  حضور دارند.
بیشترین بارش در شهرستان مرند
در همین حال، اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته بیشترین بارش باران به میزان بیش از 80 میلیمتر از شهرستان مرند گزارش شده است و میزان بارش در غرب تبریز نیز افزون بر 60 میلیمتر بوده است.
پیدا شدن 2 خودروی مفقودی در سیل آذرشهر
فرماندار شهرستان آذرشهر با بیان اینکه شب گذشته چند خودرو در نزدیکی غله‌زار آذرشهر بر اثر سیل به داخل آب سقوط کردند، گفت: یک خودرو با چند سرنشین کشف  شد. یدالله اللهیاری اظهار کرد: در اثر سیل دیشب (شنبه) و طغیان آنی رودخانه فیلمی توسط مردم منتشر شده که در آن فیلم چندین خودرو به داخل رودخانه سقوط کرده‌اند که آمار دقیقی از تعداد خودروها در دست نبوده ولی این تعداد بیش از 6 خودرو است. علاوه بر این، رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان‌شرقی گفته است:
« جاری شده سیل بیش از 20 میلیارد ریال به ابنیه فنی و راه‌های استان خسارت وارد کرده است.» علی هوشیار  افزود: در پی بروز سیل بیش از 2 میلیارد ریال از جمله به ابنیه فنی روستای بسیط در هشترود، 6 میلیارد ریال به روستای یارشهری مراغه، 3 میلیارد ریال به روستای چنار عجب‌شیر و 3 میلیارد ریال به روستای باتمان قلیج و نوجه ده بستان‌آباد خسارت وارد شده است. وی اظهار کرد: بیش از 2 میلیارد ریال به پل غله‌زار آذرشهر، یک میلیارد و 500 میلیون ریال به کموجان ورزقان و 2 میلیارد ریال نیز به ابنیه فنی جاده روستای باران‌لو و بیرق تبریز خسارت وارد شده است. رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این میزان خسارت به صورت اولیه برآورد شده است، یادآوری کرد: با توجه به شدت بارش باران و سیل در روستاهای استان احتمال می‌رود میزان خسارت وارده به ابنیه فنی جاده‌ها بیش از این مبلغ برآورد شده باشد.


Page Generated in 0/0162 sec