printlogo


کد خبر: 174131تاریخ: 1396/1/27 00:00
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خبر داد
توافق با بنیاد برکت برای توسعه اشتغال در قم

جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم هفته گذشته برگزار شد. معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم در این جلسه از نیاز استان به احداث ۶۰ هزار تخت اقامتی خبر داد. به گزارش مهر، یونس عالی‌پور با اشاره به اهمیت اجرای سند آمایش استان قم، اظهار داشت: سوال این است که اگر سند آمایش نداشتیم با این حال که داریم فرقی می‌کرد؟ این سند باید مبنای کار همه مدیران باشد. وی با اشاره به اعتراض فعالان عرصه گردشگری به ورود آموزش‌وپرورش در امر اسکان گفت: آموزش‌وپرورش را به زحمت پای کار آوردیم چرا که در تأمین اسکان زائر مشکل داریم. ما ۱۱ هزار تخت در استان قم داریم اما به ۶۰ هزار تخت نیاز داریم. معاون استاندار قم مساله سوغات را موضوع مهم دیگر در راستای تحقق سند آمایش استان دانست و افزود: ۱۵ هزار نفر در حوزه صنایع دستی در قم کار می‌کنند و باید برای تهیه سوغات زائر به این افراد میدان بدهیم در حالی که بازارهایی که زائران به آنها می‌روند مملو از اجناس خارجی است.  همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم هم در این جلسه با اشاره به وجود پروژه‌های نیمه‌کاره در استان قم اظهار داشت: باید در کارگروهی این پروژه‌ها را شناسایی کرده و برای آن تصمیماتی گرفته شود. محسن بهشتی با اشاره به توافق با بنیاد برکت برای ورود به عرصه اشتغال روستایی گفت: با این روش می‌توانیم بین 4-3 درصد بیکاری در استان را کاهش دهیم.
تلاش برای کاهش نرخ بیکاری در قم
نصرالله بازوند، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم علت افزایش نرخ بیکاری در قم را ناشی از کاهش سرمایه‌گذاری دانسته و می‌گوید: کاهش سرمایه‌گذاری باعث کاهش فرصت‌های شغلی می‌شود و این اتفاق گریبانگیر قم نیز شده است. وی در ادامه می‌افزاید: البته سایر عوامل مانند کاهش بهره‌وری، امکان استفاده کمتر از ظرفیت واحدهای خدماتی و تولیدی، رکود فضای کسب‌وکار، نداشتن سرمایه در گردش و عدم تناسب نیاز بازار کار و توانایی و مهارت جویندگان کار در افزایش بیکاری در استان نقش داشته است که باید در جهت رفع آنها اقدامات اساسی صورت بگیرد. از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان ورود بی‌رویه واردات نیز در تعطیلی واحدهای تولیدی و در نتیجه رشدی بیکاری نقش مستقیمی دارد. به‌ عنوان ‌مثال می‌توان به ورود بی‌رویه کالای‌های چینی که در این 2 سال افزایش پیداکرده است اشاره کرد، به‌طوری‌که حجم بالای واردات، قم را نیز مانند همه استان‌های کشور تحت تأثیر قرار داده که یکی از عوامل اصلی بیکاری در قم محسوب می‌شود.
پروژه‌های نیمه‌تمام قم با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی رونق پیدا کرد
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفته است: بسیاری از کارگاه‌ها و پروژه‌های راکد و نیمه‌تعطیل قم در قالب طرح اقتصاد مقاومتی رونق پیدا کرده است. سعید شیرکوند می‌گوید: طرح‌های نیمه‌تمام مشکلات دیرینه‌ای برای استان قم به وجود آورده بود که با تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی، همت همه دستگاه‌ها و حل و فصل مشکلات، شاهد رونق و توسعه این طرح‌ها هستیم. وی گفته است، در استان قم با برگزاری جلسات مختلف ستاد اقتصاد مقاومتی و پیگیری دستگاه‌های مربوط در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و گردشگری و سایر حوزه‌ها اقدام‌های خوبی انجام شده است. وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های گردشگری در قم با جدیت پیگیری می‌شود، گفت: از صندوق توسعه ملی تسهیلاتی به طرح‌های نیمه‌تمام گردشگری ارائه شده است تا این طرح‌ها هرچه زودتر مورد بهره‌برداری قرار گیرد. شیرکوند می‌گوید: صنعت گردشگری دارای فرآیند‌های تعریف شده است که می‌تواند منجر به ثروت‌آفرینی و ایجاد اشتغال شود، باید به صنعت گردشگری با رویکرد صنعتی و درآمدزایی توجه شود و این فرهنگ را در مردم نهادینه کرد تا برای دسترسی به خدمات مطلوب از امکانات این صنعت بهره‌مند شوند، چراکه امروز درآمد بسیاری کشورها از طریق صنعت گردشگری است.


Page Generated in 0/0062 sec