printlogo


کد خبر: 174155تاریخ: 1396/1/27 00:00
اخبار

بمبی که آمریکا را هم لرزاند
آزمایش بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای جهان موسوم به مادر همه بمب‌ها واکنش تند هر دو رئیس‌جمهور فعلی و سابق افغانستان را در پی داشته است. ابتدا اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان با عصبانیت به آمریکایی‌ها هشدار داد افغانستان جای آزمایش سلاح‌های مخرب‌شان نیست و سپس حامد کرزی سلف او، خشمگینانه ارتش آمریکا را محکوم کرد و در توئیتری خواستار خروج آمریکایی‌ها از کشورش شد:«این جنگ علیه تروریسم نیست بلکه (اقدامی) غیرانسانی و بی‌رحمانه‌ترین سوءاستفاده از خاک افغانستان به عنوان محل آزمایش سلاح‌های جدید و خطرناک است.  این وظیفه ما مردم افغان است که آمریکا را متوقف کنیم».
در عین حال به نظر می‌رسد این بمب غیرهسته‌ای نه فقط افغانستان و شبه‌جزیره کره بلکه آمریکا را هم لرزانده و باعث وحشت آمریکایی‌ها از بروز یک جنگ هسته‌ای واقعی شده است. حمله به سوریه و تهدید نظامی کره‌شمالی که توسط کاخ سفید با انگیزه انحراف اذهان عمومی از بحران‌های داخلی و بهبود وضعیت ترامپ در نظرسنجی‌ها انجام شده‌ کمکی به تحقق اهداف داخلی ترامپ نکرده است. «اریک بوهلرت» نویسنده و تحلیلگر مسائل بین‌المللی در توئیتر نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده که نشان می‌دهد روند نزولی وضعیت ترامپ در نظرسنجی‌ها بعد از حمله به پایگاه الشعیرات سوریه کماکان ادامه دارد.
حال به نظر می‌رسد پرتاب این ابربمب باعث واکنش منفی جامعه آمریکا به رئیس‌جمهوری شود که به اصطلاح آمده بود تا جنگ‌های بیهوده را متوقف کند. کارشناسان آزمایش بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای جهان را پیامی از سوی آمریکا برای کره‌شمالی دانسته و در همان حال رئیس اسبق پنتاگون و سیا در دوره اوباما هشدار داده آمریکایی‌ها یک جنگ هسته‌ای محتمل را پیش رو دارند: «احتمالا میلیون‌ها قربانی خواهد داشت و در نتیجه ما باید بیشتر از خودمان مراقبت به خرج دهیم». لئون پانتا به ان‌بی‌سی گفت: «کلماتی که از دولت (ترامپ) بیرون می‌آید، از آنچه در حال حادث شدن است، در واقع اقدامات تحریک‌آمیز بیشتری را صورت می‌دهد.  فکر می‌کنم ما باید خیلی مراقب باشیم و نباید وارد هیچ‌گونه اقدام بی‌محابایی شویم. دلیلی وجود داشته که رؤسای‌جمهور آمریکا درباره کره‌شمالی، اقدام و تصمیم نهایی (برای حمله) را نگرفته‌اند».
با آنکه ترامپ حمله پنجشنبه با این بمب 10 تنی به تونل‌های داعش در افغانستان را «بسیار بسیار موفقیت‌آمیز» توصیف کرده اما مقامات پنتاگون گفته‌اند او پیش از پرتاب آن در جریان نبوده است. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، ژنرال جان نیکولسون، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان گفته است برای پرتاب «مادر همه بمب‌ها» به مجوز ترامپ نیاز نداشته و آن را مطالبه نکرده است.  


رژه هسته‌ای اون
ارتش کره‌شمالی در مراسم یکصد و پنجمین سالروز تولد «کیم ایل سونگ» بنیانگذار این کشور، یک رژه بزرگ هسته‌ای در پیونگ‌یانگ برگزار کرد. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی که نوه کیم ایل سونگ است در مراسم دیروز رژه روز خورشید – که طبق ایدئولوژی حزب حاکم خود بنیانگذار کره‌شمالی است - از هزاران سرباز سان دید و آخرین دستاوردهای نظامی این کشور در مقابل او به نمایش درآمد، از جمله اینکه برای نخستین‌بار موشک‌های بالستیک قابل شلیک از زیردریایی‌ها رونمایی شد. همچنین نمونه‌های اولیه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در این رژه به نمایش درآمد که پیونگ یانگ مدعی است برد آن تا آن سوی اقیانوس آرام و خاک آمریکا می‌رسد. هر دوی این سلاح‌ها با نصب کلاهک هسته‌ای قابل تبدیل شدن به سلاح‌های راهبردی نامتعارف هستند.


Page Generated in 0/0066 sec