printlogo


کد خبر: 174156تاریخ: 1396/1/27 00:00
چهارگوشه

رزمایش مشترک اردن و عربستان
رزمایش نظامی مشترک سعودی و اردن با نام «عبدالله ۵» صبح دیروز در شهر الجبیل واقع در شرق عربستان آغاز شد.  به گزارش فارس به نقل از شبکه اسکای‌نیوز، نیروهای اردنی صبح شنبه وارد فرودگاه پایگاه دریایی ملک عبدالعزیز شدند تا در تمرینات مشترک با عربستان شرکت کنند.  هدف از انجام این تمرینات که 3 هفته طول می‌کشد افزایش توانمندی‌ها و آمادگی‌های رزمی عنوان شده و تقویت همکاری مشترک، تبادل تجربیات و آموزش عملیات‌های ویژه مربوط به مبارزه با تروریسم و خنثی‌سازی مهمات عمل نکرده از دیگر اهداف آن است.  این در حالی است که هفته گذشته نیروی هوایی عربستان رزمایش مشترکی را با سودان که در ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن مشارکت دارد، برگزار کرده بود. در این رزمایش که «سپر آبی یک» نام داشت، هواپیمای «میگ 29»، «سوخوی 24» و «سوخوی 25» سودان و نیز جنگنده‌های «اف 15سی»، «تایفون» و هواپیماهای «هاوک» عربستان مشارکت داشتند. همزمان نیروهای زمینی ویژه عربستان در رزمایشی نزدیک آنکارا با نیروهای ترکیه‌ای شرکت کردند.

سقوط هواپیمای رژیم صهیونیستی
پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک فروند هواپیمای بدون موتور در سواحل جنوب تل‌آویو سقوط کرده است. پلیس اسرائیل اعلام کرد خلبان این هواپیما که 30 ساله بود بر اثر برخورد هواپیما با صخره کشته شده است. این گزارش حاکی است که مقام‌های رژیم صهیونیستی تحقیق درباره این حادثه را آغاز کرده‌اند.

تخریب مسجدی در باکو
این روزها شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان صحنه حوادثی است که از تخریب برخی مساجد تاریخی حکایت دارد. سه‌شنبه مسجد تاریخی «حاج عبدالرحیم بیک» شهر باکو به بهانه قرارگرفتن در محدوده طرح‌های عمرانی شهرداری تخریب شد. شهرداری باکو و عوامل اجرایی، روز جمعه نیز قصد تخریب مسجد تاریخی «حاج جواد» را داشتند که به دلیل اعتراضات مردمی و مراسم اعتکاف جمعی از جوانان در داخل مسجد فعلا از این کار به طور موقت صرف نظر شده است. «جمع روحانیون» و حزب «اسلام» این کشور با صدور بیانیه‌های جداگانه به این اقدام‌های ضداسلامی دولت جمهوری آذربایجان واکنش نشان دادند.

استقرار ده‌ها نظامی آمریکایی در سومالی
یکی از مقامات نظامی آمریکا با اشاره به اعزام حدود 40 نیروی ارتش این کشور به سومالی، هدف از این استقرار را آموزش ارتش سومالی برای مقابله با گروه‌های تروریستی ازجمله گروه الشباب عنوان کرده است. این بیشترین استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور شاخ آفریقا در حدود 2 دهه گذشته به شمار می‌آید. آمریکا در چند سال اخیر تعداد معدودی از نیروهای عملیات ویژه و مستشاران نظامی خود را به سومالی اعزام کرده است اما دونالد ترامپ اخیرا افزایش نقش نظامی کشورش را در سومالی تایید کرد.

تأکید الجزایر بر احترام به حاکمیت سوریه
الجزایر بار دیگر بر لزوم احترام به حاکمیت ارضی سوریه و توافق برای یافتن راهکار مسالمت‌آمیز برای حل بحران در این کشور تأکید کرد. به گزارش تارنمای  یوم السابع، رمضان العمامره، وزیر خارجه الجزایر، در یک کنفرانس خبری تصریح کرد تنها راه‌حل برای خروج سوریه از بحران فعلی توافق مسالمت‌آمیز است اما در عین حال نباید به دشمنان صلح فرصت داده شود. او بر ضرورت روند مذاکرات بدون حضور گروه‌های تروریستی برای یافتن راه‌حل بحران تأکید کرد و  خواستار احترام به مشروعیت بین‌المللی و حاکمیت دولت سوریه شد.

مطرح کردن داعش
گروه طالبان در واکنش به استفاده از ابر بمب آمریکایی در استان ننگرهار افغانستان مدعی شد این کار برای مطرح کردن هرچه بیشتر داعش در افغانستان بوده است و نشانگر توحش آمریکاست. به گزارش تسنیم، این گروه در تارنمای رسمی خود با انتشار بیانیه‌ای استفاده از مادر بمب‌ها را در افغانستان نشانه توحش آمریکایی‌ها دانست.  پرتاب این بمب در نزدیکی شهر 100 هزار نفری اچین تلفاتی غیرنظامی نیز گرفته باشد.


Page Generated in 0/0134 sec