printlogo


کد خبر: 174170تاریخ: 1396/1/28 00:00
دست اردوغان و شیخ قطر آلوده به خون شیعیان
شمار شهدای انفجار حلب به 118 تن افزایش یافت

تروریست‌های سوریه عصر شنبه با انجام عملیات انتحاری برسر راه کاروان اتوبوس‌های حامل اهالی شهرک‌های شیعه‌نشین الفوعه و کفریا در مسیر ورود آنان به حلب، فاجعه‌ای تازه رقم زدند و طبق آخرین آمار منابع سوری، نزدیک به 118 تن از جمله 68 کودک را شهید و 500 تن دیگر را زخمی کردند. بر این اساس، تروریست‌ها در منطقه‌ای موسوم به الراشدین در حالی که اتوبوس‌ها در مسیر رسیدن به حلب توقف کرده بودند، عملیات انتحاری انجام دادند. به گفته شاهدان عینی، خودروی انتحاری خودروی حامل مواد غذایی بود و هنگامی که کودکان برای گرفتن چیپس دور آن حلقه زده بودند منفجر شده است. فوعه و کفریا 2 شهرک در شمال ادلب هستند که نزدیک به 2 سال توسط تروریست‌های تکفیری مورد حمایت غرب و کشورهای عربی تحت محاصره و گرسنگی قرار داشتند. این جنایت وحشیانه تروریست‌ها با واکنش برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همراه شده است. پس از جمهوری اسلامی ایران که با قوی‌ترین عبارات این جنایت را محکوم کرد، سازمان ملل نیز به آن واکنش نشان داد. استفان دوجاریک، سخنگوی سامان ملل با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن حمله روز شنبه به کاروان خروج هزاران نفر از غیرنظامیان فوعه و کفریا، با خانواده قربانیان این رویداد ابراز همدردی کرده است. در این بیانیه آمده است که عدالت باید درباره عوامل این حمله اجرا شده و این افراد مجازات شوند. صلیب سرخ جهانی نیز حمله به کاروان حامل اهالی فوعه و کفریا را بشدت محکوم کرد. وزارت خارجه عراق نیز در محکومیت انفجار کفریا و فوعه، خاطرنشان کرد انفجار و هدف قرار دادن غیرنظامیان منعکس‌کننده قباحت برخی گروه‌های مسلح در سوریه است. آیت‌الله سیدمحمدسعید الحکیم از مراجع دینی عراق با صدور بیانیه‌ای، این عملیات تروریستی در سوریه را محکوم و بر ضرورت مبارزه با تفکر تکفیری و هواداران آن تأکید کرد. مجلس سیاسی انصارالله یمن نیز کشتار شیعیان فوع و کفریا را محکوم و با ملت و دولت سوریه ابراز همدردی کرد. عصر دیروز، اتحاد علمای بلاد شام و وزارت اوقاف سوریه با صدور بیانیه‌ای، تصریح کردند: «این جنایت وحشیانه، دستان تروریست‌ها را به نمایندگی از همه گروه‌های تکفیری به خون بی‌گناهانی از همه مردم سوریه آغشته کرد، گروه‌هایی که همه مقدسات را نادیده می‌گیرند، هر گناهی را مرتکب می‌شوند و با کشتن بی‌گناهان و ایجاد فساد، سراسر میهن عزیزمان را تخریب می‌کنند.» وزارت خارجه آلمان نیز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد این حمله بشدت شوکه‌کننده بود و تنها راه برای جلوگیری از تنش‌های آتی این است که راهکاری سیاسی برای بحران موجود پیدا شود. براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، گروه تروریستی احرارالشام مسؤولیت عملیات انتحاری علیه زنان و کودکان الفوعه و کفریا را برعهده گرفته است. در همین حال یکی از نمایندگان مجلس سوریه در گفت‌و‌گو با شبکه خبری العالم گفت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و رژیم قطر برای متوقف کردن عملیات جابه‌جایی افراد محاصره شده براساس توافق میان دولت و گروه‌های مسلح، فاجعه منطقه الراشدین را به وجود آوردند. گفتنی است، آمریکا و دیگر کشورهای متخاصم دولت سوریه در حالی در قبال کشتار وحشیانه شیعیان الفوعه و کفریا سکوت اختیار کرده‌اند که ارتش آمریکا، هفته گذشته به بهانه سناریوی شیمیایی در ادلب، با 59 موشک کروز به پایگاهی نظامی در سوریه حمله کرد.
دست اردوغان آلوده به خون شیعیان سوری
در همین راستا، «حسین راغب» عضو پارلمان سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه انفجار مهیب  تروریستی در مسیر اتوبوس‌های حامل اهالی الفوعه و کفریا را جنایت غیرانسانی و طراحی شده از سوی رژیم اردوغان توصیف کرد. راغب گفت: براساس اطلاعاتی موثق، اردوغان مبلغ 15 میلیون یورو به تروریست‌ها داده بود تا توافق خروج اهالی شهرک‌های شیعه‌نشین الفوعه و کفریا  را ناکام گذاشته و اجرای توافق مربوط به آن را متوقف کنند. راغب گفت: ترکیه و در راس آن اردوغان با همدستی سعودی‌ها از ابتدای توافق بر سر انتقال اهالی الفوعه و کفریا درصدد کارشکنی برآمدند و عربستان یکی از افسران اطلاعاتی خود را از طریق مرزهای ترکیه به استان ادلب فرستاد تا نقشه این اقدام تروریستی را طراحی و اجرا کند. عارف الطویل، دیگر عضو پارلمان سوریه نیز درباره اخبار حاکی از رسیدن آمبولانس‌های ترکیه به منطقه راشدین برای انتقال زخمی‌ها به ترکیه گفت: این نیز بخشی از توطئه است و نشانه دست داشتن ترکیه در انفجار محسوب می‌شود. عضو پارلمان سوریه گفت: نباید اجازه داده شود بدین شکل غیرنظامیان ربوده شوند چون هدف از این اقدام استفاده از آنها برای اعمال فشار بر دولت سوریه و به‌کارگیری آنها در مبادلات اسرا و دیگر مسائل است.
جزئیات جنایت الراشدین از زبان شاهدان عینی
 تروریست‌ها تعهد داده بودند اتوبوس‌های حامل اهالی مظلوم کفریا و فوعه بدون هیچگونه مشکلی و در امنیت کامل از ایست بازرسی آنها عبور کند اما در حالی که کودکان بیگناه در اطراف خودرویی برای گرفتن کیک و چیپس جمع شده بودند، تروریست انتحاری خود را منفجر کرد و باعث شهید و مجروح شدن این کودکان گرسنه تازه نجات‌یافته شد.  یک شاهد عینی از اهالی فوعه در گفت‌وگو با تلویزیون العالم،‌ چگونگی و جزئیات وقوع  انفجار تروریستی در منطقه الراشدین را شرح می‌دهد. این زن سوری با اشاره به رفتارهای توهین‌آمیز و وحشیانه عناصر مسلح با زنان و کودکان هنگام خروج از مناطق تحت محاصره، گفت: کودکان ما نزدیک به 2 سال از بیشتر مواد غذایی محروم بودند و عناصر مسلح برای آزار آنان دانه‌های چپس را روی زمین می‌ریختند و به کودکان می‌گفتند که آنها را از روی زمین جمع کنند و بخورند تا از این ماجرا تصویربرداری کنند. وی افزود: پس از این ماجرا آنها اتوبوسی را که حامل بسته‌های چیپس بود آوردند تا تعداد بیشتری از کودکان را در یک جا جمع کنند، آنان کودکان را دور یک وانت جمع کردند و ناگهان انفجار شدیدی روی داد. خبرنگار تسنیم در سوریه نیز از بانوی مجروحی که روی تخت بستری شده بود، سوال کرد: «چه بر سرتان آمده است؟» که او پاسخ داد: «افراد مسلح آمدند تا بسته‌های چیپس توزیع کنند که ناگهان انفجار شد و همه چیز به هوا پرتاب شد.» یک کودک سوری با صورتی خونین و شرایط جسمانی دردناک با گریه و ناله به خبرنگار تسنیم گفت: «من مجروح شدم پدر و مادرم کشته شدند.» خبرنگار تسنیم از یک زن دیگر سوال کرد: «می‌توانید برای ما بگویید چه بر سرتان آمد؟» این زن پاسخ داد: «همه چیز داشت به‌شکل عادی پیش می‌رفت و ما منتظر لحظه گشایشی بودیم که 3 روز کامل با سختی و رنج در انتظارش بودیم، من و کودکانم داشتیم راه می‌رفتیم که ناگهان انفجار رخ داد، انفجار خیلی قوی بود و پس از انفجار تیراندازی صورت گرفت و بعد از آن سوار خودروهای آمبولانس شدیم و دیگر نمی‌دانم بعد از آن چه ‌اتفاقی رخ داد».


Page Generated in 0/0074 sec