printlogo


کد خبر: 174171تاریخ: 1396/1/28 00:00
اخراج کارگران داروگر و روغن جهان با وجود تکذیب‌ها
رکورد تعلیق برندها

گروه اقتصادی: بعد از خبر تعطیلی اجباری داروگر و تولی‌پرس خبرها حاکی از تعطیلی کارخانه روغن‌جهان است. به گزارش «وطن‌امروز»، مدیران کارخانه داروگر (شرکت کف) که «روغن جهان» یکی از زیرمجموعه‌های این هلدینگ است، هفته گذشته سعی کردند با ارسال جوابیه‌های سطح پایین، وضعیت نابسامان این کارخانه‌ها را را وارونه جلوه دهند اما نتوانستند حقیقت بدهی 450 میلیارد تومانی و وضعیت بد این کارخانه‌ها را پنهان کنند. خبرگزاری تسنیم دیروز از اخراج 200 کارگر روغن جهان خبر داد و نوشت: ۲۰۰ کارگر روغن‌جهان که زیرمجموعه داروگر است اخراج شده‌اند و در راستای تعطیلی مجموعه داروگر شرکت‌هایی مانند روغن جهان نیز که زیرمجموعه این شرکت بوده تعطیل شده‌اند. یک فعال کارگری با اشاره به اینکه فعالیت روغن نباتی جهان تعطیل شده است، گفت:200  کارگر از کارخانه جهان اخراج شده‌اند. جهان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کارخانجات تولید روغن در ایران است. این تعطیلی در راستای تعطیلی شرکت داروگر است چرا که  به گفته یک عضو سابق انجمن شویندگان، تولی‌پرس، تولیددارو، کیوان و روغن جهان زیرمجموعه شرکت داروگر هستند. به گزارش تسنیم، شرکت داروگر
2 هزار و500 نیروی انسانی فعال داشت که به ازعان حبیبی، رئیس شورای کارگران کارخانه داروگر، این کارخانه به دلیل بدهی پلمب است و با تعدیل‌های انجام شده حتی 30 مرکز پخش خود را هم تعطیل کرده و امروز 450 کارگر دارد. کریمی، دبیرخانه کارگر استان قزوین نیز در همین ارتباط بیان کرده است: کارگران زیادی را از تولی‌پرس اخراج کرده‌اند، البته در کنار این واحد تولیدی 60 شرکت دیگر هم هستند که حقوق کارگران را 2 ماهه تا یک ساله پرداخت می‌کنند. به اعتقاد ما نباید کارگران را پایان قرارداد کنند زیرا همین امر مشکلات زیادی را برای آنها به‌وجود آورده است. دبیر انجمن روغن نباتی نیز در گفت‌و‌گو با فارس گفت: کارخانه «روغن جهان» به حالت نیمه‌تعطیل درآمد. دبیر انجمن روغن نباتی با تشریح دلایل تعطیلی کارخانه روغن جهان گفت: در حال حاضر صنعت دارای برنامه میان‌مدت یا بلندمدت نیست و همین مساله باعث شده مشکلاتی در بخش تولید ایجاد شود. داریوش محمودی اظهار داشت: کارخانه روغن جهان یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های کشور است که با مشکلاتی مانند عدم به‌روزرسانی تکنولوژی تولید، کمبود نقدینگی و تأمین سرمایه مورد نیاز روبه‌رو شده است. وی ادامه داد:‌ در سال 94 حدود 35 هزار تن روغن نباتی در کارخانه جهان به تولید رسید که این رقم در سال 95 به 12 هزار تن رسید و به طور متوسط تولید این کارخانه ماهانه هزار تن بوده است که تفاوت زیادی با تعطیلی ندارد. دبیر انجمن روغن نباتی با بیان اینکه کارخانه جهان گزارشی درباره تولید سال جاری خود به انجمن روغن ارائه نکرده است، گفت: باید از کارخانه‌های قدیمی حمایت شود تا بتوانیم علاوه بر تأمین نیاز داخل به صادرات نیز بپردازیم. محمودی توضیح داد: در حال حاضر
3 میلیون تن ظرفیت نصب شده تولید روغن نباتی در کشور داریم اما فقط 5/1 میلیون تن تولید می‌شود که به اندازه نیاز کشور است.  وی ادامه داد: در چنین شرایطی امکان عرضه 700 هزار تن روغن نباتی در بازار عراق برای ما وجود دارد اما بازار این کشور در دست شرکت‌های ترکیه‌ای است. محمودی ادامه داد: در ترکیه 2 برند مهم تولید روغن وجود دارد، در حالی که در ایران 30 کارخانه داریم که صادرات آنها نیازمند ساماندهی است. وی با تأکید بر لزوم به‌روزرسانی تکنولوژی تولید در کارخانه‌های داخلی، گفت: مدیران شرکت روغن جهان برای حل مشکلات‌شان به ما مراجعه‌ نکردند اما این موضوع را از طریق وزارت صنعت پیگیری خواهیم کرد.
 اخراج کارگران داروگر رسماً کلید خورد
بعد از تعطیلی موقت کارخانه داروگر در سال جاری صبح دیروز نیز تعدادی از کارگران کارخانه داروگر بدون اطلاع قبلی و به دلیل آنچه بی‌انضباطی آنها خوانده شده است اخراج شدند. صبح دیروز کارخانه قدیمی و 90 ساله داروگر تعدادی از کارگران خود  را اخراج کرد و نگهبان این کارخانه بدون اطلاع قبلی از ورود آنها به کارخانه جلوگیری به عمل آورد. یکی از کارگرن اخراج شده کارخانه داروگر به تسنیم می‌گوید: بعد از تعطیلات نوروزی، هفته گذشته بعد از میلاد امیرالمومنین(ع) برای اولین روز توانستیم سر کار بازگردیم اما از صبح امروز(یکشنبه) دوباره اجازه ورود به کارخانه به ما داده نمی‌شود. وی افزود: مسؤولان این کارخانه به دلیل فشار رسانه‌ای مجبور شدند از امروز کارگران خود را به صورت موردی و در دسته‌هایی چندده نفری اخراج کنند. این کارگر کارخانه داروگر ادامه داد: طی روزهای اخیر به دلیل توجه رسانه‌ها به موضوع تعطیلی کارخانه داروگر، پلمب این کارخانه شکسته شده است و اکنون در حجم کمی تولید دارد. احمد‌زاده گفت: صحبت‌هایی که مسؤولان دولتی در رسانه‌ها درباره عدم تعطیلی این کارخانه‌ها مطرح می‌کنند حقیقت ندارد و حقیقت را باید از زبان کارگران اخراج شده شنید.
با این وجود سلمان غلامیان، مسؤول حقوقی شرکت داروگر دیروز با خبرگزاری دولتی ایسنا گفت‌وگو و تعطیلی این کارخانه را تکذیب کرده است. وی همچنان گفته کارخانه برای اورهال کردن دستگاه‌ها تعطیل بوده و حتی اخراج کارگران روغن‌ جهان را تکذیب کرده است. وی درباره اخراج کارگران هم گفته اخراج آنها به علل انضباطی بوده است. غلامیان در حالی همه چیز را تکذیب می‌کند که هیچ اشاره‌ای به جلسه‌ای که مدیر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت به آن اشاره کرده بود و موضوع بدهی و زیان 450 میلیارد تومانی داروگر که در حساب‌های مالی شرکت آمده، نمی‌کند و هماهنگی مسؤولان وزارت صنعت و مسؤولان کارخانه در تکذیب تعطیلی اجباری غیرطبیعی است.
رکورد روحانی
در سالی که قرار است از تولید و اشتغال داخلی حمایت شود هنوز یک تصمیم جدی برای رونق تولید و رفع مشکلات آن گرفته نشده و هر روز شاهد تعطیلی برندهای صاحب‌نام قدیمی مانند ارج، آزمایش و داروگر و حتی روغن جهان هستیم. یکی از تلخ‌ترین اخبار سال گذشته را باید تعطیلی پی‌در پی واحدهای صنعتی بزرگ کشور از جمله ارج و آزمایش عنوان کرد که انتشار آن موج جدیدی از توجه مردم و مسؤولان را به این کارخانه‌های قدیمی جلب کرد به نحوی که از همان روزهای نخست هر کس با ابراز تاسف به بیان موضع‌گیری‌هایی درباره تعطیلی این کارخانه‌ها پرداخت اما از طرف دیگر خبری از برنامه  جدی دولت برای کمک به این واحدها نشد. برخی واردات بی‌رویه لوازم خانگی از کشورهای دیگر را دلیل تعطیلی ارج و آزمایش می‌دانستند و عده‌ای دیگر عدم توجه دولت به رفع مشکلات تولیدکننده داخلی را عامل اصلی این  موضوع اعلام می‌کردند. از طرف دیگر دولتی‌ها بویژه وزارت صنعت به توجیحات خاص خود درباره این اتفاق پرداختند و حتی وزیر صنعت با بیان اینکه از مدار خارج شدن این واحدهای صنعتی به دلایل متعدد نظیر قدمت، عدم نوسازی و به روز نشدن، شرایط بازار، اختلاف بین شرکا و... بوده تعطیلی آن را کاملا طبیعی عنوان کرد. وی با تاکید بر اینکه نبش قبر کردن مواردی از جمله کارخانه ارج غیرمنطقی است، گفته بود: چند سال قبل حتی تصویب شد که کارخانه ارج جابه‌جا شود و زمین هم در اختیار آنان قرار گرفت اما به هر دلیل این کار انجام نشد. در حال حاضر حدود 10 ماه از تعطیلی این کارخانجات صاحب‌نام در حوزه لوازم خانگی می‌گذرد اما نه تنها خبری از احیای این واحد تولیدی و کارخانجات مشابهی که تعطیل شده‌اند به گوش نمی‌رسد بلکه در ماه نخست سال جاری خبر تعطیلی برند قدیمی داروگر هم اعلام شد.


Page Generated in 0/0081 sec