printlogo


کد خبر: 174172تاریخ: 1396/1/28 00:00
ادامه عملیات امداد و نجات در مناطق سیل‌زده شمال‌غرب کشور
امداد سرهنگ‌ها در آذربایجان

گروه اجتماعی: اخباری که در روزهای گذشته از برخی شهرهای آذربایجان و کردستان در رسانه‌ها منتشر شده است، از شرایط بحرانی در این مناطق حکایت دارد. به گزارش «وطن‌امروز» سیل و آبگرفتگی در 5 استان شمال غرب کشور علاوه بر خسارت‌های فراوان مالی، منجر به جان‌باختن و مفقود شدن بیش از 40 نفر از هموطنان‌مان شده است. بعد از این واقعه رهبر انقلاب در پیامی وظیفه فوری مسؤولان را کمک به آسیب‌دیدگان دانستند. در پی جاری شدن سیل در استان‌های شمال‌غرب کشور، رهبر انقلاب با صدور پیامی ضمن تسلیت این حادثه مصیبت‌بار، بر رسیدگی فوری مسؤولان ذی‌ربط تاکید کردند. در بخشی از پیام ایشان آمده است: اینجانب با تأثر و اندوه، به داغداران و مصیبت‌زدگان عرض تسلیت و همدردی می‌کنم و صبر و آرامش قلبی آنان را از خداوند مسألت می‌نمایم و رحمت و مغفرت برای جان‌باختگان می‌طلبم. وظیفه فوری مسؤولان ذی‌ربط، کمک به آسیب‌دیدگان و کاستن از رنج و اندوه آنان است. لازم است هیچ تأخیر و سستی در ادای این وظیفه نشود و امیدوارم خداوند لطف و تفضل و کمک خود را شامل حال مصیبت‌دیدگان و کمک‌کاران فرماید. پس از وقوع سیل، نهادهای مسؤول برای نجات و امدادرسانی به سیل‌زدگان و آسیب‌دیدگان این واقعه تلاش کردند. همچنین روز گذشته از سوی نماینده ولی‌فقیه، عزای عمومی در آذربایجان شرقی اعلام شد. در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در ابتدای ورود به استان آذربایجان‌شرقی، ضمن تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنان در این واقعه به ملت شریف ایران و بویژه مردم صبور استان‌های سیل‌زده و همدردی با بازماندگان، پیام همدردی و تاسف رهبر معظم انقلاب را ابلاغ کرد. نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر ضمن تقدیر و تشکر از تلاش جدی تمام امدادگران، خواستار توجه هرچه بیشتر در رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان، در اختیار قرار دادن امکانات، اسکان و رسیدگی
به مصدومان شد.
ادامه عملیات جست‌وجوی مفقودان
پس از جاری شدن سیل دستگاه‌های امدادرسان و نیروهای سپاه، ارتش و نیروی انتظامی در منطقه حضور دارند. سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به ادامه عملیات جست‌وجو و نجات و با اعلام گزارش عملیات از روز 25 فروردین تا ساعت 6 صبح روز 27 فروردین، اظهار کرد: 7 استان آذربایجان‌شرقی و غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، قزوین و مازندران طی 2 روز گذشته درگیر سیل و آبگرفتگی بودند. وی با اشاره به امدادرسانی در 52 شهر و روستای استان‌های درگیر سیل و آبگرفتگی، گفت: بر این اساس امدادگران هلال‌احمر خدمات لازم را به
5 ‌هزار و 100 تن از هموطنان ارائه کرده و 410 تن نیز از خدمات اسکان اضطراری بهره بردند. سلیمی گفت: در این زمینه 16 تن از متاثران به مناطق امن و 8 تن به مراکز درمانی منتقل شدند و سیلاب از 268 واحد مسکونی تخلیه و همچنین 44 خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شدند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به توزیع 110 دستگاه چادر و یکهزار تخته پتو میان متاثران، گفت: تاکنون 2 هزار و 800 قوطی انواع کنسروجات، 3 هزار و 600 قرص نان، 770 کیلوگرم حبوبات، یکهزار و 580 کیلوگرم برنج، 175 شعله والور و فانوس، 580 ست شست و شو و 230 تخته موکت میان متاثران توزیع شده است. سلیمی با اشاره به مفقودی احتمالی 5 تن از هموطنان متاثر از سیل و آبگرفتگی در آذرشهر و عجب‌شیر، اظهار کرد: 97 تیم عملیاتی شامل 442 امدادگر و نجاتگر خدمات لازم را به هموطنان ارائه کردند و امدادرسانی‌ در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، قزوین و مازندران ادامه دارد. همچنین سعید شبستری، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقى درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده، اظهار داشت: از روز شنبه دستگاه‌های امدادرسان و نیروهای سپاه، ارتش و نیروی انتظامی در منطقه حضور دارند و امدادرسانی همچنان ادامه دارد. وی افزود: در منطقه عجب‌شیر عملیات جست‌وجو و نجات با همکاری نیروهای ارتش و سپاه و نیروی انتظامی برای پیدا کردن مفقودان ادامه دارد. شبستری اضافه کرد: در شهرستان آذرشهر نیز بر اساس اعلام از سپاه و ارتش در کنار دیگر تیم‌های امداد و نجات درخواست کمک شده است. وی گفت: در راستای امدادرسانی هرچه سریع‌تر به سیل‌زدگان و جست‌وجوی مفقودان علاوه بر دیگر دستگاه‌ها هوانیروز نیز در آماده‌باش کامل به سر می‌برد اما به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی هنوز پروازهای شناسایی را آغاز نکرده‌اند. معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقى گفت: در حال حاضر در منطقه تمام عوامل ستاد بحران استان به همراه معاون عمرانی و دیگر دستگاه‌ها و تیم‌های امدادرسانی  حضور دارند. همچنین مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل گفت: تیم سگ‌های تجسس استان به مناطق سیل‌زده آذربایجان‌شرقی اعزام شده‌اند. بهرام غیبی گفت: این تیم 5 نفره از روز اول حادثه در محل حضور داشته و به نیروهای امدادی استان آذربایجان شرقی کمک می‌کنند. وی افزود: علاوه بر این خودروهای حمل بار و ست امداد و نجات به منطقه اعزام شده و در مجموع ۱۲ نفر از نیروهای امدادی استان در این منطقه حضور دارند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تأکید کرد: اردبیل استان معین امدادرسانی به آذربایجان‌شرقی است اما در صورتی که از آذربایجان‌غربی نیز نیرو درخواست شود، اعزام خواهیم داشت.
حضور یک وزیر در مناطق سیل‌زده!
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر با انتقاد از عملکرد دولت گفت: کلید تدبیر باید درست بچرخد؛ اگر غلط بچرخد، قفل محکم‌تر می‌شود. به گزارش مهر، در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی رسول خضری، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در نطق میان دستور ضمن تسلیت به‌خاطر جان‌باختن هموطنان در آذربایجان در پی حادثه سیل گفت: سازمان هلال‌احمر و اورژانس به وظایف خود عمل کردند اما امکانات‌شان اندک است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از عملکرد سازمان مدیریت بحران در حادثه سیل آذربایجان گفت: متأسفانه سازمان مدیریت بحران نظاره‌گر بحران موجود بود. این در حالی است که سازمان مدیریت بحران باید در حد یک وزارتخانه عمل کند. باید مانع خسارت‌های مالی و جانی شد نه اینکه پس از وارد شدن خسارات با امکانات اندک چاره‌اندیشی کرد. وی اظهار داشت: فقط یک وزیر از دولت در مناطق سیل‌زده حضور دارد. به هیات دولت تذکر می‌دهم باید وزرای مربوط در مناطق سیل‌زده حضور می‌یافتند. همچنین نماینده مردم تبریز و آذرشهر در مجلس با انتقاد از ضعف امکانات سازمان مدیریت بحران کشور گفت: هر سال چند نفر باید کشته شوند تا این سازمان به خودش بیاید؟ زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز در مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس و در تذکر شفاهی با اشاره به حادثه اخیر جاری شدن سیل در آذربایجان‌شرقی و غربی و جان‌باختن جمعی از هموطنان اظهار داشت: من در حادثه برخورد قطار تبریز- مشهد نیز گفتم و الان هم می‌گویم که ما همیشه با مشکل امدادرسانی مواجهیم.  نماینده مردم تبریز در مجلس با انتقاد از ضعف امکانات سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در سال باید چند نفر کشته شوند تا این سازمان به خودش بیاید و کاری کند؟ ساعی در پایان از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به حادثه‌دیدگان و ابراز همدردی ایشان تشکر کرد.
تشریح فعالیت‌های سپاه در مناطق سیل‌زده
در این بین امدادرسانی و حضور فعال سپاه پاسداران در منطقه موجب دلگرمی مردم سیل‌زده شده است. سردار رمضان شریف، مسؤول روابط عمومی و سخنگوی سپاه در این رابطه گفته است: به همه یگان‌های سپاه در سراسر کشور ابلاغ شده به محض وقوع حوادث و بلایای طبیعی، همه مجموعه‌ها و واحدهای سپاه به امدادرسانی و کمک به مردم گرفتار شده بپردازند. مسؤول روابط عمومی و سخنگوی سپاه درباره چگونگی امدادرسانی سپاه به حادثه‌دیدگان بویژه در سیل اخیر استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی گفت: از آنجا که در کشور ما بلایای طبیعی و حوادث زیادی اتفاق می‌افتد، از سوی فرماندهی کل سپاه یک دستورالعمل ثابت، مجوز دائمی و ماموریت همیشگی به همه یگان‌های سپاه در سراسر کشور ابلاغ شده که به محض وقوع حوادث و بلایای طبیعی، همه مجموعه‌ها و واحدهای سپاه به امدادرسانی و کمک به مردم گرفتار شده بپردازند. وی افزود: تجربه ثابت کرده در حوادث مختلف و نسبتا مشابهی که در سالیان گذشته داشتیم نظیر زلزله بم، معمولا واحدهای سپاه معطل تماس یا پیگیری خاصی از بابت کمک‌رسانی به مردم  نمی‌مانند، چرا که برای این موضوع دستورالعمل و آیین‌نامه مشخصی دارند. سردار شریف با بیان اینکه دستورالعمل امدادرسانی و کمک سپاه به مردم گرفتارشده، دارای ۳ مرحله مشخص است، گفت: در مرحله اول مشخص شده یگان‌های سپاه برای جلوگیری از افزایش تلفات انسانی وارد کار شوند. در سیل اخیر استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی، واحدهای سپاه در شهرهای «آذرشهر»، «عجب‌شیر»، «تبریز» و «هشترود» که کانون اصلی سیل بودند، به سرعت برای جلوگیری از افزایش تلافات انسانی وارد عمل شدند و تلاش ویژه‌ای را انجام دادند. وی افزود: در مرحله دوم هدف یگان‌های سپاه کمک به مجموعه‌هایی است که اسکان و لوازم اولیه مورد نیاز آسیب‌دیدگان را تامین می‌کنند. در این بخش از توانمندی و دپوی امکانات سپاه برای کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان استفاده می‌شود؛ این کمک‌رسانی در جریان سیل چند روز گذشته شمال غرب کشور نیز انجام شد. در مرحله سوم، یگان‌های سپاه برای بازسازی و بازگشایی راه‌ها و شریان‌های اصلی مناطق حادثه‌دیده اقدام می‌کنند که در جریان سیل اخیر این اقدام با بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات مهندسی سپاه صورت گرفت.
فرمانده نیروی زمینی سپاه در آذربایجان
مسؤول روابط عمومی کل سپاه همچنین گفت: سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه جهت نظارت و پیگیری اقدامات انجام شده سپاه، در مناطق سیل‌زده حضور یافت. این حضور برای پای کار آوردن واحدهای مهندسی سپاه جهت رسیدگی به اوضاع بخش‌های تخریب شده شمال غرب کشور است. سردار شریف تاکید کرد: ناگفته نماند در فاز اول حادثه سیل اخیر، «مجموعه بسیج»، «نیروهای آموزشی حاضر در منطقه» و همچنین «نیروهای مهندسی بویژه تیپ ۵۳ مهندسی سپاه» که آن محدوده جزو منطقه ماموریتی‌اش قلمداد می‌شود، فعالیت‌های ویژه‌ای را در امدادرسانی به سیل‌زدگان انجام دادند. از سوی دیگر، واحدهای سپاه به صورت طبیعی از امکانات و وسایل مهندسی که قرارگاه سازندگی سپاه در آن منطقه در اختیار دارد، برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان استفاده کردند. وی افزود: اکنون دغدغه‌ای که در مناطق سیل‌زده وجود دارد این است که در صورت بارش مجدد باران، احتمال نفوذ آب به روستاها و برخی ناحیه‌ها وجود دارد؛ از همین رو واحدهای سپاه در حال اسکان اضطراری سیل‌زدگان و انجام اقداماتی جهت جلوگیری از نفوذ مجدد آب به این مناطق هستند. سردار شریف در پایان با بیان اینکه همه اقدامات امدادرسانی سپاه در کنار اقداماتی بود که مجموعه‌های مسؤول و مامور اعم از مجموعه‌های دولتی و خصوصی در مناطق سیل‌زده انجام دادند، خاطرنشان کرد: بحمدالله برآوردهای اولیه حاکی از این است که بزودی بخش عمده‌ای از مشکلات اولیه در مناطق سیل‌زده مرتفع خواهد شد.


Page Generated in 0/0062 sec