printlogo


کد خبر: 174173تاریخ: 1396/1/28 00:00
پیروزی حزب حاکم ترکیه در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی
اردوغان دیکتاتور جمهوری دوپاره

نتایج اولیه همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه حکایت از پیروزی رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور در تغییر نظام سیاسی پارلمانی این کشور به نظام ریاستی مطلوبش دارد که به گفته مخالفانش با حذف جایگاه نخست‌وزیری، محدود کردن اختیارات مجلس و تضعیف ارتشی‌ها به او جایگاه یک دیکتاتور را خواهد بخشید.
مردم ترکیه از نخستین ساعات روز یکشنبه پای صندوق‌های رای رفتند تا به درخواست دولت برای ایجاد 18 تغییر در قانون اساسی از جمله تغییر نظام  حزبی پارلمانی به نظام متمرکز ریاستی پاسخ بدهند. به گزارش تارنمای روزنامه حریت، تا ساعت 21 دیشب به وقت تهران از حدود 45 میلیون و 700هزار رای ریخته شده در صندوق‌ها 52 درصد به تغییرات پاسخ آری و 48 درصد پاسخ منفی داده‌اند. نتیجه همه‌پرسی به گفته کارشناسان باعث انشقاق کامل اجتماعی در این کشور می‌شود، چرا که بعید است رای مثبت اکثریت جامعه ترکیه به ریاست‌جمهوری مطلقه اردوغان طبق ادعاهای مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه باعث ثبات و قدرت بیشتر حاکمیت مرکزی در این کشور بحران‌زده درگیر تجزیه‌طلبی کردها، تروریسم تکفیری و اثرات ناشی از جنگ سوریه شود. با آنکه مخالفان نظام جدید اردوغانی ظاهرا کمتر از 50‌درصد جامعه ترکیه هستند اما بانفوذ‌ترین طبقات شامل نظامیان، سیاستمداران لائیک، روشنفکران و دانشگاهیان، اسلام‌گرایان معتدل و کردهای خواهان استقلال را شامل می‌شوند.
اردوغان پیش از ظهر دیروز در محله تاریخی و پرجمعیت اوشکودار در استانبول رای خود را در یک شعبه اخذ رای میان تدابیر شدید امنیتی همراه با ازدحام هوادارانش به صندوق انداخت. او سپس اعلام کرد این انتخاباتی تاریخی است که با همه انتخابات گذشته ترکیه متفاوت است و از حضور گسترده مردم ترکیه در آن با عبارت «جهتگیری تاریخی مردم من» یاد کرد. حال اردوغان  این امکان را خواهد داشت تا سال ۲۰۲۹ در مسند ریاست جمهوری باقی بماند. کمال قلیچدار اوغلو، رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه در سخنانی در میان هوادارانش پیش از پایان رای‌گیری گفت مردم ترکیه باید تصمیم بگیرند که آیا «ما خواهان ادامه سیستم پارلمانی دموکراتیک یا دیکتاتوری هستیم.» وی همچنین سیستم جدید را به «اتوبوسی بدون ترمز تشبیه کرد که به سمت مقصدی نامعلوم حرکت می‌کند.»
درگیری در دیاربکر
در روز رای‌گیری انتخابات همه‌پرسی قانون‌اساسی، در دیاربکر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کردنشین ترکیه گزارش شده ناظران حزب دموکراتیک خلق‌ها از برخی مراکز اخذ رای اخراج و دستگیر شده‌انددر تیراندازی در یک مرکز اخذ رأی در دیاربکر دست‌کم 3 نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شدند. این حادثه در پی نزاع میان 2 خانواده بر سر اختلاف نظر سیاسی و در حیاط مرکز اخذ رأی روی داده است.
 


Page Generated in 0/0070 sec