printlogo


کد خبر: 174209تاریخ: 1396/1/28 00:00
مورینیو و آزار آناتومی یک رابطه متلاطم

جاناتان ویلسون: چلسی 2 برصفر از پورتو پیش بود و هواداران که خیال‌شان از بابت این پیروزی خانگی در چمپیونز لیگ راحت شده بود شروع کردند به ترک استمفوردبریج. در فصلی پرتلاطم در لیگ، یک پیروزی اروپایی با نمایشی کاملا برتر اندکی آرامش را به این هواداران بازگردانده بود. تا اینکه ژوزه مورینیو تصمیم گرفت ادن آزار را تعویض کند؛ بازیکنی که نقشی مستقیم روی هر دو گل چلسی داشت و بهترین بازی خودش در آن فصل را به نمایش گذاشته بود. آزار با تشویق تماشاگران در حال خارج شدن از زمین بود. او با لویک رمی که قرار بود جایش را در تیم بگیرد دست داد اما وقتی مورینیو به سمتش رفت تا به او تبریک بگوید و بابت نمایشش از او قدردانی کند، بی‌تفاوت از کنار مربی‌اش گذشت و روی نیمکت نشست. گاهی خیلی ساده می‌توان با نگاه به گذشته از یک اتفاق نتیجه‌ای کلی گرفت، با این حال این لحظه، لحظه‌ای کلیدی در سرنوشت چلسی و مورینیو و آزار به نظر می‌رسید. این بی‌تفاوتی نسبت به مربی، در حالی که یک هفته‌ بعد مایکل امنالو، مدیر فنی باشگاه از اختلاف نظر بازیکنان و مورینیو حرف زد، نشانه‌ای بارز از شرایط نابسامان رختکن چلسی بود. از این لحظه به بعد بود که انگار دیگر راه بازگشتی برای مورینیو وجود نداشت و سرنوشتی محتوم انتظارش را می‌کشید. بعد پرده‌ آخر از راه رسید، وقتی در جریان شکست 2 بر یک چلسی مقابل لسترسیتی که خودش انتقام کلودیو رانیری از باشگاهی بود که 12 سال پیش اخراجش کرده بود، آزار با وجود درخواست مورینیو برای ادامه دادن به بازی، با اعلام مصدومیتش از زمین خارج شد. پس عجیب نبود که یک هفته‌ بعد، بعد از اخراج مورینیو و شروع دوران جدید چلسی، هواداران آبی‌های لندن در جریان پیروزی خانگی تیم‌شان مقابل ساندرلند از آزار به عنوان یکی از 3 خائن اصلی نام بردند. اما رابطه‌ مورینیو و آزار از همان ابتدا هم رابطه‌ای ساده و سرراست نبود. مورینیو همیشه از آزار می‌خواست در کارهای دفاعی بیشتر شرکت کند، تا جایی که حتی یک بار در همان فصل اول در جمع بازیکنان دیگرش و در حضور خود آزار گفت: «ما امروز قراره 10 نفره بازی کنیم». آزار هم که پیش از این تجربه‌ بازی تحت رهبری چنین مربی سخت‌گیری را نداشت، از این رویکرد مورینیو جا خورده و گفته بود: «گاهی وقتی باهاش چشم تو چشم می‌شی واقعا ترسناکه».
به مرور زمان این رابطه بهبود پیدا کرد و آزار که ذاتا بازیکنی یاغی نیست تلاش کرد دستورات مربی‌اش را تا جای ممکن اجرا کند. با این وجود هنوز مشکلاتی بین او و مورینیو وجود داشت، بویژه بعد از شکست چلسی در چمپیونزلیگ مقابل اتلتیکومادرید در سال 2014، وقتی مورینیو درباره‌ نمایش آزار گفت: «ادن از اون بازیکنایی هست که به لحاظ ذهنی نمی‌تونه همیشه به عقب نگاه کنه و حواسش به فول‌بکش باشه». در نهایت اما وقتی آزار در سال قهرمانی چلسی در لیگ به عنوان بهترین بازیکن لیگ برتر انگلیس انتخاب شد به شکلی طنزآمیز گفت شاید کاندیداهای دیگر برای بردن این عنوان باید بیشتر تلاش می‌کردند. این حرف به دل مورینیو نشست. این اوج رابطه‌ مورینیو و آزار بود، وقتی حتی پدر ستاره‌ بلژیکی هم درباره‌ مربی پسرش گفت مورینیو
اعتماد به نفس بسیار زیادی به او داده و از او بازیکن بهتری ساخته است. مورینیو هم در این دوران بارها از استعداد بالای آزار حرف زد و او را با مارادونا و مسی مقایسه کرد اما این فشار بالا روی «مسی چلسی» فصل گذشته همراه با مصدومیت او در تابستان شد و از اینجا به بعد بود که سیر نزولی رابطه‌ مورینیو و آزار آغاز شد. کار حتی به جایی رسید که مورینیو که اعتقاد داشت آزار باید خیلی زودتر از اینها به فرم سابق و آمادگی کامل بدنی‌اش برسد یک بار به او گفت: «تو در حد این تیم نیستی و باید بفروشمت».
در همین جو بود که مورینیو و آزار برای رفع اختلاف نظرشان جلسه‌ای با هم گذاشتند؛ جایی که آزار از مربی‌اش خواست نقشی مرکزی‌تر در تیم به او بدهد. مورینیو این درخواست آزار را پذیرفت و در بازی بعدی مقابل لیورپول او را به مرکز زمین منتقل کرد. اما در حالی که نتیجه‌ بازی در استمفوردبریج یک - یک بود مورینیو آزار را بیرون کشید تا ضربه‌ دیگری به اعتماد به نفس ستاره‌اش بزند. با وجود تمام این داستان‌ها اما وقتی مورینیو از چلسی اخراج شد آزار پیغامی برایش فرستاد و خودش را تا حدی مسؤول این اتفاق دانست، چون در طول فصل فرم همیشگی‌اش را نداشته است. مورینیو هم در جواب آزار نوشت: «امیدوارم در آینده موفق باشی، هم خودت و هم خانواده‌ فوق‌العاده‌ات». این فصل آزار یک بار دیگر اوج گرفته و بخشی از این اوج گرفتن را مدیون سیستم 1-2-4-3 آنتونیو کونته است، سیستمی که به خاطر حضور پرانرژی مارکوس آلونسو به عنوان وینگ‌بک چپ در آن آزادی بیشتری به او داده. آزار در 2 بازی این فصل چلسی مقابل یونایتد درخشید و در بازی رفت لیگ هم دروازه‌ تیم مورینیو را باز کرد.


Page Generated in 0/0065 sec