printlogo


کد خبر: 174226تاریخ: 1396/1/29 00:00
نماینده مردم ارومیه: منشأ کشتار مردم در حادثه اخیر سهل‌انگاری وزارت راه‌ بود
سیل ناامیدی

گروه اجتماعی: عملکرد مسؤولان دولتی پس از وقوع زلزله در خراسان و سیل در آذربایجان در 10 روز اخیر نشان می‌دهد در زمینه مدیریت بحران در کشور با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.
به گزارش «وطن‌امروز» سیل در آذربایجان می‌توانست با تدابیر و عملکرد بموقع مسؤولان به فاجعه تبدیل نشود اما حلقه مفقوده این حوادث همان تدبیر بود.
روز گذشته مراسم تشییع برخی جان‌باختگان سیل اخیر در آذربایجان شرقی برگزار شد. در این مراسم شاهد صحنه‌هایی دلخراش از وداع بازماندگان با عزیزان‌شان بودیم که قربانی بی‌توجهی و بی‌تدبیری شدند.
 در زلزله سنگ‌سفید در استان خراسان با وجود اینکه شاهد کمترین تلفات جانی بودیم اما مردم زلزله‌زده انگار به حال خود رها شده‌اند و مشکلات آنها هر روز بیشتر از روز گذشته می‌شود. آنها هنوز در چادرهای سپاه و هلال‌احمر زندگی می‌کنند. از طرفی سیل آذربایجان نشان داد با نقطه آرمانی برای مدیریت بحران فاصله داریم.دبیر اجرایی هشتمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا با گلایه از کند عمل کردن مدیران بحران کشور که مانند ادوار گذشته به صورت جهادی بر سر صحنه حوادث کشور حضور ندارند، درخواست کرد سرنوشت متوفیان سیل اخیر مهم‌تر از فضای انتخابات قرار گیرد.محمد رئیس‌زاده در نشست خبری هشتمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا با گلایه از عدم حضور پررنگ مسؤولان در حوادث غیرمترقبه کشور اظهار داشت: در ادوار گذشته به محض وقوع بحران‌هایی چون زلزله و سیل شاهد حضور سریع مسؤولان بر سر صحنه حوادث بودیم ولی هم‌اکنون اینگونه نیست. وی در ارزیابی میزان تلفات در حوادث غیرمترقبه کشور در شرایط مدیریتی کنونی توضیح داد: البته در این مقوله نمی‌توان میزان تلفات را به حضور مسؤولان بر سر صحنه حوادث ارتباط داد، زیرا در حوادث و بحرانی‌های اخیر چون سیل‌ آذربایجان شدت آن بسیار متفاوت با دوران گذشته بوده است ولی یکی از دلایل نارضایتی مردم حادثه‌دیده به عدم حضور بموقع مسؤولان مرتبط بازمی‌گردد. رئیس‌زاده با اشاره به اینکه وقتی مسؤولان بحران در مناطق حادثه‌دیده حضور بموقع بیابند، به نوعی موجب تسلی خاطر آسیب‌دیدگان خواهد شد، بیان داشت: البته این انتظار نیست که حتما مدیران ارشد نظام بر سر صحنه حضور یابند، زیرا از نظر علم بحران نیز چنین مقوله‌ای در هر زمانی صحیح نیست ولی مطالبه این است که مسؤولان و مدیران بحران کشور مانند ادوار گذشته در زمان حوادث چابک‌تر در صحنه‌های حوادث حضور یابند، زیرا امروز دیگر مانند گذشته شاهد حضور جهادی مدیران در بحران‌ها نیستیم که نمونه بارز آن را در زلزله تبریز در سال‌های گذشته داشتیم که رهبری نیز از امدادگران قدردانی کرده بودند.
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با انتقاد از کشته شدن بیش از 40 نفر در سیل استان‌های شمال غربی گفت: متاسفانه هنوز مردم و  یاد نگرفته‌اند در زمان خطر چه کنند و به نوعی آموزش شناخت خطر را ندیده‌اند، فوت شدن و مفقودی 48 نفر در یک سیل بسیار تاسفبار است و باید شناخت خطر در بلایا بین مردم افزایش یابد و نباید تب و تاب سیاست و انتخابات، اتفاقات سیل اخیر را کمرنگ کند. رئیس‌زاده با طرح این موضوع که چرا مردم آگاهی ندارند وقتی 2 روز بارندگی می‌شود نباید در آن مسیر حرکت و رانندگی کنند، عنوان کرد: کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا که با شعار شناخت خطر از 2 تا 4 اردیبهشت در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود از پرمحصول‌ترین کنگره‌هایی بوده که از سال 82 تاکنون برگزار شده است و  نتایج آن برای سیاست‌گذاران به منظور نهادینه کردن علم بحران مورد توجه قرار گرفته به‌طوری که در نهایت سازمان مدیریت بحران با پیشنهاد این کنگره و با پیگیری بسیج پزشکی تشکیل شد.
سازمان مدیریت بحران به بسیج واگذار شود
دبیر علمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا با گلایه از عملکرد نامناسب سازمان مدیریت بحران که در زیرمجموعه وزارت کشور غوطه‌ور در سیاست شده است، نسبت به سیل‌های عظیم در آینده هشدار داد و گفت: زلزله‌ها دیگر نجیب شده‌اند و آنچنان ترسی ندارند. حمیدرضا خانکه در نشست خبری هشتمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا با مطرح کردن این معضل که چرا مردم از خطر شناخت مناسبی ندارند، به آمار بالای تلفات سیل اخیر گریزی زد و اظهار داشت: چرا در سیل اخیر بیش از 40 کشته و مفقودی رخ می‌دهد درحالی که در توفان‌های بسیار بزرگ در آمریکا در نهایت یک نفر فوت می‌کند و آن هم به دلیل ترس و سکته از حادثه است. دبیر علمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا با انتقاد از وضعیت سازمان مدیریت بحران کشور که نباید زیرمجموعه وزارت کشور باشد، عنوان کرد: وزارت کشور یک وزارتخانه سیاسی است و باید سازمان مدیریت بحران در حد و اندازه معاون ریاست‌جمهوری قرار گیرد و پیشنهاد این است که سازمان مدیریت بحران زیرمجموعه بسیج تعریف شود. خانکه ادامه داد: مسؤولان امر نیز باید برای خطر و بحران‌های کشور در سیاست‌گذاری‌های خود از جمله در توسعه شهرها علم بحران را در اولویت قرار دهند.
سیل‌های عظیم و گردوغبارهای بزرگ در انتظار 25 استان کشور
دبیر علمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا با تشریح حوادث غیرمترقبه در سال‌های آینده عنوان کرد: دیگر نباید از زلزله ترسید، زیرا زلزله بسیار نجیب شده است و باید از حوادث بر اثر تغییرات جوی آب‌وهوایی ترسید، زیرا در سال‌های آینده شاهد سیل‌های عظیم و وقوع گردوغبارهای بزرگ در 25 استان کشور خواهیم بود. خانکه در توضیحات بیشتر نسبت به هشدار درباره سیل‌های عظیم ادامه داد: مردم تا چندین سال به خشکسالی عادت داشتند و فکر نمی‌کردند رودخانه‌ها باعث چنین سیلی شوند و از طرفی باید مسؤولان نیز به وظایف نظارتی خود بیشتر و بهتر عمل کنند که چرا در بستر رودخانه‌ها و دریاها و جنگل‌های این همه تجاوز حریم می‌شود، در حالی که هم‌اکنون در دنیا پنجمین علت مرگ بر اثر حوادث ناشی از تغییرات جوی گزارش شده است.
وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره حساسیت‌های ایشان درباره حفظ حریم جنگل‌ها و محیط‌زیست عنوان کرد: متاسفانه امروز در کشور عدم رعایت حریم جنگل‌ها به یک گرفتاری تبدیل شده است.
وضع سازمان مدیریت بحران، بحرانی است
دبیر علمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا با تاکید مجدد بر اینکه امروز در کشور یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه بحران‌های غیرمترقبه کشور عملکرد سازمان مدیریت بحران است، تصریح کرد: مدیریت بحران کشور باید شناخت خطر در بحران‌ها و حوادث کشور را از مهدهای کودک‌ شروع کند، زیرا تغییر رفتار در بزرگسالان کار آسانی نیست. خانکه با اشاره به اینکه مردم هر چقدر احساس خطر نکنند برای حوادث نیز آمادگی خود را بالا نمی‌برند، گفت: بنابراین روحانیان نیز باید در این مقوله بر اساس روایات درباره عذاب و بلا ورود کنند و در مساجد مردم را از نظر آگاهی و شناخت خطر بالا ببرند.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا با بیان اینکه ایران در علم بحران از کشورهای دیگر عقب‌مانده‌تر نیست، عنوان کرد: ولی در زمینه استانداردها بویژه در حوزه بحران باید اصلاحات وسیعی صورت پذیرد.
«پلاسکو» حادثه‌ای محلی بود
خانکه در ادامه با انتقاد از نوع اخباری که در حادثه پلاسکو از طریق رسانه‌ها مخابره شد، گفت: حادثه پلاسکو براساس علم بحران در حد یک حادثه محلی بود ولی به دلیل نوع پوشش بسیار هیجانی این حادثه، به بحرانی ملی تبدیل شد و آبروی ایران در دنیا تحت‌الشعاع قرار گرفت به‌طوری که برخی کشورها به ایران پیشنهاد کمک کردند، درحالی که نباید در حادثه پلاسکو به آن صورت اخبار در رسانه‌های نوشتاری و تصویری مخابره می‌شد و این نشان می‌دهد در رسانه‌ها نیز باید خبرنگاران با دانش اخبار مدیریت بحران در مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا تحصیل کنند، زیرا نباید اخبار یک حادثه محلی زندگی مردم کشور را فلج کند و بیشتر وقت مسؤولان برای چنین حوادثی صرف شود.
قاضی‌پور: منشأ کشتار مردم در حادثه سیل، وزارت راه‌وشهرسازی بود
نماینده ارومیه در مجلس گفت: منشأ کشتار مردم در حادثه سیل مناطق غربی کشور سهل‌انگاری وزارت راه‌وشهرسازی بود.
به گزارش پارس‌نیوز، نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: منشأ اصلی کشتار مردم سهل‌انگاری وزارت راه‌وشهرسازی در بستن راه اصلی عبور مردم  محلی و استفاده از راه جایگزین خطرناک از بستر یک رودخانه بود. نبود زیرساخت‌های لازم مانند پل‌های شناور و متحرک در افزایش خسارات وارده به منطقه تأثیر زیادی داشته است. وی افزود: مسؤولان محلی اکثرا در مناطق سیل‌زده حضور داشتند، ما انتظار کمک و توجه بیشتر از سوی مسؤولان عالی کشور را داشتیم، در حالی که برخلاف وعده‌ها هنوز اینگونه اقدامات در سطح کلان صورت نگرفته است.
قاضی‌پور با گله‌مندی از تصمیمات گرفته‌شده توسط دولت، تصریح کرد: قرار بود از تهران امکانات مورد نیاز جهت کمک به مردم سیل‌زده اعم از خوراک و دیگر بسته‌های توزیعی ارسال شود ولی هنوز چنین نشده است.
نماینده ارومیه در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم در دیگر مناطق، امکان بروز فاجعه‌های بزرگ‌تر از سیل گذشته وجود دارد و نیاز است دولت و وزارت راه‌وشهرسازی اقدامات لازم و فوری را جهت جلوگیری از بروز حوادث سنگین‌تر انجام دهند.


Page Generated in 0/0088 sec