ساخت تونل قلاجه یکی از مهمترین مصوبات دولتی در استان ایلام بود که با اجرای آن مسافت بین کرمانشاه و ایلام کاهش مییافت ولی این پروژه بعد از حدود ۷سال هنوز به بهرهبرداری نرسیده است. استان ایلام در غرب ایران یکی از مناطق محروم کشور به شمار میرود که وضعیت زیرساختهای آن به دلیل کوهستانی بودن استان همیشه به عنوان یک معضل به شمار رفته است. راههای کوهستانی فرصت توسعه را از استان گرفته است، هرچند اقدامات مختلفی از سوی دولتها برای حل این مشکل انجام شده اما باز هم این استان به حد قابل قبولی از راههای دسترسی نرسیده است. حدود 7 سال از ساخت تونل قلاجه میگذرد؛ یکی از بزرگترین و مهمترین پروژههای تونلسازی در شهرستان ایوان که قرار بود مسافت بین ایلام-کرمانشاه را کم کند اما الان حال و روز خوبی ندارد. تونل قلاجه بین استانهای ایلام و کرمانشاه قرار گرفته و 2 هزار و ۵۰۰ متر طول دارد که با راههای طرفین طول این تونل به 3 هزار و ۷۵۰ متر میرسد. دولت در سفر به استان ایلام مصوب کرد این پروژه تکمیل شود اما هماکنون این مهم محقق نشده و تونل قلاجه که میتوانست برای استان با توجه به وجود مرز مهران در زمان اربعین کمک حال باشد، به بهرهبرداری نرسیده است. براساس اعلام مدیران شرکت مجری، این تونل باید نیمه نخست سال ۹۳ به بهرهبرداری میرسید و با وجود اینکه دولت اعتبار مناسبی را برای تکمیل آن در نظر گرفت ولی شرکت اجراکننده به بهانههایی مدت زیادی است روند اجرایی را به تعطیلی کشانده است. شاپور پولادی، معاون عمرانی استانداری ایلام در این ارتباط گفت: این پروژه از ۱۳۸۹ آغاز شده و هماکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد که تلاش میشود تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسد. وی عنوان کرد: هماکنون روند اجرای پروژه با کندی مواجه شده و مسؤولان استان در حال پیگیری برای حل مشکلات و سرعت گرفتن پروژه هستند تا در سال جاری به بهرهبرداری برسد. معاون عمرانی استانداری ایلام تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۴۰ میلیارد ریال به پیمانکار این پروژه پرداخت شده که پرونده حقوقی این تعلل و تأخیر تشکیل شده و هماکنون از طریق مراجع قانونی در جریان است. وی افزود: دولت به تعهدات خود تاکنون عمل کرده ولی پیمانکار پاسخ مناسبی به اعتماد مردم و مسؤولان نداده است. پولادی با اشاره به اینکه این پروژه یکی از مهمترین پروژههای راهسازی استان است، گفت: بهرهبرداری از این تونل بیش از ۱۲ نقطه حادثهخیز از گردنه قلاجه را حذف و با کاهش ۱۲ کیلومتری فاصله میان استانهای ایلام و کرمانشاه، کریدور جدیدی را برای حمل و نقل جادهای در استان ایجاد خواهد کرد. محمدرضا مروارید، استاندار ایلام سال گذشته در آخرین بازدیدی که از پروژه تونل قلاجه داشت، اظهار کرد: در صورتی که این شرکت نسبت به ادامه روند اجرایی تونل کوتاهی کند، ضمن خاتمه پیمان، این شرکت خلع ید و با برگزاری مناقصه، پروژه به شرکت دیگری واگذار خواهد شد. اما باز هم زمان گذشت و پیمانکار به وعدههای خود عمل نکرده و باید دید در سال جاری چه تصمیمی برای اجرای پروژه گرفته میشود. از طرفی هم پیمانکاران پروژه با بیان اینکه هزینههای اجرایی پروژه بسیار بالا رفته و باید تعدیل شامل اجرای تونل قلاجه شود، میگویند اجرای عملیات تهویه و روشنایی تونل با شرایط فعلی امکانپذیر نیست و حاضر به تکمیل طرح نیستند. مدیرکل راهوشهرسازی استان نیز در این باره گفت: کار حفاری و کفکنی این تونل 2 هزار و ۵۰۰ متری به پایان رسیده و بیش از ۵۰ درصد عملیات لاینینگ (طاق بتنی) نیز به انجام رسیده است. میرجعفریان بیان کرد: اجرای سیستم تهویه و روشنایی این تونل باقی مانده که قسمت پرهزینه این عملیات است و امیدواریم با تأمین اعتبار لازم این قسمت عملیات نیز آغاز شده و بزودی شاهد بهرهبرداری از این تونل باشیم. بهرهبرداری از این تونل ۱۲ کیلومتر گردنه برفگیر جاده ارتباطی ایلام- کرمانشاه را حذف میکند و موجب تسهیل در تردد خودروها در این جاده میشود، ضمن اینکه ارتباط شهرستان مرزی گیلانغرب و بخش سومار در استان کرمانشاه با مرکز این استان نیز تسهیل خواهد شد.