printlogo


کد خبر: 174270تاریخ: 1396/1/29 00:00
چهارگوشه

راهپیمایی «نان» در یمن
شورایعالی اتحادیه سازمان‌های جامعه مدنی یمن، شرکت گسترده مردم یمن در راهپیمایی روز چهارشنبه هفته جاری را که در اعتراض به حمله به بندر مهم الحدیده و بستن آن برگزار می‌شود، خواستار شد. شورایعالی اتحادیه سازمان‌های جامعه مدنی همچنین از سازمان‌ها، نهادها، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها دعوت کرد در راهپیمایی «نان» حضور گسترده داشته باشند. این شورا آمریکا و انگلیس را مسؤول حمایت از ائتلاف ضدیمنی و بمباران بندر الحدیده که تنها شاهراه ورود مواد غذایی برای 20 میلیون یمنی است، دانست.

تداوم سرکوب شیعیان بحرینی
شیعیان بحرین همچنان از افزایش فشارهای رژیم آل‌خلیفه علیه آنها از زمان سلب تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب این کشور شکایت دارند. نیروهای امنیتی روز یکشنبه در راستای افزایش اقدامات ظالمانه علیه شیعیان بحرین به بهانه‌ای واهی اهالی شهر شیعه‌نشین حمد را مورد اذیت و آزار قرار داده و مانع از تجمع و برگزاری مراسم عزاداری یکی از مراجع شیعه شدند. در خبری دیگر، دادگاه بحرین، دیروز رسیدگی به پرونده درخواست انحلال جمعیت «وعد» را به روز ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) موکول کرد.


معاون ترامپ همان جمله اوباما را بلغور کرد
پنس و تاد میهمانان ناخوانده  بحران کره
معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده که برای بررسی بحران شبه‌جزیره کره به سئول سفر کرده بود، دیروز از مرزهای شمالی کره‌جنوبی با همسایه متخاصمش بازدید کرد. مایک پنس در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که دوره صبر راهبردی واشنگتن با پیونگ یانگ به پایان رسیده و بدین ترتیب نارضایتی آمریکا از عدم همکاری کره شمالی برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک را ابراز کرد. او همچنین آزمایش ناموفق موشک بالستیک در روز شنبه توسط کره‌شمالی را یک اقدام تحریک‌آمیز خواند و با تکرار جمله مشهور اوباما و بوش مبنی بر اینکه «همه گزینه‌ها علیه کره‌شمالی روی میز است» به رهبران کره‌شمالی هشدار داد که تصمیم دونالد ترامپ را مورد آزمایش قرار ندهند. اما آنچه بیش از خط و نشان تبلیغاتی معاون ترامپ برای کیم جونگ ‌اون، رهبر جوان و ماجراجوی کره‌شمالی حائز اهمیت است، تصمیم عملی واشنگتن و سئول بر سر استقرار پیش از موعد سامانه موشکی تاد در کره‌جنوبی است. هوانگ کیوآن، نخست‌وزیر کره‌جنوبی در نشست خبری مشترک خود با پنس این خبر را اعلام کرد. معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به دنبال اعلام این خبر از نگرانی آمریکا نسبت به رفتار تلافی‌جویانه چین علیه کره‌جنوبی بر سر سامانه تاد پرده برداشت. ترامپ اخیرا در جریان دیدار شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور خلق چین از آمریکا به او گفته بود که آمریکا حتی اگر لازم باشد به تنهایی علیه کره‌شمالی وارد جنگ می‌شود. پنس نیز در تلاش برای همراه کردن دیپلماتیک پکن در این ماجرا در جوار میدان مین 4 کیلومتری «دی‌ام‌زد» نزدیک نقطه صفری مرزی کره‌شمالی و  جنوبی گفت ترامپ امیدوار است چین از اهرم‌های فوق‌العاده خود برای اعمال فشار به کره با هدف کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای این کشور استفاده کند. با این حال بعید است چینی‌ها به حضور مایک پنس در شبه‌جزیره کوچک شرق این کشور و همین‌طور رسیدن قریب‌الوقوع موشک‌های آمریکایی تاد به کره‌جنوبی واکنش مثبتی نشان دهند.
رئیس‌جمهور کره متهم شناخته شد
دادستان کره‌جنوبی اعلام کرد «پارک گئون هه»، رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور رسما متهم شناخته شده است. به‌گزارش آسوشیتد‌پرس، دفتر دادستانی سئول دیروز این کیفرخواست را صادر کرد. بدین ترتیب انتظار می‌رود دادگاه خانم رئیس‌جمهور که ماه گذشته به اتهام دریافت رشوه و فساد مالی بازداشت شد،هفته آینده برگزار شود. او در جریان محاکمه‌اش که ممکن است 6 ماه به طول بینجامد،  در زندان خواهد ماند.منابع خبری به نقل از مقامات سئول گزارش دادند که در صورت اثبات اتهام‌های وارد شده به پارک گئون ‌های بویژه اتهام دریافت رشوه، وی احتمالا به 10 سال حبس محکوم خواهد شد. از سال 1980 تاکنون، پارک گئون ‌هه نخستین رئیس جمهور کره‌جنوبی است که پیش از به پایان رسیدن دوره ریاست‌جمهوری، از سمت خود برکنار می‌شود.


Page Generated in 0/0073 sec