printlogo


کد خبر: 174272تاریخ: 1396/1/29 00:00
تجمع چندین‌باره متقاضیان مسکن در پردیس
عمر دولت یازدهم تمام شد، مسکن‌مهر تمام نشد

گروه اقتصادی: مسکن‌مهر که طرحی مناسب برای تامین سرپناه قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه بود، متاسفانه در دولت یازدهم به سرانجام نرسید و این طرح که مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی متعهد به تکمیل آن تا پایان عمر دولت بودند نه‌تنها عملی نشد بلکه متقاضیان آن نیز با افزایش قیمت مواجه شدند. دیروز تعدادی از متقاضیان مسکن‌مهر در اعتراض به طولانی شدن روند تکمیل و تحویل واحدهای خود و عدم تحقق وعده‌های داده شده مقابل ساختمان شرکت عمران پردیس تجمع کردند.
به گزارش تسنیم، شماری از متقاضیان مسکن‌مهر پردیس در اعتراض به محقق نشدن وعده‌های تحویل واحدهای مسکن‌مهر در دولت یازدهم مقابل ساختمان شرکت عمران این شهر تجمع کردند. آنها پلاکاردهایی با مضمون «هیچکدام از وعده‌های بازدید 5 بهمن 95 محقق نشد»، «عمران نابسامان، تموم شده صبرمان»، «خیانت در امانت»، «وزارت راه به فکر انبوه‌سازان، انبوه‌سازان به فکر جیب‌شان» و... در دست داشتند. یکی از حاضران در این تجمع که بلندگوی دستی در اختیار داشت به تجمع‌کنندگان گفت اقساط تسهیلات مسکن‌مهر را پرداخت نکنند و در صورت تحویل کلید اقدام به بازپرداخت تسهیلات کنند.
خانه‌های رؤیایی «آخوندی» رؤیا شد
با آنکه وزیر راه سال ۹۲ در اظهاراتی پرطمطراق از خانه‌دار شدن ۳ ساله مردم با پس‌انداز ۳۰ میلیون تومانی بر اساس طرح صندوق‌های پس‌انداز مسکن خبر داده بود، پس از گذشت ۴ سال صاحبخانه شدن مردم با طرح آخوندی تبدیل به رویا شده است. وزیر راه‌وشهرسازی در یکصدونوزدهمین روز از عمر دولت تدبیر و امید به برنامه زنده «نگاه یک» رفت تا علاوه بر ارائه عملکرد 4 ماهه وزارتخانه متبوعش از برنامه‌هایش برای حوزه‌های راه و مسکن بگوید. عباس آخوندی با بیان اینکه مساله‌ای که در 100 روز فعالیت دولت یازدهم با آن مواجه بودیم یکسری برگشت‌های بنیادی از برنامه‌های اجرا شده در راستای اصل 44 قانون اساسی بوده است، گفت: در 8 سال گذشته کسی نگفت اگر می‌خواهید خانه‌دار شوید باید پس‌انداز کنید. در حال حاضر دوستان در حال تهیه طرح صندوق‌های پس‌انداز مسکن هستند که در قالب آنها در مدت 3 تا 5 سال مردم می‌توانند با پس‌انداز 25 تا 30 میلیون تومان خانه‌دار شوند. وی از راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات نیز خبر داد و درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی افزود: حتما باید در نخستین خرید خانه مالیات‌ها بشدت کاهش یابد و در حد صفر باشد اما در خریدهای دوم، سوم، چهارم و... باید مالیات‌ها افزایش یابد. یکی از وعده‌های بعدی وزیر راه‌وشهرسازی شکستن انحصار بانک «ورشکسته» مسکن در پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن بود اما در 4 سال سپری شده از عمر دولت یازدهم این انحصار شکسته نشده و مسؤولان و دست‌اندرکاران این بخش یکی از دلایل آن را عدم علاقه سایر بانک‌ها به این نوع تسهیلات اعلام می‌کنند. خردادماه سال 94 طی مراسمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم به صورت رسمی افتتاح شد. از آن تاریخ تا 28 اسفندماه گذشته به گفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی حدود 3000 میلیارد تومان در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند. این تسهیلات برای خانه‌اولی‌هاست و فرض را بر این می‌گیریم که زوج‌های جوان 160 میلیون تومان پس از یک سال تسهیلات دریافت می‌کنند. بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران حدود 4 میلیون و 490 هزار تومان است. از این رو با وام 160 میلیون تومانی می‌توان کمی بیش از 35 متر خانه خرید. جدا از متراژ ناامیدکننده طرح وزیر راه‌وشهرسازی، اگر خانه‌اولی‌ها بخواهند تسهیلات (با نرخ سود 5/9 درصدی) را 3 ساله (36 ماهه) بازپرداخت کنند باید ماهانه 5 میلیون و 125 هزار تومان قسط بدهند. در دوره 5 ساله یعنی 60 ماهه زوج‌های جوان باید ماهانه 3 میلیون و 360 هزار تومان قسط پرداخت کنند.
تزریق پول پرقدرت به مسکن اجتماعی
مسؤولان در حالی بارها علت تورم بالای ۴۰ درصدی در دولت دهم را تزریق پول پرقدرت بانک مرکزی به مسکن‌مهر اعلام می‌کنند که قرار است همین بانک 4/2 هزار میلیارد تومان به مسکن اجتماعی اختصاص دهد. به گزارش مهر، محمدجواد حق‌شناس، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن چند روز قبل در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها از آغاز طرح مسکن اجتماعی در خرداد ماه سال جاری خبر داده و گفته بود  این طرح با اختصاص ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برای ساخت مسکن ۵ میلیون خانوار کم‌درآمد به صورت تسهیلات ارزان‌قیمت (با نرخ بهره ۵ درصد) اجرایی خواهد شد. به گفته دست‌اندرکاران حوزه مسکن،  گذشته از شائبه تبلیغاتی بودن اعلام این خبر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و همچنین گذشته از تکرار وعده و وعیدهای مکرر مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی مبنی بر آغاز طرح مسکن اجتماعی در طول ۴ سال دولت و تعویق مکرر تاریخ‌های اعلام شده، این سوال مطرح است که چرا دولتی که همواره خود منتقد سیاست دولت قبل در حوزه مسکن- طرح مسکن‌مهر- بوده،  همان روش را برای اجرای طرح مسکن اجتماعی برگزیده است؟ یکی از مهم‌ترین نقدهایی که کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت و همچنین مقامات اقتصادی- اجتماعی دولت یازدهم نسبت به طرح مسکن‌مهر مطرح کرده و می‌کنند، تورم‌زا بودن آن است. آنها می‌گویند دولت دهم بخش زیادی از منابع بانک مرکزی را که اصطلاحا پول پرقدرت نامیده می‌شود، برای ساخت واحدهای مسکن‌مهر به صورت تسهیلات ارزان‌قیمت خرج کرد و همین موضوع سبب ایجاد تورم بیش از ۴۰ درصد شده بود. به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، راه‌حل رفع تورم حاصل از تزریق پول پرقدرت بانک مرکزی به جامعه، بازگرداندن همان پول به خزانه بانک مرکزی است، این در حالی است که پولی که بانک مرکزی برای طرح مسکن‌مهر تخصیص داده بود، همچنان در بانک مسکن برای اتمام واحدهای باقیمانده این طرح در گردش است و وام‌گیرندگان در حال پرداخت اقساط خود هستند.
 


Page Generated in 0/0187 sec