printlogo


کد خبر: 174289تاریخ: 1396/1/30 00:00
تحلیل کنایه‌وار سیدعزت‌الله ضرغامی درباره وضعیت اضطراری دولت و دلیل کاندیداتوری اسحاق جهانگیری
داربست
کاندیدای پوششی یعنی رئیس‌جمهور برای سرپا ماندن احتیاج به داربست دارد

گروه سیاسی: اصلاح‌طلبان و بخشی از حامیان دولت می‌گویند وضعیت دولت روحانی عادی نیست و با همین استدلال، کاندیدا شدن اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی را توجیه می‌کنند.  آنها می‌گویند جهانگیری آمده است تا در انتخابات روحانی را پوشش دهد.
«وطن امروز» در شماره دیروز خود درباره ارزیابی اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری جهانگیری، گزارشی را با عنوان «وضعیت اضطراری» منتشر کرد.
اما واکنش اصولگرایان به کاندیداتوری جهانگیری صریح‌تر بوده است. اصولگرایان می‌گویند کاندیداتوری جهانگیری نشان‌دهنده آن است که جایگاه روحانی متزلزل شده است و این موضوع وضعیت روحانی را در افکار عمومی تضعیف می‌کند.  
تعبیر سید عزت‌الله ضرغامی، یکی از چهره‌های سرشناس اصولگرایان از کاندیداتوری جهانگیری هم قابل توجه بود.  ضرغامی می‌گوید کاندیداتوری جهانگیری مانند یک داربست عمل می‌کند و تلاش می‌کند ساختمان دولت روحانی فرو نریزد.  
سیدعزت‌الله ضرغامی دیروز در کانال تلگرامی خود نوشت: دیروز میزبان آقایان رحیمیان، حدادعادل و فدایی بودم، گذشته را قدری مرور کردیم و برای روزهای آینده همفکری و مشورت.  جلسه خوبی بود.  ضرغامی در این مطلب افزوده است: معتقدم کاندیدای پوششی برای رئیس‌جمهور مستقر کار شایسته‌ای نیست.  باعث تنزل جایگاه او خواهد شد.  در واقع با صدای بلند اعلام می‌کنیم که رئیس‌جمهور برای سرپا ماندن احتیاج به داربست دارد. وی همچنین تصریح کرده است: نامزدهای جبهه مردمی هیچ کدام پوشش دیگری نیستند.  هر کدام از آنان نقاط قوت و مزیت نسبی خود را دارند. آنان باید خود را برای روزهای پایانی بویژه مناظره‌ها آماده کنند.
کاندیدای غیردموکراتیک
کاندیداتوری جهانگیری به معنای ضعیف بودن روحانی است.  این یکی از ارزیابی‌های اصولگرایان از کاندیداتوری جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم است.  اما اصولگرایان می‌گویند اساسا مقوله «کاندیدای پوششی» یک اقدام غیردموکراتیک و خلاف اصل صداقت با مردم است. این را سیدنظام الدین موسوی، تحلیلگر اصولگرا و دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان درباره کاندیداتوری جهانگیری گفته است.  موسوی در این‌باره گفت: شکل‌گیری پدیده کاندیدای پوششی امری عجیب است، چرا که این مساله با دوره‌های قبلی همخوانی ندارد. وی با اشاره به حضور رقبای متعدد در دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری برای رقابت با رئیس‌جمهور مستقر خاطرنشان کرد: سال 80 ما 9-8 نامزد برای رقابت با رئیس‌جمهور مستقر داشتیم و عموماً در طیف مقابل رئیس دولت اصلاحات بودند و کسی به عنوان حمایت از آقای خاتمی به صحنه نیامده بود و حضور آقای شمخانی نیز برای نقد دولت محسوب می‌شد. سال 88 نیز آقای احمدی‌نژاد یک‌تنه در میدان بود و 3 کاندیدای دیگر رقیب واقعی وی محسوب می‌شدند.  موسوی در ادامه اظهار داشت: آرایش نامزدها و حضور کاندیدای پوششی در رقابت‌های انتخاباتی بدین معناست که آقای روحانی از وضعیت خود در مناظره‌ها مطمئن نیست و اگر با کاندیداهای مختلف مواجه شود که بنای نقد دولت وی را دارند دچار ضعف خواهد شد و کاندیدای پوششی تلاش برای رفع این نقیصه است. وی در عین حال ورود جهانگیری را ناهمخوان با سنت‌های رایج دموکراسی دانست و افزود: آیا جهانگیری برای رقابت تمام‌عیار به صحنه آمده است؟ دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ادامه داد: وقتی کسی برای رقابت‌ها نام‌نویسی می‌کند به معنای این است که خود را محق می‌داند و انتقاداتی به وضع موجود دارد اما حضور آقای جهانگیری در این دوره از انتخابات، نمایشی است.  یعنی فردی می‌خواهد به رقابت‌ها ورود کرده و از روحانی دفاع کند. موسوی همچنین خاطرنشان کرد: حضور آقای جهانگیری برای دفاع از روحانی برای یک رئیس‌جمهور خوب نیست و نشان ضعف رئیس‌جمهور تلقی می‌شود چرا که جهانگیری بنا دارد در مناظرات به آقای روحانی کمک کند تا وی دست برتر را داشته باشد.
بازی باخت – باخت برای روحانی
این 2 محور یعنی «اعتراف به ضعف روحانی و رفتار غیرصادقانه با مردم» 2 محوری است که اصولگراها درباره کاندیداتوری جهانگیری مطرح کرده‌اند.  البته این همه ارزیابی‌ها از کاندیداتوری جهانگیری نیست.  
پرویز امینی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی نیز درباره کاندیداتوری جهانگیری به آثار و تبعات این کاندیداتوری برای حسن روحانی پرداخته است.  امینی معتقد است این کاندیداتوری در نهایت به زیان روحانی خواهد بود.  امینی در این راستا گفت: نامزدی جهانگیری از موضع اصلاح‌طلبان، آنها را از تله انسدادی که در آن گرفتار شده بودند می‌تواند خارج کند و از این نظر که اصلاح‌طلبان یک نامزد اصلی و نه عاریتی مثل جهانگیری در انتخابات دارند برای آنها مثبت است.  علاوه بر این اگر جهانگیری بتواند چهره موثرتری از خود نسبت به روحانی نشان بدهد که محتمل نیز هست، حتی می‌تواند جایگزین روحانی شود و این برای اصلاح‌طلبان به موفقیت مضاعف تبدیل خواهد شد. امینی تاکید کرد: اما برای روحانی، کاندیداتوری جهانگیری چه انتخابات را ببرد و چه نبرد، پیامد منفی دارد. در صورت پیروزی این دستاورد منفی کمتر است. چون وی لااقل رئیس‌جمهور هست اما رئیس‌جمهوری مدیون به معاونش جهانگیری که همین مساله از روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، اعتبارزدایی و وی را
حتی نسبت به سال 92 نیز از نظر اجتماعی و سیاسی ضعیف‌تر می‌کند و در صورت شکست به‌رغم حضور جهانگیری، این دستاورد منفی بیشتر است و به نوعی هم چوب را و هم پیاز را خورده است.  البته ممکن است روحانی بر اثر تحلیل‌های تازه‌تر و عینی‌تر و گرفتن بهانه ردصلاحیت احتمالی خود بعد از اعلام صلاحیت‌ها، به نوعی جهانگیری را از حضور در رقابت منصرف کند.
 

عارف: اگر لازم شد جهانگیری کار را دنبال می‌کند
محمدرضا عارف گفت: حضور آقای جهانگیری طبیعی است که اگر به هر دلیلی لازم شد، کار را دنبال کند. حضور افراد طبیعی است و نمی‌توان جلوگیری کرد اما نامزد اصلی ما آقای روحانی است و امیدواریم با حضور فعال وی و انسجامی که ما داریم، رای ایشان در دوره دوم بیشتر شود.
 

نوبخت: جهانگیری می‌خواهد از دولت حمایت کند
محمدباقر نوبخت گفت: دولت نیازمند تبیین عملکرد خود است، به همین جهت این اقدام (ثبت‌نام در انتخابات) آقای جهانگیری اقدام ارزشمندی است که در جهت دفاع از عملکرد دولت وارد این صحنه شد. حتما در مناظره‌ها تلاش می‌کند درباره واقعیت‌هایی که وجود دارد روشنگری کند.


Page Generated in 0/0138 sec