printlogo


کد خبر: 174336تاریخ: 1396/1/30 00:00
کره‌شمالی باز هم واشنگتن را تهدید کرد
آماده‌باش هسته‌ای آمریکا و روسیه

سفر نظامی مایک پنس، معاون دونالد ترامپ به شرق دور، مشترکا از سوی متحدان و رقبای آمریکا به عنوان محرک یک جنگ خطرناک نگریسته می‌شود. نه تنها رئیس‌جمهور موقت کره‌جنوبی که کشورش مستقیما توسط همسایه شمالی تهدید هسته‌ای می‌شود بلکه نخست‌وزیر ژاپن نیز از تهدید نظامی آمریکا علیه کره‌شمالی با این عنوان که زمان صبر راهبردی به سر آمده است، حمایت کرد.
شینزو آبه حتی در پارلمان ژاپن از آمادگی کشورش برای مدیریت بحران پناهندگان کره‌ای در صورت وقوع جنگ در این شبه‌جزیره خبر داد که نزدیک‌ترین خشکی قاره‌ای به جزایر ژاپن است.
در حقیقت وضعیت در شرق دور به قدری بغرنج است که آبه لحن ضدجنگ 2 هفته پیش خود در مورد تجاوز موشکی آمریکا به سوریه را با لحنی تهاجمی علیه کره‌شمالی جایگزین کرده است.
به گفته مونئو سوزوکی، رئیس حزب «سینتو دایتی»، نخست‌وزیر ژاپن بدین خاطر از حمله آمریکا به سوریه حمایت نکرد برای آنکه روابط خوب کشورش با روسیه را حفظ کند اما همین روابط خوب که بتازگی در حال شکل گرفتن است ممکن است در شبه جزیره کره رو به وخامت بگذارد.  در حالی که روسیه به آمریکا درباره هرگونه اقدام نظامی یکجانبه به کره‌شمالی هشدار داده، پیونگ‌یانگ بار دیگر واشنگتن را به «جنگ تمام‌عیار» تهدید کرده است.  هانگ سون ریول، معاون وزیر خارجه کره‌شمالی دوشنبه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تصریح کرد هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه کره‌شمالی به جنگ می‌انجامد.  او ضمن اعلام آمادگی کشورش برای آزمایش‌های موشکی هر هفته، هر ماه و هر سال گفت: «اگر آمریکا در فکر حمله‌ای نظامی علیه ما باشد، به شیوه و روش خودمان با حمله هسته‌ای غافلگیرکننده‌ای واکنش نشان خواهیم داد». سین هونگ چول، یکی دیگر از معاونان وزیر خارجه کره‌شمالی نیز از «آماده‌باش کامل» ارتش این کشور در جریان سفر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به شبه‌جزیره کره خبر داده است.  چین نیز در همسایگی این منطقه بحرانی نیروهای خود را به حالت آماده‌باش در آورده است. در مورد روسیه، آمادگی برای جنگ بزرگ به خاطر درگیر بودن این کشور پهناور با غرب در بحران‌های دو سوی آسیا (کره‌شمالی در شرق و اوکراین و سوریه در غرب) مضاعف است. از منابع روسی خبر می‌رسد در واکنش به تجاوز موشکی 2 هفته پیش آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه، به دستور کرملین ارتش روسیه با سلاح‌های نوین هسته‌ای تجهیز شده است. بر اساس گزارش‌های محرمانه‌ای که به برخی رسانه‌های این کشور راه یافته‌اند، مهم‌ترین این سلاح‌ها موشک‌های راهبردی هسته‌ای موسوم به ترایدنت (سه‌کاره) هستند که 96 درصد آنها در ارتش روسیه از روز 6 آوریل 2017 در حالت آماده‌باش عملیاتی قرار گرفته‌اند.  در حال حاضر  60 درصد ترایدنت‌های روسیه که امکان پرتاب‌شان از سیلوهای زمینی، هواپیماهای بمب‌افکن و همچنین زیردریایی‌های هسته‌ای وجود دارد از نسل قبلی بمب‌های اتمی و 40 درصد دیگر از نسل جدید هستند.
تنها 5 کشور روسیه، آمریکا، انگلیس، چین و هند از چنین موشک‌های هسته‌ای بالستیک و کروز برخوردارند. فرانسه نیز تا سال 1996 جزو این کشورها بود اما از آن زمان به دنبال بسته شدن سایت آلبیون به دستور ژاک شیراک، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، دیگر فاقد چنین تجهیزات هسته‌ای راهبردی است.
زیردریایی هسته‌ای که نیروی پیشرانه آن را یک نیروگاه هسته‌ای تامین می‌کند معمولاً به موشک‌های تهاجمی بالستیک و کروز با کلاهک هسته‌ای مجهز است و از مهم‌ترین ابزارهای بازدارندگی هسته‌ای به شمار می‌رود. پنهان بودن تقریباً کامل این زیردریایی‌ها از دید دشمن باعث می‌شود از هرگونه حمله پیشدستانه در امان باشند و اصل «نابودی متقابل» در صورت آغاز جنگ هسته‌ای را تضمین کنند.
مهم‌ترین مزیت این زیردریایی‌ها نسبت به زیردریایی‌های متعارف (دیزلی- الکتریکی) این است که چون انرژی هسته‌ای نیازی به هوا ندارد دیگر لازم نیست زیردریایی برای هواگیری روی آب بیاید. همچنین نیروگاه هسته‌ای این زیردریایی‌ها برای سال‌ها و گاهی تا پایان عمر خود نیازی به سوخت‌گیری مجدد ندارد. این باعث می‌شود این زیردریایی‌ها قادر باشند برای زمان بسیار طولانی داخل آب مانده و اینگونه خود را از دید دشمن پنهان نگاه دارند. با این حال هزینه بسیار بالای فناوری هسته‌ای باعث شده فقط 6 کشور ایالات متحده آمریکا، شوروی (روسیه)، بریتانیا، فرانسه، چین و هند این زیردریایی‌ها را در نیروی دریایی خود به کار گیرند.
فرمان آماده‌باش هسته‌ای ترامپ
دونالد ترامپ هم برای جا نماندن از غائله هسته‌ای فرمانی صادر کرد که به موجب آن پنتاگون موظف است گزارشی در رابطه با مطمئن بودن، امنیت، موثر بودن، قابل اتکا بودن و مناسب بودن سلاح‌های هسته‌ای‌اش برای استفاده در مقابله با تهدید‌های آمریکا و همپیمانانش در قرن بیست‌ویکم به کاخ سفید ارائه دهد. دانا ماتیس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اعلام این خبر گفت جیمز ماتیس موظف است تا پایان سال 2017 گزارش نهایی را به ترامپ بدهد اما فرمان بررسی زرادخانه هسته‌ای آمریکا از سوی کارشناسان نظامی به اعلان آماده‌باش هسته‌ای توسط او تعبیر شده است.
آغاز رزمایش سالانه ناتو نزدیک مرزهای روسیه
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رزمایش سالانه خود در لتونی را از روز دوشنبه با شرکت 11 عضو این سازمان به همراه سوئد در نزدیک‌ترین فاصله ممکن با مرزهای روسیه آغاز کرد. به گفته وزارت دفاع لتونی، این رزمایش مشترک تحت عنوان «سپر تابستانی» در منطقه آموزشی آدازی در نزدیکی ریگا، پایتخت این کشور آغاز شد. بیش از یکهزار و 200 نیروی نظامی در واحدهای حمایت توپخانه‌ای، دفاع هوایی، دفاع ضدتانک و مبارزه با سلاح کشتارجمعی از کشورهای لتونی، لیتوانی، استونی، آمریکا، کانادا، بریتانیا، لوکزامبورگ، بلغارستان، رومانی، اسلواکی، آلمان و سوئد در این رزمایش که تا 12 روز دیگر ادامه دارد، شرکت کرده‌اند. این سازمان نظامی تحت امر آمریکا به‌رغم مخالفت روسیه، تاکنون نیروها و تجهیزات نظامی زیادی به 3 کشور حوزه دریای بالتیک، یعنی استونی، لیتوانی، لتونی و نیز لهستان اعزام کرده است. روسیه نیز در پاسخ سامانه‌های موشکی اسکندر را در پایگاه کالینگراد در نزدیکی مرز خود با کشورهای حوزه بالتیک که عضو ناتو هستند مستقر کرد.
سیستم روسی دفاع ضد موشکی هواپیما
روسیه از ماکت یک دستگاه دفاع ضدموشکی رونمایی کرد که می‌تواند از هواپیما برابر موشک‌های دشمن دفاع کند. بنا به گزارش انستیتوی فیزیک عمومی آکادمی علوم روسیه موسوم به پروخوروف، از ژنراتور این سامانه می‌توان در عملیات ارتباطی و شناسایی و همچنین در جنگ رادیوالکترونیکی استفاده کرد. در این گزارش آمده است: «این سیستم می‌تواند امنیت پرواز هواپیما را در صورتی که این هواپیما از سوی دشمن رصد شده و هدف حمله به وسیله موشک‌های حرارتی و راداری هم قرار گرفته باشد، تامین کند».


Page Generated in 0/0140 sec