printlogo


کد خبر: 174337تاریخ: 1396/1/30 00:00
روسیه ژنرال مک‌مستر را بی‌سواد خواند
احمقانه‌های مشاور امنیتی ترامپ

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارنظری باورنکردنی نه‌تنها تمام حرف‌های پیشین دونالد ترامپ درباره پیدایش گروه تروریستی داعش و جنگ عراق بلکه ادعاهای باراک اوباما و تونی بلر را هم در این زمینه‌ها نقض کرد. ژنرال هربرت مک‌مستر که جزو اقلیت ضدروسی مورد پشتیبانی جنگ‌طلبان سنا در تیم جدید کاخ سفید است با اعلام اینکه وقت «صحبت سخت» با روسیه فرا رسیده، تقصیر پیدایش داعش، بروز بحران تروریسم در اروپا و حتی جنگ عراق را بر گردن مسکو انداخت. اظهارنظرهای مشاور ترامپ که از او با عنوان باسواد‌ترین فرمانده در دستگاه جنگی آمریکا یاد شده است به قدری احمقانه بود که یکی از مقامات عالی شورای فدراسیون روسیه او را تلویحا بی‌سواد خواند.
مک‌مستر در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی ابتدا حمایت روسیه از بشار اسد را سبب جنگ داخلی در سوریه دانست، حال آنکه روسیه پس از آغاز جنگ داخلی از بشار حمایت کرد. او سپس مدعی شد بی‌رحمی‌های مشقت‌بار گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی» در داخل سوریه بحرانی ایجاد کرد که به عراق، کشور‌های همسایه، اروپا و حتی دورتر سرایت کرد. این در حالی است که داعش کار خود را از عراق آغاز کرد و از ابتدا تا سال 2012 نام آن «دولت اسلامی عراق» بود که پس از اشغال رقه خود را «دولت اسلامی عراق و شام» خواند که نام اختصاری مشهور فعلی «داعش» از همین  عنوان برداشت شده است.
جالب اینکه نه‌تنها باراک اوباما اشتباهات آمریکا در عملیات علیه عراق را یکی از علل پیدایش این گروه تروریستی دانسته بود بلکه ترامپ، رئیس امروز مک‌مستر خود بارها در اظهارنظرهایش دولت اوباما را عامل ایجاد داعش در عراق دانسته است.
مشاور امنیت ملی ترامپ حتی پا را از این فراتر گذاشت و به طور ضمنی مقصر جنگ دولت جورج بوش علیه عراق در سال 2003 را مسکو دانست؛ جمله‌ای که قطعا می‌تواند مقام یکی از احمقانه‌ترین حرف‌های سال 2017 میلادی را به مک‌مستر اختصاص دهد. حتی تونی بلر، نخست‌وزیر وقت انگلیس و شریک جورج بوش در تجاوز به عراق، اخیرا با اشاره به نقش لندن و واشنگتن در ایجاد تروریسم تکفیری گفته است: «چطور می‌شود کسانی که در سال 2003 صدام را برکنار کردند جوابگوی پیدایش و رشد سازمانی که بعداً به عنوان دولت اسلامی مشهور شد نباشند؟» مک‌مستر در ادامه در حالی ادعا کرد که  به جز رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا کسی نمی‌تواند موقعیت با روسیه را بهتر اصلاح کند که در خود واشنگتن، تقریبا تمام سیاستمداران متفق‌القول هستند که او عملا در سیاست خارجه هیچ‌کاره است و همه برنامه‌های دیپلماتیک از کاخ سفید ابلاغ می‌شود.
جالب اینکه او از فرض اشتباه خود چنین نتیجه‌ای گرفت: «وضع روابط آمریکا و روسیه با همه مشکلاتی که وجود دارد باز هم روبه‌راه خواهد شد» بعد جمله معروفی را که بارها از شبکه‌های تلویزیونی پخش شده است به عنوان دیدگاه خود مطرح کرد: «وقتی مناسبات در پایین‌ترین نقطه قرار دارد راه دیگری جز بالا رفتن نیست».
اما احمقانه‌های مک‌مستر به همین جا ختم نشد. او گفت روسیه باید جوابگوی فعالیت‌های خرابکارانه در اروپا باشد، آن هم در روزهایی که خود روسیه درگیر حملات تروریستی مکرر است. در پاسخ به این اظهارنظرهای عجیب، «آلکسی پوشکوف» رئیس کمیسیون سیاست خبری شورای فدراسیون  سنای روسیه گفت: «روسیه متعجبانه به سخنان مک‌مستر در این باره که حمایت از دولت سوریه موجب شده است داعش پدید آید و عراق از ثبات بیفتد نگاه می‌کند. مشاور رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند سختگیر باشد ولی بی‌سواد نه. اگر دستیار امنیتی آمریکا خبر ندارد به او می‌گوییم که داعش بر اثر تجاوز آمریکا و فروپاشی دولت عراق پدید آمد، سپس این گروه تروریستی از عراق به سوریه رخنه کرد، نه برعکس».
 


Page Generated in 0/0061 sec