printlogo


کد خبر: 174339تاریخ: 1396/1/30 00:00
چهارگوشه

انتخابات زودهنگام انگلیس
نخست‌وزیر انگلیس، برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی در این کشور را خواستار شد. ترزا می ‌برای برگزاری زودهنگام انتخابات، نیازمند رأی موافق اکثریت نمایندگان پارلمان است. ترزا می‌ جولای گذشته به عنوان نخست‌وزیر روی کار آمد و حال با درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام تلاش می‌کند موضع دولتش را در مذاکرات آتی با اتحادیه اروپایی درباره بریگزیت تحکیم کند. با این حال ترزا می‌ پیش‌تر گفته بود تا انتخابات پارلمانی آتی که قرار بود سال ۲۰۲۰ برگزار شود، همچنان در پست نخست‌وزیری می‌ماند.

تأکید شیعیان نیجریه‌ای به آزادی شیخ زکزاکی
شمار زیادی از شیعیان نیجریه با حضور در خیابان‌های پایتخت، خواستار آزادی فوری شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان این کشور و همسر وی شدند. جنبش اسلامی نیجریه در صفحه رسمی خود در توئیتر، ضمن تاکید بر آزادی فوری رهبر شیعیان این کشور، از برخورد خشونت‌آمیز پلیس و نیروهای امنیتی با تظاهرات مسالمت‌آمیز شیعیان بشدت انتقاد کرد. بر اساس اعلام رسمی دادگاه نیجریه، پلیس این کشور موظف است از حدود 3 ماه پیش مقدمات آزادی شیخ زکزاکی و همسر وی را فراهم کند ولی پلیس نیجریه تاکنون از آزادی شیخ زکزاکی طفره رفته است.

انهدام هواپیمای ترابری سعودی توسط یمنی‌ها
ارتش یمن سه‌شنبه یک فروند هواپیمای ترابری وابسته به ائتلاف سعودی را سرنگون کرد. یک منبع نظامی یمنی به خبرگزاری «خبر» این کشور گفت این هواپیما را یگان موشکی با یک موشک هدایت‌شونده که حامل شماری نظامی بود سرنگون کرد. طبق این خبر، این هواپیما در استان مأرب در شرق یمن و در نزدیکی پایگاه «تداوین» وابسته به شبه‌نظامیان سعودی ساقط شد. این منبع یمنی که نامش فاش نشد، اعلام کرد طبق آمار اولیه، 13 نظامی کشته شده‌اند که چند نفر آنان از افسران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بوده‌اند.


بحران مالی گریبانگیر آل‌سعود شد
لغو طرح‌های میلیاردی در عربستان
منابع دولتی عربستان اعلام کردند دولت این کشور از وزارتخانه‌ها و موسسات خواسته با توجه به کسری بودجه این کشور، راه‌های کاهش هزینه اجرای طرح‌های نیمه‌تمام و در حال ساخت را بررسی کنند. گفته می‌شود عربستان سعودی به علت بحران اقتصادی تصمیم به لغو پروژه‌های جدید چندین ‌میلیارد دلاری خود گرفته است. براساس این گزارش، دولت عربستان به وزارتخانه‌ها و سازمان‌‌های این کشور دستور داده شرایط پروژه‌های زیرساختی ناتمام این کشور را بازبینی کرده، اجرای آنها را لغو یا اصلاح کنند. بیشتر این پروژه‌ها به دوران قیمت بالای نفت (قیمت بالای 100 دلار برای هر بشکه) و ولخرجی دولت عربستان در اختصاص بودجه به اینگونه پروژه‌های اقتصادی بازمی‌گردد.  این روند در اواسط سال 2014 و با سقوط قیمت نفت پایان یافت. با توجه به نرخ کنونی نفت که زیر 55 دلار برای هر بشکه است، اینگونه پروژه‌های اقتصادی چندمیلیارددلاری دیگر برای عربستان مقرون‌ به ‌صرفه نیست و آل‌سعود در تأمین مالی اینگونه پروژه‌ها بشدت با مشکل مواجه شده است. مجلس عربستان همچنین در جلسه‌ای تدابیر ریاضتی جدیدی را برای شرایط معیشتی مردم این کشور اعمال کرد تا وضعیت بحرانی مالی پیش‌روی رژیم سعودی بیش از پیش به اثبات برسد. براساس این قانون، از این پس مردم عربستان برای مصرف دخانیات و نوشابه و نوشیدنی‌های پرمصرف مالیاتی سنگین با افزایش 50 تا 100 درصدی پرداخت خواهند کرد که یکی از بالاترین هزینه‌ها طی سال‌های اخیر تلقی می‌شود. در همین حال، موسسه اقتصادی «ارنست ویونگ» که ارزیابی دوره‌ای را در زمینه شرایط اقتصادی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس ارائه می‌کند، اعلام کرد اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس دستیابی به درآمد سالانه 25 میلیارد دلار را با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در برنامه خود هدف‌گذاری کرده‌اند تا از این طریق بخشی از کمبود منابع مالی و کسری بودجه آنها جبران شود.


Page Generated in 0/0153 sec