printlogo


کد خبر: 174364تاریخ: 1396/1/31 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از افزایش بیکاری در دولت رکود
ملت بیکار، دولت بیمار

گروه اقتصادی: افزایش نرخ بیکاری یکی از هزاران موردی است که رکود فراگیر در کشور را ثابت می‌کند. به گزارش «وطن‌امروز»، با وجود استفاده مسؤولان دولت یازدهم از آمار برای نشان دادن وضعیت مناسب در کشور، موضوع بیکاری آنقدر عیان بود که حتی آمارهای دولتی هم نتوانست برای دولتی‌ها کاری کند. طبق جداول و آمارهای مستند مرکز آمار ایران بیش از 750 هزار نفر دیگر به سیل بیکاران کشور افزوده شده‌ است. ‌ مسؤولان اقتصادی کشور برای پایین نگه داشتن سطح نرخ بیکاری علاوه بر افزایش دامنه مشارکت شاغلان، نرخ جمعیت فعال کشور را برخلاف افزایش ده‌ها میلیونی جمعیت کشور در چند دهه گذشته، پایین نگه می‌دارند. بر اساس این گزارش، آمارها و مستنداتی از وضعیت بازار کار کشور وجود دارد که نشان از افزایش بحران بیکاری و تعدیل نیروی کار دارد به طوری که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در سال 92، نرخ بیکاری در کشور 4/10 درصد بود  و این آمار هم‌اکنون به بیش از 12 درصد رسیده است.
 گزارش سال 94 مرکز آمار ایران
سال 94 روند افزایشی نرخ بیکاری برخلاف وعده‌های دولت مبنی بر تک‌رقمی شدن این نرخ در دوران تبلیغات انتخاباتی و پس از آن و حتی در پایان سومین سال از عمر دولت ادامه پیدا کرد و تعداد بیکاران کشور با افزایش بیش از 200 هزار نفری به 2میلیون و 729 هزار و 92 نفر رسید. در این سال سهم اشتغال در بخش صنعت با کاهش بیش از یک درصدی به 5/32 درصد ‌رسید که نشان از افزایش مشکلات این بخش مولد اقتصاد کشور دارد. طبق این مستندات در سال 95، نرخ بیکاری در مسیر صعودی خود به 4/12 درصد ‌رسید که نشان از افزایش 500 هزار نفری خیل عظیم بیکاران کشور دارد.
گزارش سال 1395 مرکز آمار ایران
به گزارش فارس، روند صعودی نرخ بیکاری در 4 ساله عمر دولت یازدهم، فارغ از اقداماتی نظیر پایین نگه داشتن نرخ روی کاغذ یا افزایش دامنه شاغلان برای نشان دادن نمایشی میزان اشتغال ایجاد شده، بحران جدی در بازار کار را هشدار می‌دهد. همچنین صندوق بین‌المللی پول از وخیم‌تر شدن وضعیت اشتغال در ایران خبر داد و اعلام کرد ۷ کشور در حل مشکل بیکاری خود از ایران در سال ۹۵ پیشی گرفته‌اند. به گزارش تسنیم، جدیدترین آمار ارائه شده از سوی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد وضعیت بیکاری در ایران طی سال گذشته وخیم‌تر شده است و در مقایسه با کشورهای دیگر نیز دولت ایران در زمینه اشتغالزایی عملکرد نامناسبی داشته است. نرخ بیکاری ایران در سال 95 حدود 5/1درصد افزایش داشته است. در حالی که براساس آمار صندوق بین‌المللی پول نرخ بیکاری در ایران طی سال 2015 برابر با سال 1394 بالغ بر 11 درصد بوده در سال 95 این رقم به 45/12 درصد افزایش یافته است. افزایش قابل توجه نرخ بیکاری در سال 95 با ادعای بازگشت رونق به اقتصاد کشور در این سال که از سوی مقامات دولت یازدهم مطرح می‌شود همخوانی ندارد. براساس این گزارش، آمار مقایسه‌ای کشورها نیز نشان می‌دهد دولت ایران در زمینه اشتغالزایی نسبت به سایر دولت‌ها در جهان عملکرد پایین‌تری داشته است. ایران از نظر نرخ بیکاری در سال 94 رتبه 25 را در بین کشورهای جهان کسب کرده بود اما در سال 95 در جایگاه 18 از این نظر قرار گرفته است، بنابراین 7 کشور توانسته‌اند وضعیت اشتغال خود را بهبود بخشند و ایران را در رده‌بندی جهانی پشت سر گذارند. از جمله این کشورها عبارتند از الجزایر، باربادوس، اسلواکی و ایتالیا. آفریقای جنوبی با نرخ بیکاری 7/26 درصدی بالاترین نرخ بیکاری در بین کشورهای جهان را در سال 95 داشته است. بوسنی با نرخ بیکاری 4/25 درصدی و یونان با 7/23 درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.  برخی کشورهایی که بیکاری کمتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: باهامس با 1/12 درصد، سورینام با 9/10 درصد، ترکیه با 7/10 درصد، فرانسه با 10 درصد، مراکش با 4/9 درصد، فیجی با 7/8 درصد، کانادا با 7 درصد و پاکستان با 9/5 درصد.
نرخ بیکاری ۲۶ درصدی در جمعیت جوان
آمار وضعیت نیروی کار نشان می‌دهد ۵۷ درصد بیکاران در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند که بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را شامل می‌شوند. هر چند بر اساس شاخص‌های آماری، نرخ بیکاری در «جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر» مورد محاسبه قرار می‌گیرد اما با توجه به اینکه بیشترین متقاضی شغل در بین جمعیت جوان کشور است، بررسی وضعیت اشتغال در جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال بیش از سایر گروه‌های سنی اهمیت دارد. وضعیت اشتغال جمعیت جوان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال و ۱۵ تا ۲۹ سال به تفکیک مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس مقایسه آماری نیروی کار نشان می‌دهد نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال در سال ۹۵ به میزان 1/3 درصد رشد داشته است به طوری که این نرخ از 1/26 درصد در سال ۹۴ به 2/29 درصد در پایان سال ۹۵ رسید. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. همچنین کل جمعیت بیکار که در سن کار قرار دارند ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر است که از این میزان ۸۶۹ هزار و ۵۳۱ نفر در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال قرار دارند، این جمعیت در سال ۹۴ به میزان ۷۶۵ هزار و ۱۷۰ نفر بود. در مقابل، بررسی وضعیت نیروی کار در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال نیز حاکی از آن است که نرخ بیکاری در این جمعیت 9/25 درصد است که در سال ۹۴ این میزان 3/23 درصد بود. این آمار نشان‌دهنده افزایش 6/2 درصدی نرخ بیکاری در این گروه سنی است. در عین حال سهم بیکاران گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال از کل جمعیت بیکار کشور یک میلیون و ۸۲۷ هزار و ۵۲۵ نفر است. با این حال نتایج آمار نشان می‌دهد از مجموع حدود ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار بیکار،  یک میلیون و ۸۲۷ هزار نفر در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند. به عبارتی ۵۷ درصد از کل جمعیت بیکار کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند.


Page Generated in 0/0074 sec