printlogo


کد خبر: 174382تاریخ: 1396/1/31 00:00
گزارش «وطن امروز» از رونمایی روزهای بی‌آیینه، نظام‌نامه حرب و نرگس در بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی نشر کشور
تازه‌های سوره‌ مهر در نمایشگاه کتاب

گروه فرهنگ و هنر: نمایشگاه کتاب بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی در حوزه نشر  است و ناشران هرساله برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای حضور در این نمایشگاه انجام می‌دهند، از سوی دیگر نیز مخاطبان تلاش دارند سبد مطالعاتی یک‌ساله خود را در این 10 روز مشخص کنند و از این رو اهمیت نمایشگاه کتاب صدچندان می‌شود. سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز از 13 تا 23 اردیبهشت 96 در مجموعه نمایشگاه شهر کتاب با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» برگزار می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، سوره‌ مهر در سال‌های اخیر توانسته است جزو برترین انتشارات کشور در حوزه چاپ و فروش کتاب شود به‌گونه‌ای که هرساله مخاطبان انتظار پدیده‌ای جدید از سوی این انتشارات دارند و کمتر بازدیدکننده‌‌ای با دست خالی از غرفه این انتشارات خارج می‌شود. از این‌رو در سری گزارش‌های معرفی تازه‌های نشر در نمایشگاه کتاب، این بار سراغ سوره مهر رفته‌ایم و به معرفی کتاب‌هایی خواهیم پرداخت که بناست این انتشارات در نمایشگاه کتاب رونمایی کند.
«روزهای بی‌آیینه»، گلستان جعفریان
کتاب «روزهای بی‌آیینه» شامل خاطرات منیژه لشکری، همسر «سرلشکر خلبان شهید آزاده حسین لشکری» از زندگی‌اش و چگونگی تحمل 18 سال دوری از همسرش در دوره اسارت است.  این کتاب به روایت ناگفته‌هایی از جنگ تحمیلی می‌پردازد و چگونگی انتخاب‌های یک زن در نبود همسرش و به دوش کشیدن بار زندگی توسط دختری 18 ساله به همراه فرزند 4 ماهه‌اش را شرح می‌دهد که روایت آن به صورت اول شخص و در قالب مستند داستانی است که به دلیل واقعی بودن آن سنگینی بار مستند در این کتاب بیشتر به چشم می‌خورد.
«نظام‌نامه حرب»، مرتضی سرهنگی
این کتاب دربرگیرنده 110 فرمان آیت‌الله بلادی‌بوشهری به مبارزان تنگستان در دوران جنگ اول جهانی است. مرتضی سرهنگی درباره این اثر خود اظهار داشت: سال 74  یا 75 سفری به بوشهر داشتم و در آنجا با کتابی به نام «لوایح و سوانح» آشنا شدم که اعلامیه‌ها، سخنرانی‌ها و نامه‌های یک روحانی و مجتهد تراز اول به نام آیت‌الله سیدعبدالله بلادی بهبهانی بوشهری در آن چاپ شده بود. آیت‌الله بوشهری در مقدمه آن آورده که مبارزان جنوب در تنگستان (در جنگ اول جهانی) بر‌ای جنگ با اشغالگران انگلیس به من پیغام دادند که ما جنگ کردن بلد نیستیم. من هم بلافاصله نشستم به نیت حضرت امیر(ع) «نظام‌نامه حرب» را در 110 بند نوشتم و بر‌ای آنان فرستادم. آنچه در ابتدا توجه من را جلب کرد، بندهای 22 و 23 این نظام‌نامه درباره گزارش‌نویسی از جنگ و عکاسی از میدان نبرد بود. آیت‌الله بوشهری 100 سال پیش، فرمان می‌دهد که از میدان نبرد عکاسی شود. 100 سال پیش چند دوربین عکاسی در ایران بود؟ چند تا در بوشهر بود؟ چند تا در تنگستان بود؟ تنگستان الان هم دِه است. گویا ایشان این نظام‌نامه را بر‌ای همیشه نوشته و جالب است که تمام بندها، دفاعی است و بر حفظ حدود ایران تاکید فراوان دارد. شاید یکی از دلایلی که ملت ایران بقای چند هزار ساله داشته، همین روحیه دفاعی است. سرهنگی تصریح  کرد: متن این نظام‌نامه که در آن از موضوعاتی مانند نوع رفتار فرمانده با سربازان و خوراک آنها تا شکل تصویربرداری از صحنه نبرد و گزارش‌نویسی از آن مورد توجه قرار گرفته است نشانی است از ژرف‌نگری این روحانی که گویی این نظام‌نامه را بر‌ای تمام دوران‌ها می‌نوشته است. این نظام‌نامه به باور من جزو دارایی‌‌های پنهان ماست که حتی می‌تواند امروز نیز در مراکز نظامی ما مورد توجه و استفاده قرار بگیرد. به باور من، مهم‌تر از انتشار این کتاب، شناخته شدن متن این نظام‌نامه است که باید صورت بپذیرد.    
«نرگس»، رحیم مخدومی
رمان «نرگس» ماجر‌ای اسماعیل را روایت می‌کند. خواهر اسماعیل یعنی نرگس به دلیل محجبه بودن از مدرسه اخراج شده است. اسماعیل به هر دری که می‌زند نمی‌تواند خواهرش را به مدرسه بفرستد؛ حتی سر کار می‌رود تا بتواند بر‌ای نرگس معلم خصوصی بگیرد. اما این تنها دغدغه اسماعیل نیست. او از یکسو دایی روحانی‌‌ای دارد که مدام در تعقیب و گریز با نیروهای ساواک است. از سوی دیگر، پدر اسماعیل و خود او به دلیل فعالیت‌های انقلابی دستگیر می‌شوند. وقتی هم که پدرش به زندان می‌افتد، تامین معاش خانواده بر دوش اسماعیل می‌افتد. ولی همه این اتفاقات، به همراه شهادت دایی و یکی از معلمان مدرسه، او را مصمم‌ می‌کند که حتی بیش از گذشته به مبارزه و تلاش بر‌ای فرستادن نرگس به مدرسه بپردازد. او جز پخش اعلامیه‌های انقلابی، در محیط مدرسه هم بر‌ای شوراندن بچه‌ها علیه کادر طاغوتی مدرسه کوتاه نمی‌کند. چنانکه در پایان داستان، خانم فرحزاد معلم بی‌حجابی که اعتقادی هم به انقلاب نداشته است با روسری به مدرسه می‌آید.     
«لبخند با مغز اضافه»، حسین یعقوبی
این کتاب  اثری پژوهشی است که درباره رابطه طنز و فلسفه نگاشته شده است.  حسین یعقوبی در توصیف «لبخند با مغز اضافه» این اثر را تألیف یک استاد دانشگاه به نام دکتر دانیل کلاین که در رشته فلسفه و زبان‌شناسی دکترا دارد، دانست و گفت: در ترجمه این اثر متوجه شدم جای یکسری مفاهیم در این کتاب خالی است، بنابراین از منابع دیگر و همچنین قدری از نظریات شخصی خودم به این اثر منتقل کردم. می‌توان گفت 70 درصد کتاب ترجمه و 30 درصد آن تألیف است.     
«دارودسته دارعلی»، اکبر صحرایی
مجموعه «دار و دسته دارعلی» با محوریت طنز دفاع‌مقدس است که  به جلد هفتم رسیده و قرار است 2 جلد پایانی، بر‌ای نخستین‌بار در سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه شود. «بمب کلاغی» و «خمپاره‌های نقلی» عنوان جلدهای ششم و هفتم مجموعه «دار و دسته دارعلی» است.  نویسنده اثر درباره جدیدترین آثار خود گفت: با توجه با استقبالی که از مجموعه دار و دسته دارعلی از بدو چاپ آن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شد، خوشبختانه دامنه استقبال از آن ادامه پیدا کرد و مشاهده شد که در نمایشگاه بین‌المللی دفاع‌مقدس نیز این اقبال ادامه پیدا کرد، لذا با توجه به مطالعاتی که بویژه در باب طنز دفاع‌مقدس انجام دادم احساس کردم که می‌توان دوام و قوامی به این مجموعه داد. صحرایی یادآور شد: در این مجموعه سعی کردم حرفی به نام داستان وجود داشته باشد تا متهم نشویم که فقط خاطره یا تاریخ شفاهی نقل می‌کنیم. تلاش کردم در کنار صحنه‌های طنز و خلق شخصیت‌های متنوع، ایثارها و شهادت‌ها را هم نشان دهم.     
مجموعه کتاب‌های «شخصیت‌های مانا»
در این مجموعه کتاب‌ها، زندگینامه سیدجعفر شهیدی، سیدمحمد فرزان، مجید شریف واقفی، سلمان هراتی، بهاءالدین محلاتی، سیداحمد خمینی، سیدغلامرضا سعیدی، سیدمحمدعلی داعی‌الاسلام و طاهره صفارزاده به چاپ رسیده است. گروه پژوهش شخصیت‌‌های مانا، اردیبهشت سال 88 تشکیل شده است. این گروه با استفاده از پرونده‌هایی که در بایگانی «فرهنگ ناموران معاصر» حوزه هنری وجود دارد، به زندگینامه افرادی که گمنام یا کمتر شناخته‌شده هستند اما فعالیت‌های سیاسی، علمی، اقتصادی و هنری زیادی در انقلاب داشته‌اند، پرداخته‌اند.  گفتنی است سوره مهر در چند ماه اخیر کتاب‌های متعددی را روانه بازار کتاب کرده است که بسیاری از آنها در صدر توجه مخاطبان قرار گرفته است. «کتاب» اثر فاضل نظری، «پناهگاه بی‌پناه» اثر مهناز فتاحی، «آبنبات هل‌دار» اثر مهرداد صدقی، «آن بیست‌و‌سه‌ نفر» اثر احمد یوسف‌زاده و «از عشقاباد تا عشق‌آباد» اثر منصور انوری ازجمله آثار پرمخاطب سوره‌مهر در سال 95 بوده‌اند. همچنین در سال گذشته از 4 تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب‌هایی که سوره مهر انتشار آن را برعهده داشت، رونمایی شد. کتاب‌های «دختر شینا» و «گلستان یازدهم» اثر مهناز ضرابی‌زاده و «وقتی مهتاب گم شد» و «آب هرگز نمی‌میرد» نوشته حمید حسام از جمله آثاری بودند که سال گذشته رهبر معظم انقلاب بر آنها تقریظ نگاشتند. همچنین این کتب در زمره پرفروش‌های بازار نشر قرار گرفتند.
«گزیده افتخار»، محمدرضا کلانتری
این مجموعه دربرگیرنده گزیده‌‌‌‌‌‌ای از اسناد و اعلامیه‌های انقلاب اسلامی در استان یزد از سال 1341 تا پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و همچنین برگزاری جشن پیروزی جمهوری اسلامی در رفراندوم 12 فروردین 1358 است. نگاه به سبک و سیاق، ادبیات و مفاهیم اسناد این کتاب، نشان‌دهنده بسیاری از حقایق و اتفاقات فکری و اجتماعی آن دوران بوده و واکاوی تفسیری متون اعلامیه‎ها و اتصال و ارتباط تاریخی و شخصیت‌های صادرکننده آنها می‌تواند فضای انقلاب را با همان حس و هیجانات خاص پیش‌روی اندیشمندان، محققان، هنرمندان و مخاطبان قرار دهد. «گزیده افتخار» حاصل سال‌ها تلاش، تحقیق و پژوهش محمدرضا کلانتری سرچشمه است.
«تظاهرات حرف‌های اضافه»، حمیدرضا شکارسری
شکارسری درباره مجموعه شعر «تظاهرات حرف‌های اضافه» گفت: در این کتاب 100 شعر در قالب سپید گرد هم آمده است که مضامین و موضوعات مختلفی چون اجتماعی، سیاسی، عاشقانه و مذهبی را شامل می‌شود. این شاعر ادامه داد: در چند سال اخیر بیشتر کتاب‌های شعری که چاپ کرده‌ام وحدت موضوعی یا شخصیتی داشتند ولی یکسری کار هم داشتم که شامل حال این نقاط مشترک نمی‌شد که آنها را در این اثر گردآوری کرده‌ام. «از سکوت به حرف» و «پیرتر از خود» 2 مجموعه دیگر از حمیدرضا شکارسری است که توسط سوره مهر منتشر شده است.
«هاپول و گرگ گله»، افسانه شعبان‌نژاد
مجموعه 10 جلدی «هاپول و گرگ گله» در قالب شعر به چاپ خواهد رسید، این اثر بر‌ای گروه سنی خردسالان طراحی شده که در هر جلد، داستانی به شکل منظوم و طنز روایت می‌شود. در این مجموعه تلاش شده تا 3 عنصر بازی، نمایش و شعر مد نظر قرار گیرد. «خواب مترسک»، «خواب کدو تنبل»، «خواب بره»، «خواب کلاغ»، «خواب ماهی»، «خواب کفش»، «خواب عروسی»، «خواب آش»، «خواب کوه» و «خواب قیچی» عناوین این مجموعه 10 جلدی است. شعبان‌نژاد پیش‌تر درباره این اثر گفت: داستان این مجموعه درباره یک سگ گله خیالباف است و هر یک از داستان‌ها عنوان ویژه خود را دارد که در هر یک شخصیت‌های جدیدی به شخصیت‌های اصلی و ثابت داستان اضافه می‌شوند.
 


Page Generated in 0/0064 sec