printlogo


کد خبر: 174416تاریخ: 1396/2/2 00:00
اخبار

شأن قرآن در شعر حافظ
محمدمهدی سیار در اختتامیه دوره پنجم آفتابگردان‌ها گفت: حافظ با وجود اینکه حافظ قرآن است اما تنها عشق را راهگشا می‌داند که در بسیاری ابیات خود مانند دیگر اشعار رندانه‌اش به این نکته اشاره کرده است، مثل این بیت: «عشقت رسد به فریادگر خود به‌سان حافظ/ قرآن زبر بخوانی با چهارده روایت». به گزارش روابط عمومی شهرستان ادب، این شاعر با بیان اینکه کلمه قرآن در اشعار حافظ در مجموع 9 بار تکرار شده است و برخلاف سایر کلمات دینی مانند مسجد، دیر، سجاده و خرقه که جایگاه‌شان به‌نوعی در اشعار حافظ تنزل یافته، همواره مقام آن را در اشعار حافظ حفظ کرده، افزود: حافظ حتی در کوچک‌ترین موارد کمترین بی‌احترامی نسبت به آن نداشته است. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حافظ در اشعار خود به گونه‌های مختلف از داستان زندگی پیامبران بهره برده است، گفت: حافظ علاوه بر اقتباس مستقیم از قرآن به صورت غیرمستقیم  نیز از قرآن برداشت‌هایی داشته، مانند بیت «معاشران گره از زلف یار باز کنید/ شبی خوش است بدین قصه‌اش دراز کنید» که اشاره به شب قدر دارد. سیار در پایان یکی از خاص‌ترین غزل‌های حافظ را غزلی با مطلع «بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم/ که من دل‌شده این ره نه به خود می‌پویم» دانست که به گفته او تجربه تعمدی حافظ برای سرودن یک غزل بدون اشاره مستقیم به قرآن است و گفت: حافظ در این غزل در واقع به بیان مفاهیم سوره نجم پرداخته است.

جزئیات ثبت‌نام بن‌ نمایشگاه کتاب
امسال ثبت‌نام بن‌کارت فقط از طریق سایت bon.tibf.ir و دریافت کارت تنها به صورت حضوری است. به گزارش فارس، زمان ثبت‌نام بن‌کارت دانشجویی و طلبگی 31 فروردین تا 3 اردیبهشت است. دانش‌آموزان تهرانی نیز از 2 تا 5 اردیبهشت فرصت ثبت‌نام دارند. همچنین اساتید، اعضای هیات علمی و مدرسان حوزه می‌توانند از 5 تا 7 اردیبهشت به ثبت‌نام بن کتاب بپردازند.  متقاضیان پس از ثبت‌نام اینترنتی و تایید هویت و پرداخت سهم دانشجو یا طلبه برای دریافت بن‌کارت باید شخصا و صرفا به شعبه‌ای که در زمان ثبت‌نام انتخاب کرده‌اند مراجعه کرده و از مراجعه به شعب دیگر خودداری کنند. تاکید می‌شود کارت فقط به شخص متقاضی تحویل داده می‌شود.

۹۷۶ روز در پس‌کوچه‌های اروپا
محمد دلاوری خاطرات و روزنوشت‌های 3 سال اقامت و فعالیت خبری‌اش در اروپا را در کتابی منتشر کرد. به گزارش مهر، کتاب «۹۷۶ روز در پس کوچه‌های اروپا» شامل خاطرات محمد دلاوری، خبرنگار سابق واحد مرکزی خبر سازمان صداوسیما منتشر شد. دلاوری در این‌باره عنوان کرد: این کتاب حاصل 3 سال زندگی من در اروپاست. در متن آن به بهانه پرداختن به اتفاقات روزانه که از قضا هر روز به صورت یادداشت آنها را می‌نوشتم،  به زندگی و موضوعاتی از این دست در کشور بلژیک و برخی دیگر کشورهای اروپایی که به آن سفر کردم، پرداخته شده است. وی افزود:  در خلال بازگویی اتفاقات روزانه که با چاشنی طنز نیز همراه است سعی کردم بگویم مردم اروپا چگونه فکر می‌کنند و جامعه، اقتصاد و سیاست در آن کشور چگونه سامان یافته است. سعی کردم شرح دهم که چه اتفاقی در اروپا رخ داده که آنها در زمره کشورهای توسعه‌یافته قرار گرفتند و امروز به طور عمده کشورهایی همراه با بحران اقتصادی به شمار می‌روند. به گفته دلاوری، آرمانشهر بودن اروپا و چرایی ایجاد این تصور از آن و چرایی ایجاد این حس در ذهن بسیاری از مردم مبنی بر اینکه اروپا سرزمین موعود برای زندگی است، از دیگر موضوعاتی است که در این یادداشت‌ها به آن توجه شده است. گفتنی است، این کتاب از سوی انتشارات قدیانی روانه بازار نشر شده است.

گردش مجازی در موزه‌های روسیه
روسیه امکان گردش مجازی در موزه‌های این کشور را میسر کرده و از این پس، کاربران فضای مجازی می‌توانند به صورت پانوراما از تمام موزه‌های روسیه دیدن کنند و پاسخ سوالات خود را درباره آنها بیابند.
به گزارش مهر، شبکه‌های اجتماعی «آدناکلاسنیکی» و سایت «کولتورا. رو»  پروژه گردش مجازی در تمام موزه‌های روسیه راه‌اندازی کرده‌اند در چارچوب این طرح، فعالان فرهنگی و کارکنان موزه‌ها در شبکه اجتماعی به صورت پانوراما تمام موزه را به کاربران نشان داده و حتی به سوالات آنها پاسخ می‌دهند. پخش این برنامه در پورتال «کولتورا. ار اف» در شبکه اجتماعی «آدناکلاسنیکی» انجام می‌شود. براساس این گزارش، نخستین گردش مجازی برای تابستان ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی شده است و در ادامه تمام موزه‌های بزرگ روسیه به این طرح پیوسته و فعالان برجسته فرهنگی به آن ملحق خواهند شد.


Page Generated in 0/0130 sec