printlogo


کد خبر: 174424تاریخ: 1396/2/2 00:00
شبه قاره

حکم دیوان عالی پاکستان مبنی بر کافی نبودن مدارک اتهام فساد خانواده نخست‌وزیر
نواز موقتا از برکناری گریخت
نخست‌وزیر پاکستان به طور موقت از خطر برکناری با حکم دیوان عالی این کشور گریخت اما پرونده فساد مالی او و فرزندانش همچنان گشوده است و جایگاهش را تهدید می‌کند. پنجشنبه گذشته کمیته 5 نفره قضات دیوان عالی پاکستان که به منظور بررسی پرونده اتهامات پولشویی «محمد نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان و 3 فرزندش مریم، حسین و حسن موسوم به «پاناما گیت» تشکیل شده بود، پس از تحقیقاتی چند ماهه حکم خود را در این‌باره صادر کرد اما برخلاف انتظار مخالفان دولت اسلام‌آباد، این حکم اتهامات موجود علیه نواز شریف و فرزندانش را فاقد مدارک کافی عنوان کرده است. اتهام پولشویی خانواده نواز مربوط به افشای سال گذشته اسناد موسسه‌ای پانامایی به نام «موساک فونسکا» درباره پولشویی‌های بیش از 214 هزار شرکت مختلف و شخصیت‌ها و مقام‌های شناخته شده از کشورهای مختلف جهان است. براساس اسناد پاناماگیت، فرزندان نخست‌وزیر پاکستان متهم به پولشویی، پنهان کردن حقایق درباره دارایی خود در داخل و خارج از کشور و جمع‌آوری این دارایی‌ها از طریق درآمد حاصل از پولشویی هستند. احزاب سیاسی پاکستان از جمله حزب «تحریک انصاف»، حزب «مردم»، حزب «جماعت اسلامی» و حزب «مسلم لیگ عوامی» با استناد به این اسناد ضد اعضای خانواده «نواز شریف» در دادگاه عالی این کشور شکایت کرده‌اند. دیوان عالی پاکستان دستور تشکیل کمیته تحقیقاتی درباره اسناد پاناماگیت داد تا ظرف 60 روز آینده گزارش نهایی خود را ارائه کند. همچنین مقرر کرد نواز شریف، نخست‌وزیر این کشور و پسرانش باید در مقابل این کمیته توضیح دهند. در حکم 540 صفحه‌ای مزبور همچنین باید تحقیقاتی درباره چگونگی انتقال پول از سوی نواز شریف به قطر، انجام شود. «خواجه آصف» وزیر دفاع پاکستان دیروز با اعلام حکم دیوان عالی مبنی بر کافی نبودن مدارک احزاب مخالف علیه نواز شریف، دولت او را تا انتخابات 2018 پابرجا خواند اما آشفتگی سیاسی و اجتماعی پاکستان پس از افشای فساد خانواده نخست‌وزیر، این کشور را در شرایط حساسی قرار داده است.

دولت افغانستان: هیچ‌کس حق به رسمیت شناختن طالبان را ندارد
دفتر ریاست‌ اجرایی دولت افغانستان در واکنش به اظهارات سفیر روسیه مبنی بر اینکه طالبان یک جریان سیاسی است، اعلام کرد هیچ کشوری حق ندارد گروه طالبان را به رسمیت بشناسد. به گفته «مجیب‌الرحمان رحیمی» سخنگوی عبدالله عبدالله، ریاست‌ اجرایی افغانستان، هر کشور یا جریانی که طالبان را به عنوان یک جریان سیاسی به رسمیت بشناسد از دید حکومت افغانستان محکوم است. البته مجیب‌الرحمان رحیمی در این باره می‌گوید: «مسکو تاکنون طالبان را به رسمیت نشناخته‌ و تماس‌های روسیه با طالبان فقط به منظور نگرانی امنیتی این کشور بوده است».

کرزی: بدون طالبان صلح نخواهیم داشت
رئیس‌جمهور سابق افغانستان یک هفته پس از حمله شدیداللحن به آمریکا به خاطر پرتاب ابربمب خود در این کشور و خائن خواندن دولت کابل، حال موضع ضد غربی خود را آشکارتر می‌کند. حامد کرزی در مخالفت با دیدگاه دولت افغانستان، گروه طالبان در این کشور را یک واقعیت می‌خواند و در مقابل داعش را خطر اصلی و مزدور بیگانگان می‌داند. او معتقد است: «طالبان افغان هستند، آنها برادران ما هستند. بدون آنها در افغانستان صلح نخواهیم داشت». او نه تنها ارتباط روسیه با این گروه را تایید می‌کند بلکه از ارتباط آمریکا، آلمان، انگلیس و حتی نروژ با این گروه خبر می‌دهد. به گزارش تسنیم به نقل رئیس‌جمهور سابق افغانستان، طالبان نیمی از تمام خاک این کشور را در اختیار دارد که قدرت‌های بیرونی با درک این حقیقت ناگزیرند با طالبان در تماس باشند. کرزی بار دیگر مقصر بحران جاری در افغانستان را آمریکا و پاکستان می‌داند که سبب گسترش افراط‌‌گرایی در افغانستان و منطقه شده‌اند.


Page Generated in 0/0188 sec